نسخه چاپی

ضرورت تبیین گفتمان اعتدال

محمد كاظم انبارلویی

اگر قرار است "اعتدال" به مثابه يك گفتمان در دولت جديد پذيرفته شود نيازمند آن است كه آن را تئوريزه كنند تا جلوي سوء استفاده اغيار گرفته شود.
اصحاب پيرامون آقاي روحاني هيچ گاه در مقام تئوريسين ظاهر نشدند تا اين وظيفه را بر دوش گيرند . جماعتي از اصلاح طلبان گاهي به فكر مصادره آن افتادند اما توقيفي نيافتند.
آيت الله مهدوي كني در يكي از برنامه هاي تلويزيوني خود كه به مناسبت ايام ماه مبارك رمضان داشتند به اين اهنمام ورزيدند و فرمودند:"ان شاءالله در مقام عمل به اعتدال برسيم در عين حفظ اصول"
و نيز فرمودند: "معني اعتدال وسط نيست كه در مقام داوري وسط افراط و تفريط را بگيريم. بلكه اعتدال جايگاه خاص خود را دارد."
اخيراً نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي از لحن آرام رئيس جمهور منتخب در مواجهه با بدمستي هاي غرب اين طور برداشت كرده بود كه مي تواند از "اعتدال" در سياست خارجي دولت جديد نتيجه گيرد كه هر غلطي كه خواست بكند و هر حرفي كه خواست بزند.
بويژه آنكه رئيس جمهور منتخب در ديدار با نمايندگان مجلس گفته بود: "در برابر دشمن درشت سخن گفتن راه حل نيست" نتانياهو دوشنبه گذشته گفته بود: " روحاني گرگي است در لباس بره اگر تحريمها اثر نداشته باشد بايد بدانند اسرائيل منتظر آمريكا نمي ماند و آماده اقدام نظامي است!"
مقام معظم رهبري اوايل همين سال در حرم رضوي در پاسخ به تهديدات نظامي اسرائيل صريح فرموده بودند: "اگر اسرائيل دست از پا خطا كند حيفا وتل آويو را با خاك يكسان مي كنيم" مقامات اسرائيلي از آن زمان تاكنون سكوت كردند و جرات تكرار تهديدات نظامي را پيدا نكرده بودند. اما اخيراً گويي فضاي تنفسي پيدا كرده اند و به درشت گويي و
گنده گويي روي آورده‌اند.
حجت الاسلام و المسلمين روحاني يك روز پس از اين تهديد در ديدار پيشكسوتان جهاد و شهادت صريحاً گفت : "صهيونيستهاي مفلوك
نمي توانند تهديد خود را عملي كنند." اين بيان آن هم در جمع پيشكسوتان جهاد و شهادت بايد براي صهيونيستها معني دار باشد
همچنين آقاي روحاني در پاسخ به پيام تبريك بشار اسد بر حمايت ايران از محور مقاومت تاكيد كرده است و به او اطمينان داده است سوريه اين مرحله را پشت سرخواهد گذاشت.
اين پاسخ قاطع نشان داد كه در برابر دشمنان واقعي ملت، حركت همچنان بر سبيل اصول تداوم مي يابد و اگر لازم باشد با دشمنان درشتگوي ، درشت سخن خواهيم گفت.
به نظر مي رسد واژه اعتدال بيش از هر زمان بايد توسط خود رئيس جمهور منتخب در قالب يك گفتمان تبيين شود.
هر چند مي توان اين تبيين را در قول ، فعل و تقرير آقاي روحاني بيشتر جستجو كرد. اما اعتدال را بايد تئوريزه كرد تا هر كس بر اساس ظن خود يار دولت آينده نشود.
اعتدال در سياست داخلي كاربردهاي خوبي دارد و مي‌تواند مسير درستي براي تحكيم وحدت ملي شود.
اين خبر كه ، "رشد تفكر اعتدال‌گرايي در درون جبهه اصلاحات آنان را از راديكالسيم و چپ روي دور كرده است" خبر خوشايندي است آنان كه از افراط و شمشير كشيدن به روي نظام و مردم و دموكراسي به شرط چاقو سخن مي گفتند، امروز به دليل غلبه گفتمان اعتدال، سخن از عقلانيت ، قانون گرايي و احترام به راي ملت و ... سخن به ميان آورده اند اين رويكرد دستور العمل شورش هاي خياباني و آشوب و تخريب اموال مردم و
چنگ زدن به امنيت و اقتدار ملي را به حاشيه برده است و از آنان شهرونداني مودب به آداب مدني ساخته است. آنها ديگر از نافرماني مدني سخن نمي گويند اين يعني خروج از خيمه نبرد نرم آمريكا عليه ملت و ورود به منطقه اي كه با قرنطينه بهداشتي مي توانند دوباره به درون خيمه انقلاب و نظام برگردند.
آقاي روحاني در همين ديدار با پيشكسوتان جهاد و شهادت گفت: "براي كساني كه آماده بازگشت هستند راه را تسهيل كنيم" ظاهراً ايشان از اردوگاهي كه در سال 88 بناي بي مهري به راي ملت و عزم نظام را گذاشت خبرهاي خوبي دارند. بايد از آن استقبال كرد اما ايشان بايد نشانه هاي اين بازگشت را هم بازگو كنند.
آقاي روحاني همچنين گفت: "دولت آينده مي خواهد شكافهاي جامعه را از بين ببرد و سرمايه ملي را افزايش دهد" اين ماموريتي مقدس است كه در سوگند رياست جمهوري آمده است. رئيس جمهور بايد در راه وحدت ملي و انسجام اسلامي و حفظ تماميت ارضي كشور گام بردارد . لذا او بايد از شكاف با رهبري، قوا، مردم با دولت ، نخبگان با دولت و .... عبور كند و با تدبير، سرمايه ملي به تعبيري امنيت و اقتدار ملي را ارتقاء دهد.
هر كس كه در اين راه سنگ اندازي كند در حقيقت با ژنرالهاي جنگ نرم دشمن عليه ملت همراهي كرده است. او تشكيل دولت فرا جناحي را گام اول پر كردن اين شكاف ها مي داند. همه در انتظار اين هستند كه پس از مراسم تنفيذ و تحليف، معرفي كابينه و چينش آن در برگيرنده "اعتدال" به مثابه يك گفتمان باشد. چينش كابينه جديد عمق تئوريك "اعتدال" در پر كردن
شكاف ها را و اتاب خواهد داد.
اين عمق تئوريك بايد براين ابتناء شكل گيرد كه روحاني با دشمنان اسلام و نظام غليظ و شديد و با دوستان انقلاب و مردم و نخبگان رحيم و مهربان است.

۱۳۹۲/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...