نسخه چاپی

برخی از اعضای «پرتو» در حادثه قم نقش داشتند

به گزارش نما به نقل از الف، سال گذشته عده‌ای جلسه سخنرانی علی لاریجانی را به‌مناسبت ۲۲بهمن در قم به‌هم زدند و به سمت او مهر و نعلین پرت کردند. بعضی از آن افراد که کفن‌پوش بودند، بلافاصله پس از آن‌که علی لاریجانی پشت تریبون قرار گرفت، شروع به سردادن شعارهایی از جمله «لاریجانی، بصیرت، بصیرت»، «خواص بی‌بصیرت، مایه ننگ ملت» و... کردند. حال گزارش کمیته بررسی این حوادث آماده شده است. در ادامه مصاحبه «بهار» را با حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و عضو کمیته بررسی حوادث قم، درباره نتیجه این گزارش می خوانیم.

به عنوان یکی از اعضای کمیته بررسی حوادث قم، آیا نحوه عملکرد این کمیته را قابل دفاع می‌دانید؟
این کمیته به نحوه کاملا دقیق، علمی و فنی تحقیق کرد و گزارش نوشت. ما در این کمیته، بررسی حوادث قم را به عنوان یک رسالت دیدیم، زیرا اولا مقام معظم رهبری از آن اتفاق بسیار مکدر شده بودند. ثانیا تمام مراجع و علمایی که در دوران تحقیق ملاقات کردیم، به جد از ما می‌خواستند به نحوی عمل کنیم که ریشه این قبیل اتفاقات در کشور خشک شود. ما تنها در یک روز با ۹ نفر از مراجع و علما دیدار داشتیم؛ دیدار‌هایی که تفصیل بیانات، عکس و فیلم آن‌ها موجود است. همه مراجع به اتفاق از این حادثه ناراحت بودند. آقایان به ما گفتند اگر نتوانیم ریشه این حوادث را بخشکانیم باز هم باید شاهد چنین اتفاقاتی در قم باشیم. ما در کمیته بررسی حوادث، تمام سخنرانی‌های چند هفته قبل از این حادثه را جمع‌آوری و تحلیل کردیم تا دریابیم چه کسانی ادبیات خشونت را در قم ترویج کردند.

بازجویی تمام کسانی را که شاهد آن اتفاق بودند یا نقشی در آن داشتند، مطالعه کردیم. با تمامی مسئولان امنیتی انتظامی و قضایی قم ملاقات کردیم. با رییس و معاون اول قوه‌قضاییه، وزیر اطلاعات، مسئولان سیاسی انتظامی و نظامی، مسئولان نمازجمعه قم ده‌ها دیدار و نشست داشتیم. تنها ۳۵‌هزار پیام کوتاه را که در دوساعت در قم رد‌‌و‌بدل شده بود، تحلیل کردیم. تحقیقات ما کامل و قابل دفاع بود.

آیا در تحقیقاتی که کردید، نام یا وابستگی سازمانی مقصران قم برای شما محرز شد؟
ما مقصران حادثه را شناسایی کردیم. برای ما متقن است که این حادثه سازمان‌دهی شده بوده است. برای برهم‌زدن مراسم ۲۲‌بهمن قم و سخنرانی آقای لاریجانی به صورت سازماندهی‌شده و هدفمند عمل کرده بودند. ما مقصران حادثه را به ترتیب نهاد‌هایی که به آن وابسته هستند مشخص کردیم. سهم تقصیر هریک را هم کاملا مشخص کردیم. شک نکنید عملکرد ما در تهیه این گزارش دقیق بود.

قرار بود که این گزارش غیرعلنی باقی بماند، اما امروز بعضی از مفاد آن در یک مصاحبه علنی شده است. در این صورت شاید بهتر باشد برای پاسخگویی به افکار عمومی، باقی بخش‌های این گزارش هم به سرعت قرائت شود. مسئولیت این اتفاق با شخص آقای کریمی‌قدوسی است. خود او باید به افکار عمومی پاسخ بدهد. اعضای کمیته بررسی حوادث قم تصمیم داشتند منتظر تصمیم هیات‌رییسه مجلس درباره قرائت علنی یا غیرعلنی این گزارش بمانند. ما حتی درباره مفاد گزارش مصاحبه هم نکردیم تا هیات‌رییسه را برای انتشار یا عدم انتشار گزارش عملکردمان در محضوریت قرار ندهیم.

آیا در گزارش کمیته بررسی حوادث قم به نقش موسسه پرتو در حوادث قم اشاره شده است؟
برای ما محرز است بعضی از اعضای پرتو در شکل‌گیری این فتنه نقش داشته‌اند. این موضوع را در گزارش به صورت مستند ثابت کرده‌ایم، اما هرگز نمی‌خواستیم که کل حلقه پرتو را به ایفای نقش در این زمینه متهم کنیم. تنها تاکید کرده‌ایم که بعضی از اعضای حلقه پرتو در به هم‌خوردن سخنرانی رییس مجلس در قم نقش داشته‌اند.

یکی دیگر از مواردی که مورد اعتراض قرار گرفته است، نحوه انتخاب منصور حقیقت‌پور به عنوان رییس کمیته بررسی حوادث قم بود. آیا این انتخاب برخلاف روال کمیسیون امنیت مجلس صورت گرفته است؟
باید بگویم که اعضای کمیته بررسی حوادث قم قصد ندارند همه را قانع کنند. مسئولیت بررسی و پیگیری حوادث قم را رییس وقت مجلس، محمد حسین ابوترابی‌فرد، برعهده کمیسیون امنیت گذاشتند. کمیسیون هم آقای منصور حقیقت‌پور را به عنوان مسئول کمیته و چند نفر از اعضای کمیسیون، از جمله من را، به عنوان اعضای کمیته معرفی کرد. در جلسه علنی و در صحن کیسیون این مسئولیت برعهده ما گذاشته شد.

قاعده کمیسیون امنیت ملی بر این است که برای تشکیل کمیته‌ها و انتخاب اعضای آن رای‌گیری انجام نمی‌شود. در صحن علنی اعلام می‌شود که فردی مسئول یک کمیته است. اگر کسی نسبت به این موضوع اعتراض داشته باشد، باید همان زمان اعتراضش را به‌عنوان کند. اما آن روزی که طبق روال مرسوم کمیته آقای حقیقت‌پور به عنوان مسئول کمیته و آقایان نوری‌زاده، نقوی و دواتگری و من به عنوان اعضا اعلام شدیم، کسی اعتراض نکرد. معنای آن عدم اعتراض این بود که اکثر اعضای کمیسیون این انتخاب را قبول داشته‌اند. این درست نیست که پس از گذشت شش ماه یکی از اعضا که در جریان این نحوه تصمیم‌گیری کمیسیون بوده است، یک‌باره به نحوه انتخاب اعضا اعتراض کند.

گویا بعضی از معترضان نسبت به گزارش شما می‌خواهند نامه‌ای به مرجع ذی‌صلاح بفرستند تا نشان دهند گزارش شما چندان دقیق نبوده است و همین‌طور منابع اطلاعاتی دیگری در اختیار این مرجع قرار دهند. آیا این اقدام می‌تواند بر نتیجه گزارش کمیته بررسی حوادث قم تاثیر بگذارد؟
خدا به این معترضان طول عمر با عزت بدهد تا بتوانند از طریق منابع خبری،گزارشی علمی و دقیق و فنی ارائه کنند؛ گزارشی که مانند گزارش ما برپایه ساعت‌ها کار تحقیقاتی انجام شده باشد.

به عنوان یکی از اعضای کمیته پیگیری و با توجه به اطلاعی که از مفاد گزارش دارید، انتظار دارید چه تصمیمی درباره این گزارش گرفته شود؟
اعضای کمیته بررسی حوادث قم از رییس مجلس انتظار دارند که صرف‌نظر از این‌که این حادثه علیه او بوده است، تا انتها کار موضوع را پیگیری کند. مگر می‌شود که عده ای خودسر در این ممکلت به هرکسی که خواستند جسارت کنند، مراسم رسمی مربوط به نظام را برهم بزنند و چهره نظام را خدشه‌دار کنند؟ مگر اینجا مصر، عراق یا سوریه است؟ نیروهای خودسر فراموش کرده‌اند که این کشور ایران و نظام ما جمهوری‌اسلامی است. مردم ما در کشوری با نظام مردمسالاری دینی تحت امر مقام معظم رهبری زندگی می‌کنند. در این کشور قانون حاکم است. هرکسی که اعتراض یا حرفی دارد باید از طریق قانون عمل کند. بین این فتنه در قم و دیگر فتنه‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد. باید ریشه همه فتنه‌ها خشک شود.

۱۳۹۲/۴/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...