نسخه چاپی

الزامات AFC براي ميزباني جام ملت‌هاي آسيا/

فرصتی بزرگ پیش‌روی فوتبال ایران

فرصت میزبانی جام ملت‌های آسیا در سال 2019 در حالی پیش‌روی فوتبال ایران قرار گرفته كه فدراسیون فوتبال به تنهایی نمی‌تواند مقدمات كسب میزبانی را فراهم كند و در این راه نیاز به حمایت مداوم دولت دارد.

به گزارش نما، فوتبال ایران در چند دهه گذشته روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. قهرمانی و صعود، پیروزی و شکست، حذف و ناکامی، شادی و افسوس، غرور و تحقیر و ... همه لحظاتی بوده‌اند که فوتبالیست‌های ایرانی رقم زده‌اند تا تاریخ فوتبال ایران روزهای متفاوتی را تجربه کند.

روزگاری بود که ایران در فوتبال آسیا یکه تازی می‌کرد و حتی تیم‌های شرق آسیا هم حریفش نبودند. تیم‌های حاشیه خلیج فارس را که راحت به زانو در می‌آورد و برای تیم‌های درجه دو اروپا هم رقیب سرسختی بود. دهه 60 و 70 میلادی را می‌گوییم؛ دوره‌ای که ایران در آسیا آقایی می‌کرد و در همان سال‌ها سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا شد تا خیلی زود به پرافتخارترین تیم قاره کهن تبدیل شود. در همان دهه 70 ایران دو بار میزبان جام ملت‌های آسیا شد و به خوبی از این رقابت مهم آسیایی و تیم‌هایش پذیرایی کرد.

درست است در آن زمان هنوز فوتبال آسیا و کشورهایش پیشرفت امروز را نداشتند و امکانات سخت افزاری کشورها تقریبا در یک سطح بود، اما ایران سابقه دو بار میزبانی مهمترین تورنمنت فوتبالی آسیا در کارنامه خود ثبت کرد. امروز و پس از گذشت بیش از 4 دهه، کشورهای شرق آسیا از این نظر به حدی پیشرفت کرده اند که میزبانی معتبرترین رقابت‌های ورزشی جهان را برای خود به ارمغان آورده اند. (جام جهانی 2002 کره جنوبی و ژاپن، المپیک 2008 چین، بازی های دانشجویان جهان 2011 چین – 2015 کره جنوبی) کشورهای عربی و حاشیه خلیج فارس هم بیکار ننشسته‌اند و با استفاده از ثروت نفتی شیخ‌های فوتبالدوست‌شان و با بهره‌گیری از تکنیک انگلیسی‌ها در ساخت ورزشگاه، سر و سامانی به وضعیت ظاهری فوتبال‌شان داده‌اند.

در این میان فوتبال ایران در چند سال گذشته آن چنان که باید در ساخت ورزشگاه‌های مدرن و به روز خوب عمل نکرده و در این زمینه چند قدم عقب‌تر از سایر کشورها هستیم. هرچند فدراسیون فوتبال برای میزبانی از جام ملت‌های آسیا در سال 2011 ایران را نامزد کرده بود اما باید قبول کنیم که در آن زمان امکانات لازم را برای آن رقابت‌ها نداشتیم.

با این وجود فدراسیون یک بار دیگر برای میزبانی جام ملت‌ها اعلام آمادگی کرده است. این بار جام ملت‌های 2019 می‌تواند فرصتی برای فوتبال ایران باشد تا بار دیگر خود را به آسیا و دنیا نشان دهد. اما AFC برای دادن میزبانی به هر کشوری شرایطی دارد. می‌دانیم که تا سال 2019 زمان زیادی باقی مانده و اگر ایران نخواهد از همین 4 ورزشگاه بزرگ خود (آزادی، یادگار امام، نقش جهان، ثامن الائمه) استفاده کند، هم فرصت ساخت ورزشگاه‌های جدید و مدرن را دارد اما مهم‌تر از وزرشگاه مدرن فراهم کردن شرایط امنیتی، ورود و خروج، سازماندهی و نظم و برنامه‌ریزی در برگزاری جام ملت‌ها اهمیت دارد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه‌ای که به فدراسیون فوتبال ایران فرستاده است، خواستار ضمانت حمایت دولت در چند بخش شده است که به تفکیک به آنها اشاره می کنیم:

گارانتی 1: مهاجرت (IMMIGRATION)

اگر ایران به عنوان میزان جام ملت‌های 2019 انتخاب شد، شرایطی درباره مسائل ورود و خروج و اقامت اعضا از تاریخ 1 دسامبر 2019 (11 آذر 1398) باید بوسیله ایران تضمین شود؛ ویزای ورود و اجازه خروج به افرادی که در ادامه ذکر می‌شود باید بدون هیچگونه قید و شرط و محدودیتی توسط دولت ایران فراهم شود:

1- تمام نمایندگان AFC

2- تمام مقامات رسمی کشورهای شرکت کننده شامل اعضای تیم و کادر پزشکی

3- اعضای کمیته بازاریابی AFC

4- اصحاب رسانه و نمایندگان شرکت های حق پخش تلویزیونی

5- کارکنان شرکت‌های تبلیغاتی و اعضای وابسته

6- شرکت اصلی دارنده حق پخش رقابت‌ها و تمام اعضای مربوط

7- هواداران و خبرنگاران

گارانتی 2- اجازه کار (WORK PERMITS)

بر اساس این بند از ایران خواسته می‌شود که در صورتی که به عنوان میزبان انتخاب شد شرایطی را فراهم کند که افراد غیر ایرانی شامل گروه‌هایی که ذکر می‌شود، بتوانند طبق قانون داخلی ایران مجوز کار دریافت کنند.

1- تمام نمایندگان AFC

2- تمام مقامات رسمی کشورهای شرکت کننده شامل اعضای تیم و کادر پزشکی

3- اعضای کمیته بازاریابی AFC

4- اصحاب رسانه و نمایندگان شرکت‌های حق پخش تلویزیونی

5- کارکنان شرکت‌های تبلیغاتی و اعضای وابسته

6- شرکت اصلی دارنده حق پخش رقابت‌ها و تمام اعضای مربوط

7- هواداران و خبرنگاران

گارانتی 3- امور گمرکی و مالیات (CUSTOM DUTIES AND TAXES)

ایران باید متعهد شود که اجازه واردات و به دنبال آن صادرات هرگونه کالا در ارتباط با مسائل مربوط به جام ملت‌های آسیا از طریق موسسه، نهادها و افراد مشخص صادر شده و تمام هزینه‌های مربوط به مالیات، صادرات، امور گمرکی و ... برای افرادی که در ادامه می آید رایگان باشد:

1- تمام نمایندگان AFC

2- تمام مقامات رسمی کشورهای شرکت کننده شامل اعضای تیم و کادر پزشکی

3- اعضای کمیته بازاریابی AFC

4- اصحاب رسانه و نمایندکان شرکت‌های حق پخش تلویزیونی

5- کارکنان شرکت‌های تبلیغاتی و اعضای وابسته

6- شرکت اصلی دارنده حق پخش رقابت‌ها و تمام اعضای مربوط

7- هواداران و خبرنگاران

لیست کالاهایی که شامل این معافیت مالیتی می‌شود به شرح زیر است:

1- تجهیزات فنی و وسایل مربوط به تدارکات، غذا و ...

2- تمام تجهیزات الکترونیکی مربوط به شرکت‌های دارنده حق پخش

3- تمام وسایل رایانه‌ای مانند دوربین‌ها و کامپیوترهای متعلق به نمایندگان رسانه‌ها

4- تجهیزات و وسایل پزشکی از جمله داروها و ...

5- تجهیزات مربوط به ورزش فوتبال مانند تور، توپ و ...

6- تمام مواد خام و وسایلی که شرکت‌های تبلیغاتی برای انجام کارهای خود نیاز دارند.

7- تمام مواد و وسایلی که مربوط به حقوق برگزاری رقابت‌ها و اجرای فعالیت‌های مربوط به AFC و جام ملت‌ها خواهد بود.

8- وسایل مربوط به اهدای جوایز مانند جام قهرمانی، مدال، پاداش و ...

9- تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری که شرکت‌های تبلیغاتی و اسپانسرهای AFC نیاز به استفاده از آن دارند.

گارانتی 4- معافیت کلی مالیات (GENERAL TAX EXEMPTION)

اگر ایران به عنوان میزبات انتخاب شود، باید متعهد شود که در قبال مسائل مالیاتی مربوط به کالاها یا خهدمات ارائه شده به اعضای تمام کشورهای شرکت کننده در رقابت‌ها، رفتاری منطبق با قوانین مورد نظر AFC انجام خواهد داد بدین صورت که باید با تمامی افراد و گروه هایی که پیش از این از آنها نام برده شد، باید به عنوان معاف از مالیت رفتار شود.

گارانتی 5- ایمنی و امنیت (SECURITY AND SAFETY)

اگر ایران به عنوان میزبان انتخاب شود، تضمین می‌کند که تمام ابزارها و راهکارهایش را به کار بندد تا بالاترین درجه امنیت و ایمنی برای این افراد فراهم شود.

1- تمام نمایندگان اعزامی AFC

2- تمام مقامات رسمی کشورهای شرکت کننده شامل اعضای تیم و کادر پزشکی

3- تمام مقامات رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا

گارانتی 6- حمایت و به رسمیت شناختن حق تبلیغات (PROTECTION AND EXPLOITATION OF COMMERCIAL RIGHTS)

ایران تضمین می کند که معیارهای زیر در وهله نخست طراحی و سپس اجرا شود. در صورت لزوم مسائل مربوط به تصویب قوانین جدید به شکلی انجام شود که در فاصله حداقل یک سال مانده به آغاز جام ملت های 2019 این شرایط وجود داشته باشد. این مسائل مربوط به حقوق شرکت‌های تبلیغاتی و اسپانسرهای رسمی مسابقات است که ایران باید متضمن شود با وضع قوانین و مقرراتی از رقابت ناعادلانه سایر شرکت‌های غیر مرتبط با این شرکت‌ها جلوگیری کند. همچنین مسائل مربوط به فروش غیرقانونی یا در اختیار قرار دادن بلیت به افراد خارج از روال این شرکت‌ها ممنوع شود.

به گزارش ایسنا، نامه‌ای که AFC به فدراسیون فوتبال فرستاده شامل بخش‌های بیشتری هم هست که اشاره به همه آنها در این گزارش امکان‌پذیر نیست. چیزی که مسلم است نقش دولت در کمک کردن به فدراسیون برای فراهم کردن این شرایط است. درست است که این روزها با دوره انتقال دولت قدیم و جدید مصادف شده اما میزبانی جام ملت‌ها فرصتی نیست که به این راحتی آن را از دست داد.

در ماه‌های گذشته که فوتبال ایران نیاز به همدلی و وفاق ملی داشت تا به جام جهانی صعود کند، دولتمردان توجه خود را بیشتر معطوف این رشته پرطرفدار کردند و پس از رزرو بلیت برزیل هم با پاداش قابل توجه ملی پوشان را حمایت کردند اما این بار مساله جدی‌تر است. همانطور که در بالا آمد، AFC برای دادن میزبانی به یک کشور فقط به وضعیت ورزشگاه ها و امکانات سخت افزاری نگاه نمی‌کند، بلکه ساماندهی درست، مناسب و البته همه جانبه بازی‌ها در همه زمینه‌ها برایش مهم‌تر است. حال که AFC این ضمانت‌های دولتی و معمول را از ایران خواسته باید برای یک بار هم که شده تمامی ارکان دولت با هم بسیج شوند و شرایط قطعی و اجرایی کردن این ضوابط را بررسی کنند تا مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا در فاصله یک سال مانده تا اعلام نهایی میزبان جام ملت های 2019، عزم جزم ایران و مدیرانش را برای برگزاری این تورنمنت مشاهده کند.

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...