نسخه چاپی

شمقدری : مشكل خانه سینما ما نیستیم

رئیس سازمان سینمایی گفت:مشكل ما نیستیم بلكه مشكل بچه‌های سینما هستند كه با هم اختلاف نظر دارند. بخشی از این اختلاف به سال 68، بخشی به سال 72 و بخشی هم به اواخر دوره آقای جعفری جلوه برمی‌گردد كه طبق روایتی در همین اتاق دوستان به یكدیگر قندان پرتاب كردند.

به گزارش نما به نقل از فارس، ظهر امروز نشست خبری تشریح آخرین وضعیت بازگشایی خانه سینما با حضور اهالی رسانه در دستور کار جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی و معاون وزیر ارشاد برگزار شد.

در این نشست جواد شمقدری با ابراز تأسف بابت اتفاقات صبح امروز و تجمع در مقابل خانه سینما گفت:‌ طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با سعید منتظرالمهدی به عنوان نماینده نیروی انتظامی 48 ساعت بازگشایی خانه سینما به تعویق افتاد که قرار است در این مدت دو طرف اختلافات خود را برطرف کنند.

وی افزود: در این 48 ساعت دوستان فرصت دارند مطالبات و نقطه‌نظرات خود را ارائه دهند و با هیئت مدیره جدید به گفت‌وگو بنشینند که البته اعضای هیئت نظارت بر بازگشایی خانه سینما نیز در این گفت‌وگوها حضور خواهند داشت.

شمقدری خاطرنشان کرد:‌ البته اگر لازم باشد از طرف دوستان نیروی انتظامی و نمایندگان خانه سینما نیز نفراتی در این جلسات حضور خواهند داشت تا به شکل منطقی اعضای هیئت مدیره خانه سینما در ساختمان خانه سینما مستقر شود.

رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: ما فکر می‌کنیم تجمع امروز هیچ ضرورتی نداشت البته اعتقاد داریم که معترضین این حق برایشان محفوظ است که به مراجع قضایی مراجعه کنند و اگر احساس می‌کنند حقی از آنها ضایع شده قانونی نظراتشان را پی‌گیری کنند اما خیلی متأسف شدم به جای طی این روند تجمعی برگزار شد که به جای آن پرخاشگری صورت گرفت و دوستان پرخاشگری کردند در حالی که اعتقاد داریم این پرخاشگری‌ها به هیچ وجه برای سینمای ایران که داعیه بین‌المللی دارد، خوب نیست.

در ادامه نشست خبری جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سؤالی که دیوان عدالت اداری حکم انحلال خانه سینما را نقض کرده است و چرا اصرار به تعطیلی خانه سینما دارید، گفت: تعطیلی دائم به معنی انحلال است چرا که رأی دیوان عدالت اداری حکم می‌کند که بازگشایی خانه سینما با نظر مرکز نظارت بر مراکز فرهنگی است اما حکم تعطیلی دائم که به معنای انحلال خانه سینما باشد قطعی است.

وی افزود: به هر حال تعطیلی دائم قطعی است و خانه سیما در تاریخ 91.5.24 وارد تعطیلی دائم و یا انحلال شده است.

شمقدری همچنین در پاسخ به این سؤال که با وجود انحلال خانه سینما چرا مدیران سازمان سینمایی در مصاحبه‌های خود همچنان از عنوان هیئت مدیره خانه سینما استفاده می‌کنند، گفت:‌ بنده به شخصه در تمامی مصاحبه‌ها و گفت‌وگوهایم از عنوان هیئت مدیره سابق و یا آخرین هیئت مدیره استفاده کرده‌ام اما به طور کلی برای اینکه نمی‌خواهیم کسی ناراحت شود و همچنین به دلیل اینکه نمی‌خواستیم از همه حقوق قانونی خود استفاده کنیم از عنوان هیئت مدیره در نامه آخر استفاده کردیم.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد:‌ در نامه 8 بندی که از واژه هیئت مدیره استفاده شده بنا بود دو طرف از یکسری مواضع خود عبور کنیم و در راستای همدلی گام برداریم که ابتدا قرار بود نامه را به نام افراد بزنیم که مخالفت کردند، بعد قرار شد نامه را تحت عنوان هیئت مدیره سابق بزنیم که باز هم مورد اعتراض قرار گرفت و در نهایت قرار شد از عنوان هیئت مدیره خانه سینما استفاده کنیم.

وی تأکید کرد: به هر حال در صلح حدیبیه نیز یک اتفاقاتی رخ داد و ما به درخواست رئیس جمهور از مواضع خود کوتاه آمدیم و خواستیم در نامه عبارتی را استفاده کنیم که دوستان علاقه داشتند.

شمقدری همچنین در ادامه این نشست در خصوص برگزاری مجمع عمومی 19 تیر و اینکه صنوف خانه سینما نیز قانونی هستند و آیا 14 صنف قانون شده از طرف ارشاد صنوف جدیدی هستند و یا از بین همان صنوف قدیمی قانونی شدند، گفت: مجمع عمومی 19 تیر متعلق به صنوفی بود که مراحل قانونی را طی کرده بودند 14 صنف قانونی هستند در نهایت قرار شد در مجمع عمومی 19 تیر 10 صنف حضور پیدا کنند و براساس قانون یک پنجم اعضای یک اتحادیه می‌توانند مجمع عمومی را برگزار کنند و یک پنجم 30 صنف، 6 صنف می‌شوند در حالی که در مجمع عمومی 10 صنف حضور داشتند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد: به هر حال مجمع عمومی 19 تیر نقص‌هایی در برگزاری آن وجود داشت اما این نقص‌ها باعث ابطال آن مجمع نیست.

براساس این گزارش، شمقدری همچنین در خصوص مجمع عمومی 6 مرداد که قرار است توسط خانه سینما برگزار شود، گفت: عنوان مجمع عمومی و خانه سینما را باید تفکیک کرد 19 تیر مجمع عمومی صنوف قانونی برگزار شد و آن چیزی که در محضر آقای احمدی‌نژاد توافق شد این بود که مجمع عمومی برگزار شود که هم صنوف قانونی باشد و هم صنوف قانونی‌ نشده و تاریخ برگزاری آن هم طبق نامه 8 بندی قرار بود دو هفته بعد باشد که 30 یا 31 تیر می‌شد.

وی افزود: براساس این نامه قرار بود مجمع عمومی برگزار شود و مبنای آن هم اساسنامه اصلاحی بود در این اساسنامه آماده است هر صنف باید 5 نفر را معرفی کند که البته هر صنف 3 نفر حق رأی دارند و 2 نفر به عنوان ناظر حضور پیدا می‌کنند که با این شرایط مجمع عمومی 19 تیر کاملاً قانونی است.

شمقدری خاطرنشان کرد: 0براساس اساسنامه‌ایی است که منجر به تعطیلی خانه سینما شد و این اساسنامه می‌گوید تنها رؤسای صنوف در مجمع عمومی حق رأی دارند.

رئیس سازمان سینمایی ادامه داد:‌ آقای جعفری جوزانی که نماینده رئیس جمهور در کمیته 7 نفر تدوین اساسنامه بود نیز به این اقدام آقایان اعتراض شدیدی داشت و آن را یک توهین جدی دانست و معتقد بود اگر بنابر برگزاری مجمع عمومی براساس اساسنامه سال 76 بود چرا برای اصلاح اساسنامه وقت گذاشته شد و من الان می‌گویم مجمع عمومی 6 مرداد صد درصد غیرقانونی است.

در ادامه نشست خبری جواد شمقدری رئیس سازمان سینمایی با اهالی رسانه در خصوص تشریح جزئیات خانه سینما وی در پاسخ به سؤالی در خصوص اینکه خانه سینما از طرف حراست ارشاد پملپ شده است یا قوه قضاییه گفت: بعد از تعطیلی دائم وزارت ارشاد مؤظف شد به اماکن نامه بدهد تا آنجا را پلمپ کنند اما اتفاق دیشب متفاوت است و حراست ارشاد طبق دستور وزیر درب خانه سینما را باز کرد و اموال را بررسی و پس از صورت‌برداری آن را تحویل هیئت 3 نفره داد اما به دلیل اینکه قرار نیست هیئت 3 نفره آنجا مستقر شود قرار بر این شد که ساعت 10 صبح امروز خانه سینما به هیئت مدیره جدید تحویل داده شود.

وی افزود: اما این نگرانی از سوی هیئت نظارت وجود داشت که در مدت زمان باقی مانده آسیبی به اموال وارد شود به همین دلیل برای اینکه این اتفاق نیفتد هیئت نظارت تقاضا کرد تا درب خانه سینما را پلمپ کنند البته شنیده‌ایم که امروز پملپ باز شده است که برخورد با آن به عهده مراجع ذی‌ربط است.

شمقدری در ادامه نشست در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی براینکه چه زمانی قرار است این دو دستگی بین اهالی سینما برطرف شود و همه اهالی سینما زیر یک چتر واحد به نام خانه سینما جمع شوند، گفت: وقتی می‌گویم خانه سینما باید یک مفهوم واحد شکل بگیرد اما بالاخره همه ما مؤظفیم تا به چارچوب قوانین برگردیم چرا که هر جمع و فردی ممکن است در موضوعی خود را ذی‌حق بداند و قانون برای همین است و مجری قانون نیز وظیفه‌اش نظارت بر اجرای قانون است.

رئیس سازمان سینمایی با تأکید براینکه خودش هم از دو دستگی به وجود آمده بین اهالی سینما را نمی‌پسندد، گفت: ما قبل از اینکه نقد را بشنویم حق را به دوستان می‌دهیم که ما را نقد کنند البته معتقدیم که راه‌حل این نیست که نقدها را در رسانه‌ها مطرح کرد و الفاظ عجیب و غریب به کار ببریم.

وی در ادامه تأکید کرد: ما هم که زیاد اینجا نمی‌مانیم و بنده به طور طبیعی یک ماه دیگر در این مسئولیت هستم و پس از آن کس دیگری اینجا می‌نشیند اما این موضوع دلیل نمی‌شود که بخواهیم رفتار غیر قانونی داشته باشیم.

شمقدری همچنین در پاسخ به این سؤال که هیئت مدیره خانه سیما اشکالاتی را به مجمع عمومی 19 تیر وارده کرده است، گفت: در ارتباط به مجمع 19 تیر اشکالاتی بود و به همین دلیل کار بررسی و تأیید آن 24 ساعت طول کشید اما در اصل مجمع عمومی اشکالی وارد نیست.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در خصوص این موضوع که به اعتقاد هیئت‌مدیره خانه سینما حضور حبیب‌الله کاسه‌ساز به عنوان عضو هیئت نظارت در هیئت مدیره خانه سینما غیرقانونی است، گفت: در ارتباط با ناظر قانونی سازمان سینمایی باید این نکته را عنوان کرد که نماینده معاونت امور فعالیت‌ها در مجمع عمومی حضور داشته و گزارش خود را ارائه کرده است اما هیئت نظارت بر بازگشایی خانه سینما ناظر به تفاهمی بوده است تا فرایند بازگشایی به نحو احس انجام شود و هیچ آیین‌نامه‌ای وجود ندارد که کسی که خودش عضو هیئت نظارت بوده نمی‌تواند در مجمع عمومی و هیئت مدیره حضور پیدا کند بنابراین حضور آقای کاسه‌ساز در هیئت مدیره کاملاً قانونی است.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا 14 صنف قانونی جزو صنوف قدیمی خانه سینما هستند و یا صنوف جدید، گفت: در مورد ادعای دوستان می‌گویم اگر 29 صنف خانه سینما قانون بوده است و اگر فرایند تعطیلی خانه سینما غیرقانونی و اگر اینقدر به این موضوع مطمئن هستید بروند و شکایت کنند اما نه خانه سینما نه صنوف وابسته به‌ آن طبق قوانین جاری جایگاه قانونی ندارند.

شمقدری تصریح کرد:‌ اما از مجموع 14 صنف قانونی 2 صنف قبلاً قانونی شده بودند و 12 صنف طی یک سال اخیر قانونی شدند و جالب است که بدانید همین الان صنوف دیگری هم تقاضا کرده‌اند تا قانونی بشوند اما برای اینکه تشنج به وجود نیاید گفته‌ایم فعلاً صنف جدیدی اضافه نشود چرا که تمایل داریم همان 18 صنف باقی‌مانده مراجعه کنند و با تعامل روند قانونی شدن را طی کنند اما اگر مجبور شویم برای صنوف کارگردانان و بازیگران راه قانونی شدن را باز خواهیم کرد.

رئیس سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به این سؤال که اگر خانه سینما منحل شده است برای تصرف اموال آن باید در یک روزنامه رسمی اطلاعیه صادر می‌شد و پیشنهاد آن باید توسط مجمع عمومی اتفاق می‌افتاد اما چرا هر دو اتفاق توسط ارشاد صورت گرفته است؟، گفت:‌ در ارتباط با بازگشایی تنها اساسنامه‌ایی که الان از خانه سینما مشروع است مربوط به سال 66 می‌شود که در شورای فرهنگ عمومی به تصویب رسیده است و این اساسنامه می‌گوید مجمع عمومی باید انحلال را اعلام کند اما در این مورد وزارت ارشاد براساس قانون رأساً به انحلال خانه سینما رأی داده است و در خود اساسنامه در مورد چنین چیزی اشاره نشده است اما دوستان حقوقی وزارت ارشاد به این نتیجه رسیده‌اند در شرایطی ارشاد انحلال دائمی را انجام داده خود به خود برگزاری مجمع و هیئت تصفیه دیگر مبنای قانونی ندارد.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه نشست خبری خود با اهالی رسانه در پاسخ به این سؤال که هیأت مدیره خانه سینما با مفاد نامه 8 بندی شمقدری و معرفی 5 نفر از صنوف موافقت کرده بود و چه شد که شمقدری اعلام کرد دیگر نیازی به اجرای توافق‌نامه نیست گفت: من در همین اتاق با حضور هیأت نظارت در بازگشایی خانه سینما و آقایان توحیدی و مختاری جلسه داشتیم صراحتاً اعلام کردند که مجمع عمومی را بر اساس اساسنامه سال 87 برگزار می‌کنیم و با اینکه ما دوستان را پرهیز دادیم اما گفتند طبق قانون کار دیگری نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: پس از آن جلسه هیأت نظارت بر اساس نتایجی که در جلسه حاصل شده بود نامه‌ای را به من نوشتند و اعلام کردند دوستان تفاهمات انجام شده مبنی بر گشایش خانه سینما عمل نمی‌کنند و پس از آن من نامه‌ای را 17 تیر ماه به آقای احمدی‌نژاد نوشتم و گفتم دوستان توافقی را که در حضور شما انجام شده عمل نمی‌کنند و حتی با روند فعلی بعید است تا دو ماه دیگر نیز بازگشایی خانه سینما به سرانجام برسد.

شمقدری همچنین در خصوص ابهامات روند اخیر پس از جلسه‌ای با رئیس جمهور و اساسنامه تصویب شده در مجمع عمومی و همچنین اظهارنظر هیأت مدیره خانه سینما مبنی بر اینکه اساسنامه ارسالی برای آنها نسخه سومی بوده است که شورای عالی سینما آن را تدوین کرده است گفت: بر اساس نامه‌ای که آقای احمدی‌نژاد به من که رسانه‌ای هم شد ایشان درخواست کردند در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل خانه سینما حل شود که کوتاه‌ترین زمان ظرف دو هفته بود و بر این اساس دوستان موظف بودند بر اساس چارچوب نامه‌ 8 بندی اقدام کنند و به 72 ساعت مهلت ارائه شده برای قانونی شدن صنوف نیز توجهی نکردند و در واقع دوستان از این فرصت طلایی با کمال بی‌اعتنایی استفاده نکردند.

وی همچنین در خصوص تغییر اساسنامه از سوی سازمان سینمایی نیز گفت: در آن جلسه که با حضور آقای احمدی‌نژاد انجام شد به اساسنامه تدوین شده از سوی کمیته 7 نفره اشکالات حقوقی وارد شد و عنوان کردیم اگر بخواهیم بر اساس اساسنامه کمیته 7 نفره عمل کنیم احتمالاً دچار مشکلات حقوقی خواهیم شد به همین دلیل وکیل دو طرف اشکالات را برطرف کردند که سه روز به طول انجامید.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: موارد مورد اختلاف 12 مورد بود که روی 10 بند دو طرف به اجماع رسیدند اما روی دو بند اختلاف‌نظر داشتند که طبیعی است در این شرایط رأی سازمان سینمایی ارجحیت دارد کما اینکه مجمع عمومی 19 تیر ماه نیز بندهایی از اساسنامه اصلاحی را تغییر دادند که در مرحله بعدی باید توسط هیأت نظارت بر مراکز فرهنگی و شورای فرهنگی- عمومی به تصویب برسد.

شمقدری همچنین در پاسخ به این سؤال که آیا هیأت مدیره جدید سینما با توجه به اتفاقات اخیر هیأت مدیره جدید خانه سینما جایگاهی در بین سینماگران دارد یا خیر گفت: بنده تلاش می‌کنم تا به یک اجماع برسیم و مهم این است که وقتی توافق می‌شود طرفین موظف باشند خود را مقید بداند تا به آن عمل کنند و ما فکر می‌کنیم 48 ساعت فرصت خوبی است تا دوستان بنشینند تا به یک تفاهم برسند و زیر یک چتر واحد قرار گیرند.

وی همچنین در خصوص اظهارنظر شیخان مدیر دفتر رئیس جمهور مبنی بر اینکه نظر رئیس جمهور در خصوص اتفاقات یکی، دو روز اخیر مثبت نیست گفت: نظر ما هم همین است و انتظار داشتیم طبق نامه 8 بندی همه چیز جلو برود البته اینکه آقای شیخان چنین نظری را دادند به خودشان مربوط است اما بنده با رئیس جمهور ارتباط نزدیکی دارم و اخیراً هم یک گزارش شفاهی در مورد روند اتفاقات به ایشان ارائه دادم و یک گزارش کتبی نیز بلافاصله به ایشان ارائه خواهم داد.

شمقدری تأکید کرد: بنده به جد معتقدم تمام کارهایی که تاکنون انجام داد در چارچوب همان توافق 8 بندی بوده است اما به دلیل عدم همراهی هیأت مدیره اجرای آن با اشکال مواجه شد.

رئیس سازمان سینمایی خاطرنشان کرد: در مورد نامه 8 بندی این توضیح را باید ارائه کنم که من در ابتدا نامه 7 بندی به آقای احمدی‌نژاد ارائه دادم اما خودشان نامه را تغییر دادند که در ادامه 8 بند شد اما عملاً بعد از اتفاقات اخیر اجرای این نامه منتفی شد چون دوستان دو بند آن را رعایت نکردند و به خودی خود تفاهم‌نامه منتفی شده بود.

شمقدری همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه اختلافات اصلی چه چیزی بوده است که تا پای تعطیلی خانه سینما ایستادگی کرد گفت: مشکل ما نیستیم بلکه مشکل بچه‌های سینما هستند که با هم اختلاف نظر دارند این اختلاف‌نظر برای دوره اخیر هم نیست و بخشی از آن به سال 68، بخشی از آن به سال 72 و بخشی هم به اواخر دوره آقای جعفری جلوه برمی‌گردد که طبق روایتی در همین اتاق دوستان به یکدیگر قندان پرتاب کردند. بنابراین اینکه بگویند اختلاف بین سازمان سینمایی و خانه سینما بوده، جفا است و دلیل روشن آن هم این موضوع است که یک ماه دیگر من اینجا نیستم و باید دید آیا این اختلافات برطرف خواهد شد یا خیر مگر اینکه تصمیم بگیریم از مواضع خود عدول کنیم کما اینکه ما برای حل مشکل خانه سینما از مواضع خود عدول کردیم.

وی در ادامه اظهار داشت: در جلسه‌ای که روز پنج‌شنبه با آقای احمدی‌نژاد داشتیم یک مطلب مبنایی برای من روشن شد که هنرمندان همیشه از دولتمردان می‌خواهند گذشت داشته باشند در حالی که باید خودشان این خصوصیات را داشته باشند.

شمقدری در خاتمه بیان داشت: بنده به سهم خودم حاضرم از بسیاری دریافتها و برداشتها بگذرم و تا جایی که قانون اجازه می‌دهد با دوستان معترض همکاری کنم اما باید دوستان واقعاً بخواهند نه اینکه اصرار داشته باشند و دنبال این باشند تا گروهی که قبلاً در سالهای گذشته در خانه سینما مسئول بودند دوباره در رأس قرار گیرند.

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...