نسخه چاپی

رنگ‌ها معجزه نمی‌كنند

یك روانشناس بالینی گفت: رنگ‌ها و تاثیری كه بر جای می‌گذارند به صورت مقطعی باعث بهتر شدن روحیه افراد می‌شوند اما به محض از بین رفتن و یا تكرار مداوم این عامل فرد به حالت قبلی بازمی‌گردد.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، مجتبی مظلومی گفت: روانشناسی علمی باید بر اساس پژوهش‌های متعدد اثبات شود اما تاثیر رنگ‌ها بر بیماری‌های روانی و نوع شخصیت به صورت علمی ثابت نشده است.

وی ادامه داد: به طور مثال نمی‌توان ادعا کرد فردی که به رنگ آبی علاقه‌مند است، چنین ویژگی‌های شخصیتی دارد بلکه تنها می‌توان به دلیل گرایش رنگ آبی به آرامش، ویژگی آرامش جویی را به آن فرد اطلاق کرد.

وی کاربرد رنگ‌ها را در بخش‌های درمانگاه‌ها و بیمارستان‌های روانی مهم دانست و افزود: تاثیر موقتی و مقطعی در درمان بیماری‌های روانی نیز آنقدر اهمیت دارد که در طراحی بیمارستان‌های روانی مد نظر قرار می‌گیرد. به طور مثال ما از رنگ‌های تند و تیز و رنگ‌هایی که منجر به پایین آمدن فشار خون می‌شود، استفاده نمی‌کنیم. اما به این معنا نیست که در درمان بیماری‌ها برای رنگ‌ها حقی قائل باشیم.

مظلومی در رابطه با بیماری‌های افسردگی و روانشناسی رنگ‌ها، گفت: در نظر گرفتن تاثیر رنگ‌ها برای درمان و بهبود افسردگی کار اشتباهی است چرا که این تاثیر مقطعی است اما افسردگی بیماری مهم و عمیقی است که باید ریشه‌یابی و به صورت کامل درمان شود.

وی ادامه داد: در هر سن و هر شرایط سلامتی بهتر است بیشتر از رنگ‌های شادتر و کم‌تر از رنگ‌های تیره استفاده شود ولی انتخاب بین رنگ‌های سرد و گرم به سلیقه افراد بستگی دارد.

۱۳۹۲/۴/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...