نسخه چاپی

پرواز پهپاد آمریكایی بر فراز آسمان ایران

پهپادی كه سه سال پیش بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمده 600 مایل در آسمان ایران گشت زنی كرده و تصاویری را از تاسیسات هسته ای ایران در نزدیكی قم ضبط كرده و سپس به خانه بازگشته است.

بیش از 3 سال قبل، سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، یک پهپاد جاسوسی را در آسمان ایران به پرواز درآورده است. این خبری است که در تازه ترین نسخه روزنامه واشینگتن پست منتشر شده و این در حالی است که سال گذشته سپاه پاسداران جمهوری اسلامی اعلام کرد موفق به فرود آوردن یک پهپاد آمریکایی در نزدیکی مرز ایران و افغانستان شده است.

بنابر گزارش «دیپلماسی ایرانی» به نقل از این روزنامه آمریکایی، پهپادی که سه سال پیش بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمده 600 مایل در آسمان ایران گشت زنی کرده و تصاویری را از تاسیسات هسته ای ایران در نزدیکی قم ضبط کرده و سپس به خانه بازگشته است. گفتنی است طی مدتی که این ماموریت در حال انجام بوده؛ تحلیلگران سیا به دقت روند فعالیت پهپاد که به آر کیو 170 مشهور است و توانایی نیروی هوایی ایران برای شناسایی آن را زیر نظر داشته اند.

گفته می شود که این هواپیمای جاسوسی موفق شده 12 سایت در داخل ایران را مورد جاسوسی قرار دهد و صدها راه به تاسیسات هسته ای مورد تردید ایران پیدا کند. تمامی این اقدامات پیش از فرود آمدن آر کیو 170 در مرز ایران در دسامبر گذشته انجام شده و مبنای بسیاری از برآورد های جاسوسی مقامات آمریکایی را تشکیل می دهد.

این اقدامات شامل استراق سمع و ایجاد بخش تحلیل تصاویر ماهواره ای مربوط به ایران و گسترش شبکه جاسوسی بوده است.

به گفته مقامات، در شرایطی که بحث اقدام نظامی علیه ایران برای متوقف کردن برنامه های هسته ای این کشور مطرح است، جمع آوری اطلاعات جاسوسی این اطمینان را در کاخ سفید پدید آورده که در صورت تلاش تهران برای تولید سلاح هسته ای متوجه علائم آن خواهد شد.

یک مقام عالی رتبه آمریکایی در این زمینه اظهار داشت که آمریکا اطمینان دارد به موقع نشانه ها را دریافت می کند و توانایی ایالات متحده در این زمینه افزایش چشمگیری داشته است.

این در حالی است که تلاش برای جمع آوری اطلاعات جاسوسی با اقدامات سیا و دیگر آژانس های جاسوسی به منظور آسیب زدن به برنامه های هسته ای ایران و افزایش تحریم ها همزمان است.

از سوی دیگر دولت باراک اوباما در مقابل اسرائیل که بر حمله پیشگیرانه علیه تاسیسات هسته ای ایران تاکید دارد، به برآورد های جاسوسی خود از برنامه های هسته ای ایران اشاره کرده و اینگونه گمانه زنی می کند که رهبران ایران هنوز برای تولید سلاح هسته ای تصمیم گیری نکرده اند.

یک مقام آمریکایی می گوید، حتی در بدترین برآورد زمانی در مورد دستیابی ایران به سلاح هسته ای، آمریکا 6 ماه فرصت دارد تا گزینه ها را بررسی کند.

این در حالی است که این اطلاعات جاسوسی، موضع معامله ای دولت اوباما در آستانه مذاکرات هسته ای با ایران ، که گفته می شود روز جمعه انجام خواهد شد را تقویت کرده است.

هرچند سازمان جاسوسی آمریکا از اظهار نظر در خصوص عملیات خود در ایران خودداری می کند اما این سازمان پیش از حمله آمریکا به عراق نیز اقدامات مشابهی در این کشور انجام داده و به وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق اشاره کرده بود. البته این تسلیحات هیچگاه کشف نشد و این امر تردید ها را در مورد صحت اطلاعات جاسوسی سیا افزایش داد.

برخی مقامات آمریکایی با وجود اطلاعاتی که از جاسوسی های سیا به درست آمده، تاکید می کنند که با توجه به سرعت برنامه های هسته ای ایران این امکان وجود دارد که جمهوری اسلامی ناگهان با یک آزمایش هسته ای جهان را غافلگیر کند.

۱۳۹۱/۱/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...