نسخه چاپی

پاتوق جدید اراذل و اوباش كجاست؟

قهوه‌خانه‌ها كه در گذشته مكانی برای همنشینی پیرمردان و بزرگان محلات بود امروز به پاتوقی برای جوانان و محل نزاع‌های خونین تبدیل شده و حتی معتادان در برخی از این اماكن اقدام به استعمال مواد مخدر می‌كنند.

به گزارش نما به نقل از مهر، با رشد قارچ گونه قهوه خانه‌های کوچک و بزرگ در گوشه و کنار شهرها به ویژه پایتخت، مسئولان با آسیب اجتماعی جدیدی به نام قهوه خانه مواجه شدند. اماکنی که دیگر نه خبری از پیرمردها و ریش سفیدان محل در آن هست و نه قلیان های خوانسار و کاشان، اماکنی که کم کم پاتوقی برای جوانان شد و تفریح قشر جوان امروز نیز از ورزش به سمت قلیان میوه‌ای تغییر شکل داد.

رشد قهوه خانه‌های بی مجوز/ ورود جوانان زیر 18 سال آزاد است

با رشد بدون مجوز قهوه خانه‌ها در کوچه پس کوچه های شهر، پای نوجوانان پانزده شانزه ساله نیز به قهوه خانه‌ها باز شد تا اینکه در ابتدای سال 88 مسئولان با بحران جدی فرهنگی و سلامت به نام قهوه خانه روبرو شدند. پس از آن پلیس وارد موضوع شد و پلمب قهوه خانه های غیر مجاز و متخلف را در دستور کار قرار داد. کمیته کشوری کنترل دخانیات نیز وارد میدان شد و با تصویب قوانین مختلفی در صدد توقف روند رو به رشد مصرف دخانیات در کشور برآمد.

پای قلیان به خانه‌ها باز شد

هر چند اقدامات پلیس پلیس و بستن برخی قهوه خانه‌ها در ظاهر از استعمال قلیان در انظار عمومی کاست اما از سوی دیگر پای قلیان بیش از گذشته به خانه ها باز شد به طوریکه فروش قلیان در سالهای 88 و 89 رشدی 70 درصدی داشته و میزان واردات تنباکوهای میوه ای نیز با رشدی 30 درصدی روبرو شد. از سوی دیگر ممنوعیت فروش دخانیات به جوانان و نوجوانان زیر 18 سال نیز از دیگر برنامه هایی بود که هیچگاه به نتیجه نرسید و فروشندگان دخانیات اجرای آن را نادیده گرفتند.


آغاز دوباره رشد قهوه خانه ها/ طرح های مقطعی پلیس

روند دوباره گسترش قهوه خانه ها از اردیبهشت ماه سال 89 آغاز شد. با مساعد شدن هوا و تعطیلی مدارس باردیگر قهوه خانه های غیر مجاز در سایه غفلت پلیس در محلات رشد کرده و مرکزی برای جذب جوانان شدند. قهوه خانه هایی که به علت نبود نظارت کافی و کسب درآمد بیشتر به محل برای قمار، شرط بندی و بازیهای غیر مجاز تبدیل شدند. طرح های مقطعی پلیس نیز نتوانست موثر واقع شود و بسیاری از این مراکز به فعالیت خود ادامه دادند.



پاتوق هایی برای اراذل و اوباش

قهوه خانه هایی که در محلات راه اندازی شده اند پاتوق های خوبی برای اراذل و اوباش هستند ودر بسیاری از آنها همیشه نزاع های خونین و بعضا قتل روی می دهد. در واقع نزاع و عربده کشی به جزء لاینفک این اماکن تبدیل شده است. البته در این میان هستند برخی قهوه خانه هایی که از ورود اراذل و اوباش جلوگیری می کنند.

امید به اثر گذار بودن طرحهای پلیس

با این همه سردار حسین ساجدی نیا رئیس پلیس تهران از ادامه برخورد پلیس با قهوه خانه های غیر مجاز خبر داده و یکی از برنامه های پلیس در طرح امنیت محله محور را شناسایی و برخورد با آنها عنوان کرده است.

هر چند که بعید است با وجود مماشات پلیس و دستگاههای نظارتی بتوان جلوی سونامی مصرف قلیان توسط نوجوانان و جوانان را در این مراکز گرفت.

۱۳۹۱/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...