نسخه چاپی

مراجع عراق هم احمدی نژاد را به حضور نپذیرفتند

محمود احمدی نژاد كه در سالهای اخیر با اعتراضات شدید مراجع تقلید قم روبرو بود و اغلب مراجع وی را به حضور نمی پذیرفتند، در سفر عراق هم موفق به دیدار با مراجع شیعه در نجف نشد و ظاهرا مراجع تقلید این كشور نیز، هم راستا با مراجع قم از دادن وقت ملاقات به وی خودداری كرده اند.

به گزارش نما به نقل از "آینده"، آقای احمدی نژاد در حالی پس از پایان سفر دو روزه خود به عراق، بعد از دیدار مقامات عراقی و زیارت حرم های مطهر در کاظمین، نجف و کربلا عراق را به مقصد تهران ترک کرد که هیچ یک از مراجع تقلید عراق با وی دیدار نکردند.

علاوه بر آیت الله العظمی سیستانی، حضرات آیات بشیر نجفی، اسحاق فیاض و محمدسعید حکیم در نجف حضور دارند؛ شهری که از دیرباز و حتی قبل از قم، مرکز حوزه های علمیه شیعیان جهان بوده است.

خبرگزاری ایسنا که اخیرا برای هماهنگی بیشتر مدیرش تغییر یافته در توجیه این عدم ملاقات، مدعی شده با توجه به ماه مبارک رمضان، احمدی نژاد در سفر دو روزه خود به عراق، با مراجع تقلید شیعیان عراق ملاقات نداشت چراکه علما و مراجع شیعه در ماه مبارک رمضان، معمولا برای پرداختن به عبادات خاصه این ماه از پذیرفتن شخصیت ها خودداری می کنند.

این در حالی است که چنین موضوعی درباره برنامه مراجع عراق در ماه رمضان صحت ندارد و برای نمونه درباره آیات نجفی و حکیم که اخبار دیدارهایشان منتشر می شود، اخبار دیدارهای آنان، درست در همین ایام در سایت های آنها منتشر شده است.

همچنین رویکرد مردمی آیت الله سیستانی و دیگر مراجع نجف به گونه ای است که نه تنها شخصیت های معمولی، بلکه بسیاری از مردم عادی نیز بعد از هماهنگی با دفتر ایشان به ملاقات این مرجع رفته و از رهنمودهای ایشان بهره مند می شوند. از این رو عدم هماهنگی وقت برای دیدار با رئیس جمهور تنها کشور شیعه، معنادار و فراتر از ارتباط با ماه رمضان است.

شنیده های خبرنگار "آینده" از بیوت مراجع حاکی است آیت الله العظمی سیستانی به حرمت مراجع قم که طی این سال ها آقای احمدی نژاد را به خاطر برخی رویکردها به حضور نپذیرفتند و در رویکردی هماهنگ با آنان، اجازه دیدار نداده اند. در سفر قبلی برنامه ریزی شده برای احمدی نژاد هم که به دلیل بیمار شدن جلال طالبانی لغو شد، گفته شده بود که ملاقات با مراجع در سفر نخواهد بود.

دکتر احمدی نژاد در سفر قبلی به عراق هم تنها در بغداد حضور یافت و به زیارت مراقد مقدسه در کاظمین رفت اما به عتبات سفر نکرد.

۱۳۹۲/۴/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...