نسخه چاپی

گشت‌و‌گذار در بازار پوشاك

پوشاك ترك با شبنم آزاد یا شبنم اصل با پوشاك ترك؟!

بیش از یك سال و نیم از اجرای طرح شبكه نظارت مردمی می‌گذرد. طرحی كه در درجه اول برای مبارزه با كالای قاچاق و دوم برای شناسایی و عدم ورود كالای بی‌كیفیت داخلی به بازار طراحی و اجرا شد.

به گزارش نما، طرح شبنم در دو فاز به صورت کالاهایی که قبل از اجرای طرح وارد شده‌اند و کالاهایی که در زمان اجرای طرح وارد می‌شوند در حال اجرا است.

مسئولان برای مراحل طرح برچسب‌های جداگانه‌ای طراحی کرده‌ که هرکدام به فرد استعلام کننده اطلاعات متفاوت اما هم جهتی را اعلام می‌کند.

چهره و ماهیت ظاهری این دو برچسب کاملا یکسان، اما رنگ آن دو متفاوت است که رنگ برچسب فاز اول که روی آن نوشته شده است "ساماندهی بازار" زرد رنگ است و یرچسب دیگر رنگی سبز دارد. اما می توان از دیگر تغییر این دو برچسب در ظاهر به متفاوت بودن جای "کد بازرس" اشاره کرد.

بازار پوشاک نیز از این قضیه مستثنا نیست و باید در این طرح شرکت کند. در چند وقت گذشته پوشاک فروشان نیز از این برچسب‌ها استفاده می‌کنند.

با گشت‌و‌گذار در بازار و انتخاب چند لباس تقریبا مشابه می‌توان متوجه شد که تنها اولین لباسی که فروشنده برای پوشیدن به مشتری می‌دهد دارای برچسب شینم بوده و در انتها که مشتری برای پرداخت مبلغ لباس به صندوق مراجعه می‌کند برخی از فروشندگان اعلام می‌کنند که لباس ترک بوده و بار جدید است و این در حالیست که برچسب الصاق روی کالا برای محصول زرد رنگ است!

حال این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا فروشنده برای به دست آوردن سود بیشتر این ادعا که جنس ترک است را مطزح می‌کند یا واقعا جنس ترک بوده و برچسب شبنم را برای جریمه نشدن از بازار آزاد با قیمت ۹۵۰ تا هزار تومان خریداری کرده است؟!

با خرید این محصول و استعلام کد‌ رهگیری نیز پایگاه داده‌های شبنم تنها به فرد استعلام کننده پاسخ" کالا مورد تائید است" یا نام یک محصول دیگر که هم خانواده این محصول است را اعلام می‌کند.

در این باره مشاور رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک می‌گوید: "برچسب شبنم اگر رسمی و مورد تایید باشد، باید مدنظر خریدار قرار گیرد."

مهدی محمودی ادامه می‌دهد: "در رابطه با گفته‌ی فروشندگان چندین نظر وجود دارد که از آنها می‌توان به فاصله‌ی زمانی الصاق برچسب، ترخیص و رسیدن بار به مغازه، تقلبی بودن بارکد و تخلف محصولات شبنم اشاره کرد."

وی در رابطه با خرید و فروش کد شبنم در بازار‌های بزرگ پوشاک این گونه توضیح می‌دهد: "این خرید و فروش در برخی مناطق صورت می‌گیرد و تنها معطوف به صنف پوشاک نیست. در برخی موارد مشاهده شده که بارکد شبنم روی محصول بوده است اما در لحظه‌ی رهگیری محصول ثبت‌شده در شبنم با محصول خریداری‌شده مطابقت نمی‌کند."

او با بیان‌ این‌که در حال حاضر بارکد تقلبی شبنم در بازار وجود دارد، تخلف موردی در مورد بازرسان را نیز تایید می‌کند: "اگر موردی این‌چنینی مشاهده شد مشتری باید سریعا اتحادیه مربوطه را مطلع کند."

مشاور رییس اتحادیه تولید‌کنندگان و فروشندگان پوشاک در پاسخ به این سوال که بازرسان طرح شبنم چه افرادی هستند؟ می‌گوید: "بازرسان طرح شبنم از بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت، شورای اصناف و اتحادیه تشکیل شده است."

۱۳۹۲/۴/۳۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...