نسخه چاپی

علت گرفتن پول اضافه از برخی زائران

رییس سازمان حج و زیارت در واكنش به اعتراض برخی زائران نسبت لغو شدن كاروان‌های‌شان و پرداخت هزینه‌ی بیشتر برای انتقال به كاروانی دیگر، گفت: این سازمان از زائران پول اضافه نمی‌گیرد، آن‌ها فقط هزینه‌ی مابه‌التفاوت اقامت خود را می‌پردازند.

به گزارش نما به نقل از مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد موسوی در گفت‌و‌گو با ایسنا درباره‌ دلایل لغو شدن برخی کاروان‌های حج، انتقال زائران به کاروان‌های دیگر و مجبور شدن آن‌ها به پرداخت پول بیشتر، توضیح داد: بعد از کاهش ۲۰ درصدی سهمیه‌ی حج از سوی عربستان، ما باید کارهایی را انجام می‌دادیم.

ضمن آن‌که باید در نظر گرفت امسال سازمان حج و زیارت سه‌بار عملیات حج را برنامه‌ریزی کرده است؛ یک‌بار براساس جمعیت ۷۵هزار نفری، کل عملیات برنامه‌ریزی شد، پس از مذاکره با عربستان و توافق روی ۸۰هزار نفر، بار دیگر برنامه‌ریزی‌ها روی این تعداد زائر انجام شد، سپس عربستان کاهش ۲۰ درصدی را اعمال کرد و ما دوباره مجبور شدیم برنامه‌ریزی کنیم.

وی اظهار کرد: ما برای ۸۰هزار نفر زائر ایرانی در بازار رقابتی عربستان سعودی، بهترین هتل‌ها را اجاره کردیم؛ اما یک‌باره با کاهش ۲۰ درصد مواجه شدیم. درحالی که همه‌ی قراردادها بسته شده بود، حالا باید کاری می‌کردیم که با کم‌ترین خسارت مالی این قراردادها فسخ شود؛ ولی مالکان هتل‌ها زیر بار این موضوع نمی‌رفتند. خیلی از کشورها نسبت به این شرایط معترض‌اند، چون خسارت سنگینی به آن‌ها وارد شده است، ما هم نمی‌خواستیم مثل آن‌ها متحمل چنین خسارتی شویم.

موسوی به لغو ۲۰ درصد قرارداد سازمان حج ایران با هتل‌های سعودی اشاره کرد و گفت: ما با تلاش شبانه‌روزی و بدون این‌که یک ریال از زائر گرفته شود، این قراردادها را لغو کردیم؛ اما حالا احتمال دارد با این حذف، زائری که قبلا در هتل درجه‌ی ۳ بوده است، به هتلی با درجه‌ی بهتر منتقل شود و یقینا زائر هزینه‌ای را به‌عنوان مابه‌التفاوت هتل‌ باید بدهد.

او تأکید کرد: ما هزینه‌ اضافه‌ای را از زائر برای این جابه‌جایی نمی‌گیریم، فقط مابه‌التفاوت درجه‌ هتل را که به‌خاطر آن ۲۰ درصد کاهش اتفاق افتاده است، دریافت می‌کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت در توضیح بیشتر، گفت: فرض کنید شما به‌عنوان زائر در هتل درجه‌ ۳ بوده‌اید و آن هتل جزو ۲۰ درصد هتل‌های لغو قرارداد باشد، در این شرایط هتل زائر تغییر می‌کند و ممکن است یک تا چهار رتبه تغییر درجه داده باشد و در این صورت، مابه‌التفاوت هزینه‌ی هتل‌ باید پرداخت شود.

وی درباره‌ی از دست رفتن استطاعت مالی برخی زائران و فرصت انجام اعمال حج واجب در سال جاری با توجه به این اقدام سازمان حج و زیارت، بیان کرد: در حالی که عربستان ۲۰ درصد از سهمیه‌ی همه‌ی کشورها را کم کرده، سازمان حج و زیارت چه کاری می‌تواند انجام دهد، اما زائر می‌تواند مطمئن باشد، سهمیه‌اش برای سال آینده محفوظ است. در هر حال، این وضعیتی است که در مقابل ما قرار دارد و همه باید با هم همکاری داشته باشیم.

موسوی در عین حال افزود: اگر هزینه‌ی سفر حجاج ایرانی را با سایر کشورها مقایسه می‌کنید، اختلاف زیادی را می‌بینید.

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...