نسخه چاپی

حمایت انتقادی

مهدی فضائلی

این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که آقای دکتر روحانی، نه نامزد مطلوب اصلاح‌طلبان بود و نه نامزد مورد علاقه اصولگرایان و چنانچه خود بارها تاکید و تصریح کرده است، مستقل بوده و خواهد بود.

البته حمایت آشکار و پنهان برخی چهره ها با پیشینه اصولگرایی یا اصلاح طلبی از ایشان هم بخش دیگری از واقعیت است.

سخن ما در این یادداشت، تکلیف اصولگرایان بارئیس جمهوری است که از آنها نیست.

بگذارید صحبت پیرامون این موضوع را از خاطره ای آغاز کنم. در یکی از جلسات مدیران مسئول روزنامه ها و خبرگزاری ها با وزیر ارشاد دولت نهم، آقای صفارهرندی بااشاره به پروژه ای گله کرد که چرا برخی مطبوعات حداقل وظیفه حرفه ای خود را انجام نمی دهند و برخی اقدامات دولت که انصافا ارزشمند است؛ در روزنامه های آنها حتی منعکس نمی شود؟

پاسخ مدیرمسئول یکی از روزنامه های شاخص اصلاح طلب شنیدنی بود. وی خطاب به وزیر ارشاد گفت (قریب به مضمون): این که خیلی روشن است، ما موافق این دولت نیستیم و برای موفقیت او کاری نمی کنیم و تلاش می کنیم دولت مورد نظر ما سر کار بیاید، لذا فعالیت های این دولت را پوشش نمی دهیم!

صراحت این مدیرمسئول اصلاح طلب که احتمالا حرف دل برخی دیگر از همفکران او هم بود، همه را شگفت زده کرد و به نظرم آقای صفارهرندی هم با اشاره به صراحت این اعتراف، دیگر موضوع را ادامه نداد.آیا اصولگرایان هم با دولت برنیامده از آنها این گونه رفتار می کنند؟

پاسخ این پرسش، قاطعانه منفی است و به نظرم همین جا یکی از تفاوت های مهم اصولگرایان واقعی با جریان های دیگر آشکار می شود.

نگاه اولیه اصولگرایان به دولت ها در نظام جمهوری اسلامی اعم از این که رئیس جمهور و دولت او رسما متعلق به جریان اصولگرا باشد یا نباشد، نگاه به «دولت نظام جمهوری اسلامی» است و وظیفه و تکلیف آحاد جامعه و خصوصا اصولگرایان، کمک و همراهی برای موفقیت این دولت است.

اصولگرایان، نگاه قبیله ای ندارند و نباید داشته باشند که اگر دولتی برآمده از آنان باشد، مورد حمایتشان باشد و برای موفقیتش تلاش کنند و اگر از آنان نبود، برای شکستش برنامه ریزی و تلاش کنند یا حداقل از او حمایت نکنند.

بنابراین رویکرد اولیه اصولگرایان به دولت جناب آقای دکتر روحانی، رویکرد حمایتی خواهد بود و بدون تردید هم، در صورت موفقیت ایشان خشنود خواهند شد. از سوی دیگر اصولگرایان نمی توانند و نباید نسبت به رفتار دولت، منفعل و نگران انگ ها و برچسب ها باشند.

همان طور که حمایت از اقدامات و تصمیمات درست دولت وظیفه است، نقد تصمیمات و اقدامات احیانا نادرست و خارج از چارچوب، اصول و معیارهای نظام جمهوری اسلامی ایران نیز وظیفه و تکلیف است. لذا می توان گفت رویکرد کلان اصولگرایان به دولت «تدبیر و امید» حمایت انتقادی خواهد بود.


منبع: جام جم

۱۳۹۲/۴/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...