نسخه چاپی

احمدي‌نژاد در ديدار مسئولان و كارگزاران نظام:

دولت تمام بدهی خود و دولت‌های قبلی به بانك مركزی را تسویه كرده است/ بدهكار انقلابیم

رئیس‌جمهور با سپاس و تشكر صمیمانه از ملت ایران، رهبر فرزانه انقلاب، همكاران دولت در سراسر كشور و دستگاه‌های مختلف، تاكید كرد: همچنان و همیشه خود را بدهكار انقلاب، امام و شهیدان بزرگواری می‌دانیم.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با مقام معظم رهبری گزارش مشروحی از عملکرد ۸ ساله دولت در حوزه های مختلف ارائه کرد. این گزارش در قالب پاسخ به ۲۱ سؤال طراحی شده بود که در پاسخ ها عملکرد ۸ ساله دولت با عملکرد دولتهای قبل مقایسه می شد.

وی البته تأکید کرد که مقایسه عملکرد دولت با دولت‌های قبل به معنای نفی خدمات ارزشمند آن دولتها نیست.

سؤال اول رئیس جمهور درباره شرایط کار دولت‌های نهم و دهم و نقش عوامل بیرونی در این شرایط، بود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال، دو عامل بیرونی بحران جهانی اقتصاد و تحریم های گسترده اقتصادی و یک عامل شرایط داخلی از جمله خشکسالی سالهای اخیر، تنش های سیاسی سال ۸۸ و سیاه نمایی برخی جریان ها را در هر گونه ارزیابی از عملکرد دولت بسیار مهم دانست.

تشریح وضعیت توسعه انسانی کشور در ۸ سال گذشته

سؤال دوم وی در خصوص وضعیت توسعه انسانی کشور در ۸ سال گذشته بود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال به آمارهای سازمان‌های بین المللی اشاره کرد و گفت: براساس طبقه بندی سازمان ملل که در سال گذشته منتشر شد، ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی از رتبه ۹۴ به رتبه ۷۶ ارتقاء یافته است. افزایش امید به زندگی از ۷۰.۲ سال در سال ۸۴ به ۷۳.۲ سال در سال ۹۱ و افزایش درآمد سرانه ایران از ۹۱۴۴ دلار در سال ۸۴ به ۱۲۶۲۳ دلار در سال ۹۱، از دیگر آمارهایی بود که رئیس جمهور در این بخش به آنها اشاره کرد.

تشریح پیشرفت‌های کشور و خدمات دولتهای نهم و دهم در عرصه علم و فناوری

احمدی‌نژاد در تشریح پیشرفتهای کشور و خدمات دولت‌های نهم و دهم در عرصه علم و فناوری گفت: افزایش ۷ برابری ظرفیت پذیرش دکترای تخصصی – افزایش ۱۲ برابری تولید دارو با فناوری پیشرفته، افزایش سهم ایران در تولید علم پزشکی جهان به ۷.۳ برابر و ارتقای جایگاه جهانی ایران در رشته های مختلف بویژه در نانو از رتبه ۳۵ به رتبه ۸ از جمله شاخصهای پیشرفت در این عرصه است.

وی پیوستن ایران به معدود کشورهای دارای دانش و فناوری ساخت و پرتاب ماهواره و پیشرفتهای چشمگیر هسته‌ای را از دیگر نکات بارز حرکت کشور در ۸ سال اخیر اعلام کرد و گفت: در آموزش عالی، به جایی رسیده‌ایم که ظرفیت پذیرش از ظرفیت متقاضی بیشتر شده است.

تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال

رئیس جمهور سپس به تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: با طرح‌هایی همچون بنگاه‌های کوچک زود بازده، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، صندوق مهر امام رضا و بانک تعاون در مجموع میزان بیکاری در ۸ سال اخیر بطور متوسط ۱۱.۴ درصد بوده است که نشان می‌دهد در مقایسه با دولت‌های هفتم و هشتم، میزان بیکاری کمتر شده است.

احمدی نژاد اعطای سهام عدالت به بیش از ۴۰ میلیون نفر، اختصاص ۱۲۴۰ میلیارد تومان سهام ترجیحی به کارگران و اجرای گام اول هدفمندی یارانه‌ها را از گام‌های بلند دولت برای تحقق عدالت دانست و افزود: در ۸ سال اخیر بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند و بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان وام برای مسکن در اختیار محرومان قرار گرفته است.

وی در پاسخ به این سوال که "آیا در این دولت توزیع درآمدها بهتر و مردم مرفه تر شده اند یا خیر؟"، بهبود در سه شاخص ضریب جینی، نسبت مخارج دهک‌های اول و آخر درآمد و همچنین میزان درآمد سرانه بر اساس برابری قدرت خرید را بعنوان شواهد بهبود رفاه مردم و توزیع درآمدهای دولت عنوان کرد.

رئیس‌جمهور دراین زمینه خاطر نشان‌کرد: ضریب جینی در سال ۸۴ ،‌ ۰.۴۰۲۳ بود که در سال ۹۱ به ۰.۳۵۷ کاهش یافت که نشان می‌دهد فاصله طبقاتی‌کاهش یافته است.

احمدی‌نژاد با ارائه آماری در خصوص نسبت مخارج بیشترین دهک درآمدی به کمترین دهک درآمدی در مناطق شهری و روستایی افزود: این نسبت برای اولین بار به کمتر از ۱۰ کاهش یافت.

سوال هفتمی‌که وی مطرح کرد از این قرار بود: "آیا دولت در مدیریت اقتصاد به اصلاحات و تحولات ساختاری اقتصاد توجه نکرد"؟

رئیس‌جمهور برای پاسخ به این سوال به اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکت‌های دولتی و هفت برنامه مشخص در قالب تحول اقتصادی اشاره کرد.

احمدی‌نژاد اظهار داشت: اجرای قانون سیاست‌های اصل ۴۴ پس از تصویب مجلس آغاز شد و ۱۱۹ هزار میلیارد تومان واگذاری بنگاه‌های اقتصادی صورت گرفت که ۷۰ درصد این واگذاریها از طریق بورس بود.

اجرای قانون هدفمند یارانه ها گام اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور

وی به اجرای قانون هدفمند یارانه ها را گام دیگری در اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور برشمرد و تصریح کرد: مدیریت مصرف انرژی، توزیع عادلانه یارانه، مقابله با قاچاق سوخت و کاهش فاصله طبقاتی از اهداف اجرای این قانون بود.

رئیس‌جمهور همچنین افزود: مصرف روزانه بنزین در سال ۸۶، ۷۴ میلیون لیتر بود که در صورت تداوم مصرف با این شیب، در سال ۹۲ به ۱۴۲ میلیون لیتر می رسید اما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مصرف روزانه بنزین در سال ۹۱ به ۶۱ میلیون لیتر رسید.

احمدی نژاد رشد ۵ درصدی مصرف برق در کشاورزی و رشد ۹ درصدی در بخش صنعت را نشانه رشد تولید دانست و افزود:‌ صندوق بین المللی پول، روش ایرانی هدفمندی یارانه‌ها را بهترین روش معرفی و به دیگر کشورها اجرای آن را توصیه کرد.

اصلاح نظام مالیاتی و اجرای طرح جامع مالیاتی، اجرای طرح تحول گمرکی، آغاز اصلاح نظام توزیع، بخشهای دیگری از گزارش وی در خصوص اجرای سیاست‌های اصلاح اقتصادی بود.

تشریح وضعیت بازار سرمایه در ۸ سال گذشته

سؤال هشتم رئیس‌جمهور به وضعیت بازار سرمایه در ۸ سال گذشته اختصاص داشت. رییس‌جمهور در پاسخ به این سؤال این آمارها را ارائه کرد: تعداد سهامداران بورس از ۴.۳ میلیون نفر در سال ۸۴ به۷.۲ میلیون نفر در سال ۹۱ رسیده است. شاخص کل بورس از ۹۴۶۰ واحد در سال ۸۴ به بیش از ۵۴ هزار واحد در سال ۹۲ رسیده است.

احمدی نژاد با ارائه این آمارها نتیجه‌گیری کرد که ارزش بازار سرمایه در هشت سال گذشته ۷ برابر شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به بازار سرمایه افزایش یافته است.

نهمین سؤال وی درباره وضعیت قدرت عمل بانکها و بانک مرکزی در ۸ سال گذشته بود. وی در این بخش هم چند آمار ارائه کرد و گفت: قدرت وام دهی بانکها در سال ۸۳ پانزده هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۱ به پنجاه و یک هزار میلیارد تومان رسیده.

سرمایه بانک‌ها در هشت سال گذشته از یکهزار و پانصد میلیارد تومان به سه هزار و صد میلیارد تومان رسیده است. نسبت بدهی دولت به کل مطالبات بانکی از ۲۱.۴% در سال ۸۴ به ۱۲% در سال ۹۱ رسید و در سال ۹۲ نیز بدهی دولت به بانکها کُلاً تسویه شد.

دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه کرده است

رئیس‌جمهور در سؤال دهم خود پرسید: آیا این دولت بدهکارترین دولت در تاریخ است؟ وی در پاسخ گفت: دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولت‌های قبلی را نیز تسویه کرده است.

احمدی‌نژاد درباره بدهی‌های خارجی کشور نیز با استناد به آمار رسمی گفت: دولت در آغاز کار، کشور را با بدهی ۴۱.۹ میلیارد دلاری تحویل گرفت: اما اکنون با بدهی ۱۵.۹ میلیارد دلاری تحویل می دهد یعنی برخلاف تبلیغات فراوان، در ۸ سال اخیر ۲۶ میلیارد دلار بدهی خارجی کشور کاهش یافته است.

وی، مجموع سرمایه‌های خارجی وارد شده به کشور را از اول انقلاب تا سال ۸۳، حدود ۱۳ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در ۸ سال اخیر، بیش از ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

رئیس‌جمهور در زمینه تجارت خارجی نیز با بیان آمارهای مختلف تأکید کرد: اوضاع کشور در این زمینه نیز بهبود یافته است.

افزایش تجارت خارجی به ۶۳۵ میلیارد دلار در ۸ سال اخیر و افزایش صادرات غیرنفتی از ۳۸ به ۱۷۱ میلیارد دلار از جمله آمارهای بیان شده در این بخش بود.

احمدی‌نژاد افزود: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات نیز که شاخص مهمی در مباحث اقتصادی است از ۲۵ درصد در سال ۸۳، به ۷۷ درصد در سال ۹۱ رسیده و در سه ماه اول امسال اولین بار در تاریخ کشور، میزان صادرات به واردات افزایش یافته است.

وی، در پاسخ به شبهه‌ای که گفته می‌شود دولت همه منابع را خرج کرده و برای دولت بعدی چیزی باقی نگذاشته است گفت: ارزش دارایی‌های ارزی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از یکصد میلیارد دلار است که نسبت به ۸ سال قبل که دولت را تحویل گرفتیم هشتاد درصد افزایش یافته است.

رئیس‌جمهور همچنین میزان دارایی صندوق توسعه ملی را بیش از ۵۲ میلیارد دلار و میزان دارایی نقدی این صندوق را بیش از ۳۰ میلیارد دلار اعلام کرد.

احمدی‌نژاد در تشریح وضع نقدینگی و تورم نیز به مقایسه ی میان سال‌های ۷۶ تا ۸۳ با ۸ سال اخیر پرداخت.

وی‌گفت: متوسط رشد نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم سالانه ۲۷.۱ درصد بود که در دولتهای نهم و دهم به ۲۶.۲۴ صدم درصد کاهش یافته است.

رئیس‌جمهور افزود: نرخ سالانه تورم نیز در دولتهای قبل از دولت بنده ۲۰.۵ درصد بود که در ۸ سال اخیر بطور متوسط به سالانه ۱۷.۷ درصد رسیده است.

تشریح وضعیت تولید در ۸ سال گذشته

سؤال نوزدهم رئیس‌جمهور درخصوص وضعیت تولید در ۸ سال گذشته بود که احمدی‌نژاد به متوسط نرخ رشد اقتصادی از ۴.۷% در فاصله سالهای ۷۶ تا ۸۳ به ۴.۴% در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۱ اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت در هشت سال قبل از این دولت، ۲۱ هزار میلیارد تومان بود که درهشت سال اخیر به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش تولید پتروشیمی از ۱۸.۲ میلیون تن به بیش از ۶۰ میلیون تن، افزایش تولید فولاد از حدود ۱۰ میلیون تن به حدود ۲۴ میلیون تن، افزایش تولید سیمان از ۳۳ میلیون تن به ۸۰ میلیون تن و افزایش تولید خودرو از ۹۶۰ هزار دستگاه به ۲ میلیون دستگاه از دیگر آمارهایی بود که رئیس‌جمهور در بخش تولید ارائه کرد.

سوال بیستم احمدی‌نژاد در خصوص "میزان ظرفیت سازی در بخش آب، برق و انرژی" بود.

وی گفت: مجموعه نفت و گاز تولید شده قابل استحصال تا قبل از دولت نهم معادل ۹.۱ میلیارد بشکه نفت بود که این عدد در هشت سال گذشته به ۳۴ میلیارد بشکه رسید.

رئیس‌جمهور میزان ظرفیت‌سازی در بخش برق و ذخایر آبی در دولت‌های نهم و دهم را نیز تقریبا معادل ۲۷ سال قبل از این دولت‌ها خواند.

"آیا کشاورزی در این دوره مورد غفلت قرار گرفت"؟ سوال بیست‌و یکم احمدی نژاد بود.

وی در پاسخ خاطر نشان کرد: تولید محصولات کشاورزی از ۸۶.۹ میلیون تن در سال ۸۳ به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۹۱ رسید و تراز صادرات کشاورزی به واردات نیز از ۱.۳۵ میلیارد دلار در سال ۸۳ به ۲.۱۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه گزارش بیان شده فقط گوشه‌ای از خدمات و فعالیتهای دولت بوده است، افزود: همه توفیقات ملت و کشور در سال‌های اخیر آن‌هم در شرایطی که همه دشمنان برای کارشکنی و تشدید فشارها بسیج شده بودند در پرتو عنایات خاص الهی و لطف ویژه امام زمان (عج)، حمایت‌های ارزشمند مقام معظم رهبری ، بزرگواری و همدلی ملت ، همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف و پاک دستی، ارزش مداری، عدالت محوری و توانایی‌های تخصصی اعضای دولت بدست آمده است.

احمدی نژاد با سپاس و تشکر صمیمانه از ملت ایران، رهبر فرزانه انقلاب، همکاران دولت در سراسر کشور، نهادها و دستگاه‌های مختلف و رسانه‌ها تأکید کرد: همچنان و همیشه خود را بدهکار انقلاب و امام و شهیدان بزرگواری می‌دانیم که همه توفیقات حاصل ایثار و بزرگواری آنها است.

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
0
0
۱۳۹۲/۵/۵
پس با اين وضعيت خوش به حال دكتر روحاني ، مملكت نيست كه ،ماشالله بهشت داره تحويل ميگيره از دولت دهم .... همه چيز خوب و عالي ، مردم همه راضي ،همه چيز رو به پيشرفت،همه شاغل .... ديگه كاري نمونده واسه روحاني كه انجام بده ، فقط استراحت بكنه كافيه
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...