نسخه چاپی

توصیه آیت‌الله بهجت درباره روزه‌داری

عضو هیأت علمی جامة‌المصطفی ‌العالمیه بهترین نمونه‌های تجلی روزه‌داری و درك فلسفه رمضان را در وجود علامه طباطبایی و آیت‌الله بهجت مثال زد و گفت: آیت‌الله بهجت بر روزه‌داری در ایام غیر از ماه مبارك نیز تأكید داشتند.

به گزارش نما حجت‌الاسلام محسن غرویان از اساتید حوزه علمی قم در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه آیت‌الله بهجت دستورالعملی مبنی بر روزداری در طول هفته داشته‌اند، اظهار داشت: ایشان می‌گفتند که انسان در غیر ماه مبارک نیز یکی -دو روز در هفته روزه بگیرد تا سپس آثارش را مشاهده کند، بنابراین روزه‌داری محدود به ماه رمضان نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: علامه طباطبایی نیز از شاگردان میرزا علی‌آقا قاضی در نجف و در سیر و سلوک عرفانی و طی مراحل علمی بسیار بالا بودند از این جهت مطالبشان می‌تواند برای همه جوانان مفید باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه مهترین نکته در فلسفه روزه‌داری را تقویت اراده انسان دانست و گفت: انسان در این ماه تمرین می‌کند که بر نفس و هواهای نفسانی با اراده خود غلبه کند و بندگی خدا را به جای آورد.

غرویان با تاکید بر اینکه یک احساس پاکی در این ماه به انسان‌ها دست می‌دهد، یادآور شد: این احساس بسیار لطیف و خوب است و انسان را از آلودگی‌های اخلاقی سبک کرده و به سمت نورانیت سوق می‌دهد و در نهایت او را به خدا نزدیک می‌کند.

وی روزه واقعی را همراه با تقوا و معرفت نفس همراه دانست و گفت: مهمترین اعمال در این ماه همین روزه گرفتن با احساس رضایت مندی است، در کنار آن کمک به همنوع، انجام اعمال شایسته چون تعلیم و خارج کردن افراد از جهل و کمک به ضعفا بسیار با اهمیت است.

غرویان در پایان اظهار داشت: باید تلاش کنیم تا این ماه برایمان یک فرصت و شروعی دوباره باشد و پس از این ماه دوباره همه چیز از خاطرمان نرود این دائم‌التوجه بودن بسیار مهم است. باید تلاش کنیم تا توجهمان به مسایل نفسانی زیاد باشد و درست است که این توجه در ماه مبارک افزایش می‌یابد اما باید آن را به سایر ماه‌ها تسری دهیم.

۱۳۹۲/۴/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...