نسخه چاپی

تلاش احمدی‌نژاد برای ماندن در پاستور

به‌نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد قصد ترك پاستور را ندارد. سال 84 كه به ریاست‌جمهوری رسید بسیاری گمان نمی‌بردند كه دور دوم هم رییس‌جمهوری بشود. اما او آمده بود كه هشت سال بماند و هشت سال ماند. حالا قصد ترك كردن ندارد و می‌خواهد حضورش را در پاستور ماندگار كند.

به گزارش نما به نقل از اعتدال، در تازه‌ترین اقدام، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست‌جمهوری با عنوان بهره‌مندی از تجربیات روسای‌جمهوری سابق و پیگیری امور اجرایی مربوط به آن، اقدام به ایجاد تشکیلاتی جدید در ساختار نهاد ریاست‌جمهوری با عنوان «دفتر رییس‌جمهوری سابق» کرده است!

در این ساختار جدید که در تاریخ اول تیر 92 و در نامه شماره 6070/92/200 و با امضای غلامحسین الهام به عنوان معاون توسعه مدیریت انسانی رییس‌جمهوری به بقایی معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری برای اجرا ابلاغ شده است، شرح وظایف دفتر رییس‌جمهوری سابق و تشکیلات تفصیلی و ساختار دفتر رییس‌جمهوری سابق با 25 پست سازمانی مشخص در نظر گرفته شده است.

در بخشی از متن ابلاغیه الهام به بقایی درباره شرح وظایف دفتر رییس‌جمهوری سابق آمده است: «این واحد سازمانی تابع تمامی ضوابط و مقررات اداری، مالی و استخدامی نهاد ریاست‌جمهوری خواهد بود. هماهنگی و تهیه و تنظیم اوقات، برنامه ملاقات‌ها، جلسات، سفرها و دیدارها، تهیه و تنظیم مشروح یا خلاصه مذاکرات با اشخاص، مقامات داخلی و خارجی، دریافت و ثبت و اعلام نظرات ایشان و انعکاس آن به مراجع ذی‌ربط. ارتباط با استانداری‌ها، دستگاه‌های اجرایی، قوه‌قضاییه، قوه‌مقننه و غیره حسب مورد. مدیریت چرخه گردش مکاتبات. آماده‌سازی نامه‌ها، مستندات و مدارک اداری مرتبط جهت استحضار. هماهنگی در ارائه خدمات پشتیبانی، اداری و مالی. پشتیبانی امور حفاظتی رییس‌جمهوری سابق و خانواده آن‌ها. تجهیز و به‌هنگام‌سازی حوزه دفتری به فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی چند رسانه‌ای و نگهداری آن با همکاری سایر واحدهای ذی‌ربط. انجام امور مراسلات و مکاتبات، تهیه و تنظیم پیش‌نویس‌ها، نامه‌ها، ویرایش و تلخیص مکاتبات و گزارش‌های استحضاری.»

این رفتار در حالی از سوی دولت احمدی‌نژاد انجام می‌شودکه روسای‌جمهوری پیشین هیچ‌یک در نهاد ریاست‌جمهوری باقی نماندند. اکبر هاشمی‌رفسنجانی هنگامی که دولت را تحویل سیدمحمد خاتمی داد از نهاد ریاست‌جمهوری کوچ و چند قدم آن‌طرف‌تر در ساختمان مجمع تشخیص مصلحت نظام سکنی گزید. سیدمحمد خاتمی هم از پاستور رفت. محمود احمدی‌نژاد هنگامی که به ریاست‌جمهوری رسید، حتی اجازه نداد او در دفترش که برای دوره انتقالی در سعد‌آباد آماده شده بود بماند، چه برسد به ماندگاری در پاستور. از سیدمحمد خاتمی تمام امکانات عادی یک رییس‌جمهوری را هم گرفتند و او درنهایت در یکی از ساختمان‌های متعلق به بنیاد نشر و تنظیم آثار امام مستقر شد و از آنجا بحث گفت‌وگوی تمدن‌ها و مسایل سیاسی اصلاح‌طلبان را دنبال کرد.

محمود احمدی‌نژاد نه تنها از در اختیار گذاشتن امکانات در حق روسای‌جمهوری پیشین دریغ کرد که حتی حرمت آن‌ها را آن‌گونه که لازم بود نیز نگه نداشت. او بارها در سخنرانی‌ها و اظهاراتش، دولت‌های گذشته را ناکارآمد و خارج از چارچوب انقلاب و نظام توصیف کرد. در واقع محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری بود که به دلیل انکار خدمات روسای‌جمهوری پیش از خود مورد انتقاد واقع شد. او حتی در مناظرات و تبلیغات انتخاباتی نیز دست از ایجاد چالش با روسای‌جمهوری بر نمی‌داشت و در این کار تا آنجا جلو ‌رفت که کل اتفاقات رخ داده در گذشته مانند نحوه استقبال رییس‌جمهوری وقت فرانسه از سیدمحمد خاتمی را نیز وارونه جلوه داد.

به هرحال دوران احمدی‌نژاد هم تمام شد. اما او نمی‌خواهد دورانش تمام شود. نه مانند اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌تواند رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام شود نه چون سیدمحمد خاتمی در جامعه مدنی جایگاهی دارد تا بتواند دفتر شخصی‌اش را پایگاه همفکرانش قرار دهد. برای همین او برنامه می‌ریزد تا در پاستور باقی بماند. فقط ای ‌کاش در سال ۸۴ به فکر سال ۹۲ بود و همان زمان این دفتر را برای روسای‌جمهوری پیشین ایجاد می‌کرد، نه این‌که تمام امکانات را هم از آن‌ها بگیرد و عملکردشان را به کل نفی کند تا دیگر کسی با توجه به عملکرد خود رییس دولت‌های نهم و دهم منتقد رفتارش امروز نباشد.

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...