نسخه چاپی

در درس اخلاق مطرح شد؛

آفات رفاه‌طلبی از نگاه علامه مصباح / مهم‌ترین اصل برای انسان عمل به تكلیف است

آیت الله مصباح یزدی تاكید كرد: گاهی اوقات رفاه‌طلبی مجاهدان فی سبیل‌الله را هم به انسان‌هایی دنیاگرا تبدیل می‌كند؛ مشاهده می‌كنیم كه روحیه شهادت‌طلبی و جهاد در مسلمانان صدر اسلام هم تضعیف شده بود

به گزارش نما به نقل از خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، استاد اخلاق حوزه علمیه چهارشنبه شب در جلسه اخلاق خود که در دفتر مقام معظم رهبری در قم(حسینیه حضرت امام خمینی) برگزار شد، با اشاره به اهمیت صبر و مقاومت در زندگی، گفت: قرآن کریم به منظور تشویق مسلمانان به این امر بزرگ راه‌های گوناگونی دارد که یکی از آنها بیان تقدیرات و حکمت الهی است.
وی افزود: رهایی از غرور و ناامیدی یکی از فواید این مسأله است که قرآن کریم تقدیرات و حکمت الهی را متذکر شده است.
همه باید دستورات مجتهدان را نصب‌العین خود قرار دهند
استاد اخلاق حوزه علمیه قم با تأکید بر عمل به وظیفه بر اساس شرع و صبر در امور، خاطرنشان کرد: مراجع تقلید و مجتهدان با توجه به روش‌ها و متدهای فقهی دستوراتی را استخراج و بیان می‌کنند و لازم است همگان آن را نصب‌العین خویش قرار دهند.
وی اظهار داشت: حکمت برخی احکام بر ما روشن نشده است اما این امر دلیلی بر سرپیچی نخواهد بود؛ حضرت ابراهیم(ع) هم زمانی که دستور الهی مبنی بر ذبح فرزندش را دریافت کرد سؤالی در این مورد نپرسید و فقط به اجرای آن می‌اندیشید.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که همه فرامین خداوند حکمتی عمیق را در خود نهفته دارند، تصریح کرد: تعالیم اسلامی هیچ‌گاه با این مسأله موافق نیست که تا انسان حکمت عملی را نداند انجامش هم ندهد.
شبهه مصالح‌گرا بودن احکام و وظیفه‌گریزی برخی اشخاص
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شبهه مصالح‌گرا بودن احکام را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی این امر را دستمایه خویش قرار داده و می‌گویند اگر مصلحتی تأمین نشد پس عمل به دستورات هم لازم نیست زیرا هدف نتیجه است.
وی ادامه داد: در جواب این گروه باید گفت هرچند احکام تابع مصالح و مفاسد هستند اما آدمی هم به تمام آنها آگاه نبوده و بر این اساس وظیفه دارد مطابق قرآن، روایات و دستورات مراجع تقلید عمل کند.
وی ابراز داشت: برخی در صدر اسلام همین شبهه را در مورد جهاد هم به کار می‌بردند و به عنوان مثال می‌گفتند نمی‌توان به وسیله هزار نفر بدون سلاح در برابر 3 هزار تن مجهز ایستادگی کرد اما منطق قرآن با آنها تفاوت بسیاری داشت و می‌گفت اگر 100 نفر مؤمن مجهز به سلاح صبر وجود داشته باشند می‌توانند بر هزار نفر از مشرکان پیروز شوند و نتیجه عمل به این دستور پیروزی مسلمانان در جنگ بدر بود و غلبه یافتن سپاه طالوت بر جالوت هم چنین است.
گاهی اوقات رفاه‌طلبی مجاهدان فی سبیل‌الله را هم به انسان‌هایی دنیاگرا تبدیل می‌کند
آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به موارد تضاد معادلات انسانی با منطق قرآنی به ویژه در بحث جهاد گفت: گاهی اوقات رفاه‌طلبی مجاهدان فی سبیل‌الله را هم به انسان‌هایی دنیاگرا تبدیل می‌کند؛ مشاهده می‌کنیم که روحیه شهادت‌طلبی و جهاد در مسلمانان صدر اسلام هم تضعیف شده بود و خداوند نیز خطاب به آنها فرمود هرچند تعدادتان فزونی یافته اما اراده‌هایتان ضعیف شده است.
نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که پیروزی حکمت و هدف اصلی جهاد در اسلام نیست، خاطرنشان کرد: تکالیف الهی هدفی والاتر یعنی آزمودن آدمی را دنبال می‌کنند تا انسان‌ها خود به میزان خلوص و فداکاری‌شان پی ببرند.
دفاع مقدس اثرات تربیتی فراوانی داشت
وی با اشاره به اثرات تربیتی دفاع مقدس بر روی ملت ایران، عنوان کرد: گروهی از جوانان رزمنده دوران جنگ، پیش از انقلاب جزو نوجوانان بیکار و بدون هدف بودند اما مکتب اسلام و فرهنگ شهادت‌طلبی آنها را دگرگون کرد.
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که یکی از سنت‌های الهی تغییر است، افزود: انسان این ویژگی را دارد که با فاصله مکانی یا زمانی از یک امر شور و حرارت خود را از دست می‌دهد بنابراین نیاز دارد تا شوکی به او وارد شود و تغییر پیدا کند.
استاد برجسته حوزه علمیه تدبیر الهی را مورد توجه قرار داد و گفت: انسان‌ها به تقدیری که خداوند برایشان در نظر گرفته واقف نیستند اما وظیفه‌شان تکلیف‌مداری است به همین دلیل پیروی از قرآن، پیامبر، امام و ولی فقیه و مراجع تقلید جزو وظایف آنهاست.
وظیفه آدمی شناخت تقدیر الهی نیست
آیت‌الله مصباح یزدی با بیان این‌که پی بردن به تقدیر وظیفه انسان‌ها نیست گفت: آنچه مهم است این‌که آدمی تکلیف خود را بشناسد و به آن عمل کند.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در بخش دیگری از سخنان خود وظایف انبیای الهی را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: چنانچه شخص نبی لحظه‌ای از یاد خدا غافل شده و به غیر از او متوسل شود شدیدتر از دیگران مورد بازخواست قرار می‌گیرد.

۱۳۹۲/۴/۲۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...