نسخه چاپی

تكریم ارباب رجوع با شلاق و جزای نقدی!

«شاید شما نیز بر در و دیوار ادارات و سازمانها با این نوشته و مضمون روبرو شده‌اید: توجه! توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ ركیك چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یك میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود. ماده 608 قانون مجازت اسلامی»

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری طی یادداشتی در خبرآنلاین با ذکر این مقدمه ادامه داد: «در سال 1381 شورای عالی اداری طی مصوبه‌ای که در حکم قانون است، تکریم ارباب رجوع را برای همه ادارات و سازمانه‌ای دولتی و شهرداریها و ... اجرایی کرد.

به گمانم همگی از مفاد آن مصوبه آگاه باشند اما آنچه مرا به نوشتن این یادداشت وادار کرد، رخدادی نو و تقریبا فراگیر در سازمانهای دولتی است.

رخدادی که در دو سه سال اخیر رایج شده و در تقابل مصوبه شورای عالی اداری در اکرام مردم است و هر بار که در سازمانی با این اطلاعیه روبرو گردیدم بی‌درنگ ناخشنودی خود را به مدیرانش منتقل کردم و چنین پاسخ‌هایی شنیدم:

مردم به کارمندان ناسزا می‌گویند!

این اقدامی در جهت پیشگیری از جرم است!

حراست دستور نوشتن این مطالب را داده است

و ...

حال اینکه اولین تصور مردم بافرهنگ و مراجعان به ادارات که هیچ پیش‌زمینه فکری در این‌باره ندارند، این است که در این اداره فحاشی و استعمال الفاظ رکیک رایج است! و این نوشته را بی‌حرمتی به شان خود می‌پندارند.

در پاسخ به مدیری که این نوشته را پیشگیرانه از جرم می‌داند می‌گویم:

1- چند درصد از مردم به شما یا کارمندان فحاشی می‌کنند؟ یقینا پاسختان "اندک" است. پس با نوشتن این ماده قانونی بر دیوار، ضمن آزردگی سایرین هیچ تضمینی در جلوگیری از ناسزاگویی آن اندک و انگشت‌شمار نخواهد بود زیرا فرد فحاش اگر از مجازات کردارش ناآگاه باشد، خود به خوبی از بی‌فرهنگی آن مطلع است و به هر روی کار خود را انجام می‌دهد و زیان این نوشته بسیار بیش از سود آن است.

2- وفق مصوبه قانونی شورای عالی ادارای در تکریم ارباب‌رجوع، تکالیفی در جلوگیری از ناخرسندی ارباب‌رجوع داشته و موظف به نصب تابلوی این وظایف در دید همگان هستید.

3- قانون مجازات اسلامی مواد قانونی دیگری نیز دارد از جمله:

موارد مجازات کارمندان به دلیل امتناع از انجام وظایف قانونی

تعدیات مامورین دولتی نسبت به دولت

رشوه

اختلاس

جعل و ...

چرا این مواد قانونی را در تابلو قرار نمی‌دهید؟»

۱۳۹۲/۴/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...