نسخه چاپی

اعلام عزای عمومی بر سر پرونده هسته‌ای ایران !

دیپلماسی ایرانی نوشت: هنگامی كه پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد، بی بی سی واكنشی به شدت سلبی از خود نشان داد و گفت كه اگر همین فردا ایران از برنامه هسته ای اش كوتاه نیاید، عزای عمومی اعلام می كند، لباس مشكی به تن خواهد كرد و به سرش خاك خواهد مالید.

به گزارش القدس العربی، از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران مقام های عالی رتبه کاخ سفید به ریاست اوباما دائما پیام هایی را برای آرام کردن اسرائیل بر سر پرونده ای هسته ای ایران و احتمال مذاکره با تهران تا سپتامبر آینده ارسال کرده اند.

مقام های عالی رتبه امریکایی به روزنامه عبری هاآرتص گفته اند که در جریان گفت وگوهایشان با همتایان اسرائیلی در دفتر نخست وزیری این رژیم به آنها گفته اند که به رغم این که می دانند یاران روحانی افرادی بسیار مثبت هستند که می خواهند پیشرفتی ملموس در مذاکرات هسته ای حاصل شود اما ایرانی ها قصد ندارند تا زمانی که قدرت های بزرگ در برابر آنها کوتاه نیامده اند از حق خود کوتاه بیایند.

اسرائیلی ها از این نگران هستند که روحانی بیشتر متمایل به همکاری با غرب باشد و این مساله سبب شود تا فشارها به ایران کم شود، چیزی که مقام های امریکایی به صراحت به آن اذعان کرده اند و به اطلاع مقام های اسرائیلی رسانده اند. نگرانی اسرائیلی ها از ایرانی ها در کارهای آنها است نه در حرف هایشان. مقام های امریکایی به اسرائیلی ها گفته اند که فعلا قصد ندارند فشارها را به تهران کم کنند بلکه بر عکس قصد افزایش فشارها به تهران را دارند. نشانه آن نیز اعمال تحریم های جدید علیه تجارت ریال با ایران است که از ابتدای ماه جاری میلادی اعمال شده است.

به ادعای آنها، تحریم های شدید باعث ضربه وارد آمدن به اقتصاد ایران شد و این مساله تاثیر به سزایی در نتایج انتخابات ایران و پیروزی روحانی داشت. ملت ایران به اقتصاد و رد وضعیت موجود رای دادند. تحریم ها وسیله ای است که باعث می شود ایران در مذاکرات نرم تر شده و تصمیم های لازم را در خصوص برنامه هسته ای اش بگیرد.

مقام های امریکایی همچنین به اطلاع طرف اسرائیلی رسانده اند که ما باید ببینیم آیا واقعا روحانی در پیشبرد مذاکرات جدی است یا خیر و ما امیدواریم که وی زیر فشار بتواند به وعده های انتخاباتی اش عمل کند.

آنها همچنین گفته اند، تا زمانی که غنی سازی اورانیوم 20 درصدی متوقف نشود از شدت تحریم ها علیه ایران کاسته نخواهد شد.

پیروزی روحانی در انتخابات 15 ژوئن با استقبال غرب مواجه شد و کشورهای ایالات متحده امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان بیانیه های ایجابی در این رابطه منتشر کردند و به ملت ایران بابت نتیجه انتخابات تبریک گفتند و ابراز تمایل کردند که مذاکرات با ایران را از سر بگیرند. ایالات متحده اعلام کرد که واشنگتن به مذاکره مستقیم با دولت جدید تهران خوش بین است.

به رغم این که حسن روحانی، رئیس جمهوری میانه روی ایران 51 درصد آرای ایرانی ها را به خود اختصاص داده است اما نتانیاهو پیروزی او را خبر خوشی نمی داند. نتانیاهو تنها مقام در جهان است که از بابت پیروزی روحانی ابراز نگرانی کرده است. نخست وزیر اسرائیل پیروزی روحانی را تهدیدی حقیقی برای فشارهای بین المللی علیه ایران که در سال های اخیر به شدت تشدید شده، می داند. وی با اعلام پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به شدت شوکه شد. بیانیه دولت اسرائیل پس از پیروزی روحانی بازگوکننده این نگرانی بود.

در حالی که وزارت امور خارجه این رژیم تا زمانی که امریکا و دیگر کشورهای غربی اظهار نظری درباره پیروز انتخابات ایران نکردند، از اظهار نظر درباره این انتخابات خودداری می کردند، مقام های اسرائیلی نزدیک به دفتر نتانیاهو می گویند که در آن لحظات دفتر وی در حالتی از هیستریک به سر می برد. هنگامی که پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اعلام شد، وی واکنشی به شدت سلبی و منفی از خود نشان داد و گفت که اگر همین فردا ایران از برنامه هسته ای اش کوتاه نیاید و دست از حمایت از تروریسم بر ندارد، عزای عمومی اعلام می کند، لباس مشکی به تن خواهد کرد و به سرش خاک خواهد مالید.

دفتر نخست وزیری اسرائیل خوب می داند که در پی پیروزی روحانی قدرت های بزرگ غربی تلاش های دیپلماتیکی را برای رسیدن به تفاهم با ایران آغاز خواهند کرد. یکی از مقام های عالی رتبه اسرائیلی در این باره می گوید که نتانیاهو و مشاورانش اگر امکان گشایش کانالی برای مذاکره مستقیم میان کاخ سفید و تهران وجود داشته باشد، آن را رد نمی کنند. این موضوعی بود که در مذاکرات میان واشنگتن و تلاویو در هفته های گذشته جریان داشته و یعقوب عمیدرور، مشاور امنیت ملی مسئول مذاکره با امریکایی ها در این زمینه بوده است.

بنا به این گزارش امریکایی ها به طور جدی خواستار مذاکره مستقیم با ایران هستند، چه از طریق مذاکره ایران با قدرت های بزرگ جهانی چه در موازی با آن. در دو سال اخیر نیز بارها از وسایل گوناگون و به طور سری پیام های خود را به اطلاع ایرانی ها رسانده اند. حتی وندی شرمن، رئیس هیئت مذاکره کننده امریکایی پیشنهاد مذاکره مستقیم با سعید جلیلی، همتای ایرانی اش در یکی از مذاکرات اخیر ایران با1+5 را داده بود اما ایرانی ها در قزاقستان آن پیشنهاد را رد کردند. آنها با همه قدرت های دنیا مذاکرات دو جانبه انجام دادند اما حاضر به دیدار با نماینده امریکا نشدند. یکی از مسئولان عالی رتبه امریکایی گفت: «ما نمی خواهیم دنبال ایرانی ها بدویم. آنها مواضع ما را خوب می دانند و اگر بخواهند می دانند که چگونه می توانند با ما ملاقات کنند.»

این در حالی است که قرار است روز سه شنبه شش کشور بزرگ مذاکره کننده با ایران بر سر پرونده هسته ای اش بر سر چگونگی از سرگیری گفت وگوها با یکدیگر در بروکسل ملاقات کرده و به راهکاری در این زمینه برسند. قرار است کاترین اشتون و مشاور او هیلگا اشمیت، مدیریت ارتباط میان ایرانی ها با قدرت های بزرگ را بر عهده داشته باشند.

اظهارات ایجابی روحانی غربی ها را مجاب کرده که می توانند با ایران گفت وگوها را دنبال کنند و به فکر بهبود رابطه با ایران باشند و حتی در صورت توافق تحریم ها را علیه تهران لغو کنند.

مواضع نتانیاهو در برابر برنامه هسته ای ایران بسیار سرسختانه است. او می گوید که تهران باید غنی سازی خود را چه در حد 20 درصد چه در حد 3.5 درصد کاملا متوقف کند و هر آن چه تا کنون از اورانیوم غنی کرده است را نیز از خاک خود خارج کند و همچنین تاسیسات زیرزمینی فردو را هم ببندد.

در حالی که کشورهای 1+5 نرمش بیشتری از خود نشان داده اند و در مذاکرات اخیر خود با تهران پیشنهاد داده اند که ایران تنها غنی سازی اورانیوم 20 درصدی خود را متوقف کند، فعالیت های تاسیسات هسته ای فوردو را تعلیق کند و هر آن چه اورانیوم غنی کرده است را نیز در تاسیسات هسته ای تهران استفاده کند. آنها همچنین خواستار نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت های هسته ای ایران شده اند.

در مقابل موافقت می کنند که از حجم تحریم های اعمال شده علیه ایران کاسته شود و متعهد می شوند که دیگر تحریم جدیدی را متوجه ایران نکنند. آنها وعده ای برای لغو تحریم های نفتی نداده اند اما گفته اند که در این صورت حاضرند تحریم های متعلق به تجارت طلا و تولیدات پتروشیمی و برخی تحریم های بانکی را لغو کنند.

تا کنون ایرانی ها پاسخی به این پیشنهاد نداده اند اما امریکایی ها گفته اند که اگر پاسخ ایران پاسخی جدی و مهم باشد، آن را واکنشی ایجابی قلمداد می کنند.

۱۳۹۲/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...