نسخه چاپی

گزارش خبرنگار نما از چهاردهمین روز نمایشگاه قرآن

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره):
نمایشگاه قرآن گامی در راستای ترویج گفتمان سبک زندگی قرانی است

حجت الاسلام سقای بی ریا با بیان این مطلب که به جای سبک زندگی غربی باید در قالبهای هنری از جمله فیلم ، سریال و کلیپ سبک زندگی قرانی را به صورت عینی به افکار عمومی نشان داده شود گفت: نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گامی در راستای ترویج گفتمان سبک زندگی قرآنی است.

حجت الاسلام والمسلمین محمد ناصر سقا بی ریا با بیان این مطلب که تاکنون پژوهش های قرآنی خوبی درخصوص معانی و مفاهیم قرآن کریم صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری درخصوص سبک زندگی قرآنی، در این زمینه اقدامات پژوهشی خوبی انجام شده است اما ضرورت دارد در این عرصه اقدامات ترویجی هم صورت گیرد.
وی با بیان این مطلب که باید از حضور فعالان و نخبگان قرآنی در نمایشگاه بین المللی قران کریم حداکثر استفاده صورت گیرد، تصریح کرد: باید از فرصت یکماه حضور پژوهشگران قرانی در این نمایشگاه بهره بگیریم تا بتوانیم به موضوع سبک زندگی قرآنی در راستای تمدن نوین اسلامی به خوبی بپردازیم.
عضو هیات علمیه موسسه آموزش و پژوهش امام خمینی (ره) در ادامه با تاکید بر اینکه باید به سمتی پیش برویم که تمدن نوین اسلامی در دنیا به وجود آید، تاکید کرد: امیدواریم با تلاش مسئولان قرانی در ایران و سایر کشورهای اسلامی در بین ملل اسلامی تمدن نوین اسلامی به زودی کلید بخورد.



مدیر بخش محصولات فرهنگی و هنری خبر داد:
ارائه آثار ارزشمند هنری در رواق شرقی نمایشگاه

آثار ارزشمند و فاخر فرهنگی و هنری در نمایشگاه قرآن عرضه می شوند.

کیوان سهرابی، مدیر بخش محصولات فرهنگی و هنری نمایشگاه با اعلام این مطلب افزود: بخش محصولات فرهنگی و هنری که در بخش رواق شرقی نمایشگاه واقع شده است، در 58 غرفه آثار ارزشمند فرهنگی و هنری ارائه می کند.
به گفته او فراخوان اولیه این بخش در نیمه خرداد ماه اعلام شد و سپس مرحله گزینش و انتخاب افراد برتر فعال در این حوزه توسط کمیته فنی منتخب انجام شد.
وی افزود: از میان بیش از 200 متقاضی تعداد 58 غرفه پس از تشکیل پرونده و تکمیل مدارک برای حضور در نمایشگاه دعوت شدند.



قرآن باوران فاطمی برگزار می کند
هر شب مسابقه، هر شب یک برگزیده

بخش قرآن باوران فاطمی بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هر شب یک مسابقه برگزار می کند و هر شب به یک برگزیده، کارت هدیه اهدا می کند.

بخش قران باوران فاطمی با هدف ترغیب بازدیدکنندگان این بخش به بهره وری از مطالب ارائه شده در نمایشگاه و گسترش فرهنگ قرآنی، هر شب مسابقه ای برگزار می کند.
محتوای این مسابقه بر اساس اطلاعات ارائه شده در نمایشگاه و نحوه برگزاری آن به صورت سوالات چهارگزینه ای است.
برگزیده این مسابقه راس ساعت 23 هر شب از طریق قرعه کشی مشخص می شود و یک کارت هدیه 20 هزار تومانی دریافت می کند.
این مسابقه از نوزدهم تیرماه تا بیست و پنجم تیرماه 138 شرکت کننده و 6 نفر برگزیده داشته است.



در بخش سبک زندگی تمدن ساز اهدا می‌شود
کارت هدیه هر شب برای چهار نفر

بخش سبک زندگی تمدن ساز بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم هر شب به چهار نفر کارت هدیه اهدا می کند.
این اقدام در قالب یک مصاحبه و با هدف ترغیب بازدیدکنندگان این بخش به بهره وری بهتر از مطالب ارائه شده و تشویق و گسترش فرهنگ قرآنی انجام می شود.
محتوای این مسابقه از مباحث نمایشگاه تهیه شده است و به صورت سوالات چهارگزینه ای براگزار می شود. برگزیدگان این مسابقه هر شب ساعت 23 با قرعه کشی مشخص می شوند و هر شب به چهار نفر کارت هدیه 20 هزار تومانی اهدا می شود.
این مسابقه از روز هفدهم تیرماه تا بیست و پنجم تیرماه 350 شرکت کننده و 28 برگزیده داشته است.
بخش نمایشگاهی سبک زندگی تمدن ساز در نیم طبقه بالای شبستان مصلی امام خمینی (ره) واقع شده است.





در 10 روز اول ماه رمضان
انجام 23 ختم قرآن کریم در بخش قرآن، آموزگار دلها

آموزگار دلها، در نمایشگاه با بخش های بسیار متنوعی حضور یافته است و در کنار غرفه های تبلیغی و ترویجی، اقدام به برپایی ختم گروهی قرآن کریم کرده است.

در این غرفه تاکنون 23 دوره ختم قرآن توسط بازدیدکنندگان در دهه اول ماه مبارک رمضان انجام شده است و سه میلیون ختم صلوات انجام شد. در این غرفه اطلاعات اولیه و شماره های تلاوت کنندگان ثبت می شود تا بعد از اتمام نمایشگاه به قید قرعه به 100 نفر جوایز نفیس اهدا شود.
طبق آمار تاکنون 3021 نفر به این غرفه مراجعه کردند. در این غرفه علاوه بر تلاووت صفحه ای قرآن، بازدیدکنندگان می توانند جزءهای قرآن را نیز انتخاب کنند و در ختم کلام الله مجید شرکت کنند. در طرح ختم صلوات هم سهم هر شخصی 300 صلوات تعیین شده است که پیش بینی می شود تعداد صلوات های ختم شده در پایان نمایشگاه به 14 میلیون برسد.

در بخش دانش های قرآن بنیان
ثبت نام از علاقمندان فراگیری علوم دینی

از علاقه مندان به فراگیری علوم و معارف دینی در بخش دانش های قرآن بنیان ثبت نام به عمل می آید.

بخش دانش های قرآن بنیان امسال با ترکیب دو بخش اعجاز عملی قرآن و تحول در علوم انسانی در نمایشگاه حضوریافته است و ضمن معرفی پژوهشکده ها و موسسات فعال در این عرصه از علاقمندان به آشنایی با مباحث معرفتی دین ثبت نام به عمل می آورد.
موسسه گسترش مطالعات علوم دینی صدرا ضمن تشریح فعالیت ها و آثار تولید شده دراین عرصه، امکانی را فراهم کرده است تا دانشجویان علاقمند بتواند با علومی مانند معرفت شناسی، آشنایی با تفسیر، علم دینی وچرایی آن و... آشنا شوند.
در این غرفه همچنین برای علاقمندان براساس موضوع مدنظر، سیر مطالعاتی بر پایه کتب و نظرات بزرگانی همچون آیت الله جوادی آملی، علامه طباطبایی و ... ارائه می شود.
موسسه گسترش مطالعات علم دینی صدرا، از حلقه های مباحثه دینی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آغاز شد و سپس به تاسیس کانون و در نهایت تشکیل موسسه مستقلی انجامید تا بتواند دوره های تربیت مربی در این عرصه را برگزار کند.
علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند در بخش دانش های قرآن بنیان و یا به پایگاه اینترنتی موسسه به آدرس www.elmedini.ir مراجعه کنند.




عرضه نرم افزار قرآنی حبل المتین ویژه تلفن همراه

نرم افزار قرآنی حبل المتین ویژه تلفن همراه با 20 درصد تخفیف در بخش رسانه های دیجیتال نمایشگاه قرآن عرضه می شود.
شرکت پیشگامان موج تلفن همراه به مناسبت برپایی نمایشگاه قرآن، جدیدترین محصول قرآنی خود را که نرم افزار «حبل المتین» نام دارد ویژه تلفن همراه در بخش رسانه های دیجیتال عرضه کرده است.
این نرم افزار شامل ترتیل قاریان برجسته مانند استاد پرهیزگار، استاد منشاوری، استاد شاطری، استاد عبدالباسط، استاد الحصری و 27 ترجمه فارسی از آیتی، الهی قمشه ای، انصاریان، بهرام پور، صفازاده، طاهری و ....است.
دارندگان این نرم افزار می توانند از 9 تفیسر المیزان، احسن الحدیث، جامع، روان جاوید، شریف لاهیجی، نمونه، نور، هدایت و تفسیر اثنی عشر بهره ببرند. ترجمه گویا از انصاریان، مکارم و ترجمه انگلیسی آیات به همراه 23 ترجمه فارسی به 12 زبانزنده دنیا از دیگر امکانات این نرم افزار است.
نرم افزار حبل المتین با 20 درصد تخفیف به قیمت 80هزار ریال در بخش رسانه های دیجیتال عرضه می شود.



در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم
اختصاص افطاری ویژه نمازگزاران اول وقت

بین نمازگزاران اول وقت که در نماز جماعت مغرب و عشاء مصلی امام خمینی(ره) شرکت می کنند، به صورت جداگانه بسته های افطاری توزیع می شود.

یکی از جلوه های حضور مردم در مراسم عبادی شرکت بازدیدکنندگان از نمایشگاه قرآن در نماز جماعت مغرب و عشاء است.
از نخستین روزبرپایی نمایشگاه بین المللی قران نماز جماعت مغرب و عشاء با حضور امام جماعت مصلی، به صورت منظم برگزار شده است و در ماه مبارک رمضان روزه داران خداجو قبل از افطار، خود را به نماز جماعت می رسانند تا از فیض اقامه نماز اول وقت مغرب و عشاء محروم نشوند.
مسئولان اجرایی برای رفاه حال این گروه از روزه داران بسته های افطاری را ویژه این افراد، بلافاصله بعد از اتمام نماز عشاء در خروجی نمازخانه توزیع می کنند.
یادآوری می شود قرآن موعد مغرب و همچنین قرائت اذان هر شب توسط یکی از پیشکسوتان جامعه قرآنی کشور به صورت زنده اجرا می شود.


در بخش دانش های قرآن بنیان:
جایگاه تفسیر در مطالعات میان رشته ای قرآن بررسی می شود

جایگاه تفسیر در مطالعات میان رشته ای قرآن در نشستی که به همت بخش دانش های قرآن بنیان تدارک دیده شده است، امروز، 28 تیرماه برگزار می شود.

از سلسله نشست‌های بخش «دانش‌های قرآن بنیان»، نشست تخصصی «جایگاه تفسیر علمی در منظومه مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم» امروز، جمعه 28 تیرماه برگزار می شود.
در این نشست تخصصی دکتر طالب‌پور، مدرس دانشگاه از ساعت 18 تا 20، در سالن شماره 1 در خصوص این موضوع سخنرانی می کند.
بخش دانش های قرآن بنیان در این دوره از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم دو بخش اعجاز علمی و بخش تحول در علوم انسانی که در دوره بیستم نمایشگاه به صورت مجزا بودند، در بردارد و در راستای تبیین شیوه تولید علوم بر محوریت قرآن کریم بیش از 10 نشست تخصصی را با حضور اساتید و صاحب نظران تدارک دیده است.




در بخش بیداری اسلامی
دیپلماسی عمومی و بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری بررسی می شود

دیپلماسی عمومی و بیداری اسلامی از منظر مقام معظم رهبری، امروز، جمعه 28 تیرماه، به همت بخش بیداری اسلامی، ساعت 21:30 بررسی می شود.

نشست تخصصی «دیپلماسی عمومی و بیداری
اسلامی، با تکیه بر دیدگاه مقام معظم رهبری»، از سلسله نشست‌های بخش «بیداری اسلامی» برگزار می شود.
این نشست تخصصی، امروز جمعه 28‌ تیر، با سخنرانی دکتر میرزایی، مدرس دانشگاه، ساعت 21:30 تا 23:30 در سالن شماره 1 برگزار می ‌شود.
بخش بیداری اسلامی در راستای حرکت ها و استکبارستیزی ملت های مسلمان و همچنین الگوشدن نظام جمهوری اسلامی ایران در این قیام های حق جویانه، نشست های تخصصی را در این موضوع با حضور اساتید و کارشناسان برجسته برگزار می کند.


در بخش «علم، دانشجو و دانشگاه قرآنی»
تبیین سبک زندگی از منظر آیات و روایات

نشست «سبک زندگی از منظر آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)»، امروز، جمعه، 28 تیرماه در نمایشگاه قرآن برگزار می شود.
بخش «علم، دانشجو و دانشگاه قرآنی»، از سلسله نشست های تخصصی خود نشست «سبک زندگی از منظر آیات قرآن کریم و روایات معصومین(ع)» را طی امروز، جمعه 28 تیرماه تدارک دیده است.
در این نشست تخصصی که امروز، جمعه، 28 تیرماه از ساعت 21:30 تا 22:30 برگزار می شود، دکتر شفیعی، مدرس دانشگاه، در سالن شماره 3 جنب بخش دانشگاهی در این خصوص سخنرانی می کند.
شعار امسال نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، «سبک زندگی قرآنی» انتخاب شده است و بخش «علم، دانشجو و دانشگاه قرآنی» نیز در این راستا نشست هایی را با حضور مخاطبان دانشگاهی تدارک دیده است.


برگزاری شب شعر آیینی در نمایشگاه قرآن

شب شعر آیینی، امشب، جمعه، 28 تیرماه ساعت 22 در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار می شود.

نمایشگاه بین المللی قرآن کریم امشب، جمعه، 28 تیرماه میزبان شاعران و علاقه مندان شب شعر آیینی است.
این نشست از ساعت 22 تا 23:30 در سالن رواق آجری نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، برگزار خواهد شد.


امشب در نمایشگاه
ارائه مشاوره های تخصصی تلاوت با حضور قاری بین المللی

علی سیاح گرجی، قاری بین المللی کشورمان امشب، 28 تیرماه در نمایشگاه بین المللی قرآن کریم حضور می یابد و مشاوره های تخصصی در زمینه تلاوت قرآن کریم ارائه می دهد.
به همت بخش محافل و مراسم هر شب میزبان یکی از پیشکسوتان جامعه قرآنی کشورمان است.
برنامه «همراه با ستارگان آسمان قرائت و حفظ قرآن کریم» عنوان برنامه ای است که هر شب از ساعت 21 تا 24 در این بخش برگزار می شود.
در برنامه امشب، جمعه 28 تیرماه، علی سیاح گرجی، قاری بین المللی کشورمان، حضور می یابد و به علاقه مندان بعد از تلاوت آیات، مشاورات تخصصی را ارائه می کند.


کرسی تلاوت اذان و قرآن با حضور حسین کرمی

کرسی تلاوت اذان و قرآن امشب، 28 تیرماه با حضور حسین کرمی، قاری بین المللی برگزار می شود.

کرسی تلاوت اذان و قرآن امشب، جمعه 28 تیرماه با حضور دکتر حسین کرمی، قاری بین المللی در موعد مغرب در مصلی برگزار می شود.
همچنین این قاری بین المللی در غرفه «همراه با ستارگان آسمان قرائت و حفظ قرآن» و پخش مستقیم آن از رادیو قرآن نیز حضور پیدا می کند.



در نشست بخش آستان قله های تهذیب عنوان شد:
مصرف پرستی عامل بازسازی زندگی مذبوحانه

کارشناس نشست ملاک های جامعه اخلاقی با اشاره به سبک زندگی کنونی انسانها عنوان کرد: جامعه به سمتی حرکت می کند که با مصرف پرستی به دنبال بازسازی زندگی مذبوحانه شخصی خود است.
همزمان با برگزاری نشست تخصصی بخش برآستان قله های تهذیب با موضوع ملاک های جامعه اخلاقی با تاکید بر رفتارشناسی جامعه تهران از ساعت 22 تا 23 در سالن شماره یک نمایشگاه قرآن برگزار و دکتر حامد حاجی حیدری به سخنرانی پرداخت.
وی با اشاره به هدف ماه مبارک رمضان در انسان سازی جامعه تصریح کرد: این ماه فرصتی است تا انسان از غیر خدا منقطع شود و نمایشگاه قرآن نیز در این مجال اقدام به ترویج مضامینی سبک زندگی اسلامی، قرآنی و معرفی اساتید اخلاق شهر تهران کرده است.
وی افزود: بسیاری از اساتید اخلاق تاکید زیادی بر ذکر داشتند و آن را ابزاری برای منقطع شدن شرایط عادی زندگی می داند.
دکتر حاجی حیدری تاکید کرد: یکی از معضلات سبک زندگی کنونی مصرف گرایی و در حد بالاتر آن مصرف پرستی است. زندگی که تمام اشتهای افراد با مصرف پرستی به بازسازی مذبوحانه وضعیت شخصی خود می پردازد.
وی با بیان این مطلب که جهان شبکه ای انسان مدرن امروزی را تحت سیطره خود قرار داده اظهار کرد: جهان شبکه ای همواره افکار و نوع زندگی انسان امروزی را موردتغییر قرار می دهد و در جامعه خودمان اگر هر دولتی با هر شعاری به حکومت برسد و در صدد اجرا سازی وعده های خود قرار گیرد افرادی که در گذشته به این دولت رای داده اند دیگر افراد گذشته نیستند وبه واسطه سیطره شبکه ای جهان علایق و خواسته های دیگری دارند.
دکتر حاجی حیدری در پایان تصریح کرد: برای اصلاح سبک زندگی کنونی نیازمند هویتی برنامه دار بوده تا تمام رفتارها از جمله خوردن، پوشیدن، مصرف کردن ما در راستای تحقق هدف زندگی ما شود.




نشست تخصصی بخش گل‌های بهشتی برگزار شد
چگونه به پرسش های کودکان درباره خدا پاسخ دهیم؟

اعتقاد به خدا در نهاد فطری همه افراد بشر وجود دارد، اما در مورد کودکان لازم است که حضور خدا در زندگی کودکان را پر رنگ تر کنیم.

نشست تخصصی بخش گل‌های بهشتی(کودک) با عنوان «چگونه به سوالات کودکان درباره خدا پاسخ دهیم» برگزار شد.
در این نشست دکتر ناظم زاده، به تشریح ریشه های سوالات کودکان و نحوه پاسخگویی به این پرسش ها با والدین حاضر در این بخش سخن گفت.
به گفته دکتر ناظم زاده، شناخت خداوند یک سیر و یک مسیر است که در هر فردی در طول زندگی اش با آن دست و پنجه نرم می کند و دچار تغییر و تکامل می شود.
وی افزود: اعتقاد به خدا در نهاد فطری ما وجود دارد اما باید توجه داشته باشیم که نباید با پاسخ هایمان سطح کنجکاوی فرزندانمان را بالا ببریم. مثلا ممکن است سوالاتی درباره اینکه خدا چه رنگی است؟ خدا کجا زندگی می کند؟ خدا از کجا آمده و چکار می کند؟ ما نباید طوری به این سوالات پاسخ دهیم که از حد توان فکری کودکان ما فراتر باشد.
دکتر ناظم زاده تاکید کرد: به هیچ وجه نباید با پاسخ‌هایمان کنجکاوی بچه‌ها را تحریک کنیم، چرا که عموما کنجکاوی بچه ها از توان فکری و سن آن ها بالاتر است.
وی درباره پاسخ به برخی سوالات بی جواب فرزندان درباره خدا گفت: در این موارد صادقانه باید بگوییم ما هم خیلی از پاسخ ها را نمی دانیم.
این مشاور برای پاسخ به برخی دیگر از سوالات فرزندان، افزود: لازم است برخی از پرسش های بچه ها را با دقت به آینده موکول کنیم. خیلی از سوالات بچه ها بر اساس شنیده های آن ها از محیط مطرح می شود و اصلا سوال خود بچه ها نیست.
وی خطاب به والدین تاکید کرد: در این موارد هم باید اجازه بدهیم سن بچه ها بالاتر برود و بعد به آن ها پاسخ دهیم. لازم نیست در لحظه به همه سوالات بچه ها جواب بدهیم.
ناظم زاده با بیان این مطلب که جست و جوی خدا در همه مراحل زندگی هر فردی وجود دارد و تا آخر عمر با ما همراه است، تشریح کرد: فسلفه خلقت همین جست و جو است. جست و جوی خدا، بشر باید به خداشناسی برسد و خدا شناسی علت خلقت ماست.
ناظم زاده در ادامه با برشمردن چند موضوع به والدین توصیه کرد تا پیش از پاسخ به سوالات فرزندان درباره خدا، مد نظر قرار دهند، وی افزود: پیش از جواب دادن به حرف هایی که قرار است بزنیم، فکر کنیم. پاسخ به بچه ها نباید فی البداهه و بدون برنامه‌ریزی باشد، چرا که این پاسخ ها عوارض و کنجکاوی های دیگری را در پی خواهند داشت که ممکن است در آینده مشکل ساز شود.
موضوع دومی که وی به آن پرداخت زمان پاسخ به سوالات کودکان بود، ناظم زاده گفت: در زمان مناسب با بچه ها صحبت کنید؛ صحبت کردن درباره خداوند با بچه ها باید در زمان های مناسب انجام شود. هنگام بازی، هنگام تماشای تلویزیون، هنگام استراحت و ... زمان مناسبی برای این کار نیست.
وی افزود: سطح و توان فکری بچه ها را در نظر بگیریم؛ باید دایره لغات فرزندان را بشناسیم. بدانیم درباره چه موضوعی صحبت می کنند و منظورشان چیست. در پاسخ به بچه ها هم باید به این موارد توجه کنیم.
همچنین به گفته او در جواب دادن به بچه ها پرگویی نکنیم؛ پر حرفی بچه ها را خسته می کند و باعث می شود در دفعات بعدی دیگر برای پرسش هایشان به سراغ ما نیایند. باید تشنگی او را نسبت به سوال کردن حفظ کنیم.
ناظم زاده با بیان این مطلب که باید ریشه سوال های کودکان را پیدا کنیم، افزود: توجه کنیم که آیا این پرسشها از نیازهای واقعی فرزندنمان سرچشمه گرفته است و یا دلیل و ریشه دیگری دارد. مثلا ممکن است سوال کردن درباره خدا برای جلب توجه باشد. گاهی ممکن است به خاطر نیاز به آرامش به سمت خدا روی آورده باشند و سوال بپرسند. مثلا احساس کنند که امنیت‌شان به خطر افتاده باشد. باید بدانیم از چه چیزی نگران هستند؟ برای چه می ترسند و چه مشکلی پیدا کرده اند. گاهی هم ممکن است به دنبال یک تکیه‌گاه باشند، می خواهند بدانند که تکیه گاه قوی و بزرگ کیست؟ چیست؟
وی در پایان به والدین یادآوری کرد: باید بدانید که تصور کودک از خدا متاثر از تصویری است که از پدر و مادرش دارد. رابطه بین پدر و مادر و رابطه خانواده در این زمینه مهم است. هر تصویری که کودک از پدر و مادر پیدا کند تا شش سالگی تثبیت می شود. باید به خاطر داشته باشید که نقش پدر و مادر درباره خداشناسی کودک بسیار تاثیرگذار و مهم است.

۱۳۹۲/۴/۲۸

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...