نسخه چاپی

آقای روحانی! این گزارش احمدی‌نژاد را مرور كنید

محمود احمدی نژاد در دیدار روز یكشنبه مسئولان و كارگزاران نظام جمهوری اسلامی با مقام معظم رهبری گزارش مشروحی از عملكرد ۸ ساله دولت در حوزه های مختلف بیان كرد. این گزارش در قالب پاسخ به ۲۱ سؤال طراحی شده بود كه در پاسخ ها عملكرد ۸ ساله دولت با عملكرد دولتهای قبل مقایسه می شد.

جهان نیوز در کنار انتقادات منصفانه و بازتاب توفیقات دولت، اکنون هم گلچینی از گزارش کار اخیر رئیس جمهور را منتشر می کند که به نظر می رسد بسته نسبتا کاملی از موفقیت های دولت های نهم و دهم است.

جهان نیوز اظهارنظری درباره صحت و درستی اظهارات دکتر محمود احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني عنوان نمی کند زیرا برخی از مواردی که به عنوان نقطه قوت دولت مطرح شده اند، در میانه اجرا دچار ضعف های مختلف و انتقادبرانگیز شده اند. همانند قانون مهم هدفمندی یارانه ها که کلیدزدن آن نشانه شجاعت، توانمندی و هوشمندی دولت بود اما دولت در ادامه به متن مصوب قانون هدفمندی کم توجهی کرد و مشکلات متعددی را پدید آورد.

در هر صورت، مروری بر توفیقات دولت نشان می دهد که با وجود نقاط ضعف متعدد، اقدامات و خدمات تحسین برانگیزی در هشت سال گذشته صوت گرفته که برخی از آنها بویژه در حوزه عمرانی اساسا قابل مقایسه با خدمات تمام دولت های پیش از آن نیست.

همین موضوع، کار را حسابی بر رئیس جمهور منتخب سخت کرده و انتظارات از دکتر روحانی را برای ادامه نقاط قوت دولت های نهم و دهم - بدون داشتن نقاط ضعف آن - بشدت افزایش داده است. روحانی به خوبی می داند که حفظ و افزایش رکوردهای دولت دکتر احمدی نژاد کار آسانی نیست و نیاز به کابینه مردمی، متعهد، متخصص و شایسته و برنامه ریزی کارشناسی و تلاش شبانه روزی دارد.

گلچینی از دستاوردهای دولت های نهم و دهم به روایت رئیس جمهور:

وضعیت توسعه انسانی

براساس طبقه بندی سازمان ملل که در سال گذشته منتشر شد، ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی از رتبه ۹۴ به رتبه ۷۶ ارتقاء یافته است. افزایش امید به زندگی از ۷۰.۲ سال در سال ۸۴ به ۷۳.۲ سال در سال ۹۱ و افزایش درآمد سرانه ایران از ۹۱۴۴ دلار در سال ۸۴ به ۱۲۶۲۳ دلار در سال ۹۱، از دیگر آمارهایی بود که رییس جمهور در این بخش به آنها اشاره کرد.

علم و فناوری

افزایش ۷ برابری ظرفیت پذیرش دکترای تخصصی – افزایش ۱۲ برابری تولید دارو با فناوری پیشرفته، افزایش سهم ایران در تولید علم پزشکی جهان به ۷.۳ برابر و ارتقای جایگاه جهانی ایران در رشته های مختلف بویژه در نانو از رتبه ۳۵ به رتبه ۸ از جمله شاخصهای پیشرفت در عرصه علم و فناوری است. پیوستن ایران به معدود کشورهای دارای دانش و فناوری ساخت و پرتاب ماهواره و پیشرفتهای چشمگیر هسته ای از دیگر نکات بارز حرکت کشور در ۸ سال اخیر است. در آموزش عالی، به جایی رسیده ایم که ظرفیت پذیرش از ظرفیت متقاضی بیشتر شده است.

اشتغال

با طرحهایی همچون بنگاههای کوچک زود بازده، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، صندوق مهر امام رضا و بانک تعاون در مجموع میزان بیکاری در ۸ سال اخیر بطور متوسط ۱۱.۴ درصد بوده است که نشان می دهد در مقایسه با دولتهای هفتم و هشتم، میزان بیکاری کمتر شده است.

عدالت

اعطای سهام عدالت به بیش از ۴۰ میلیون نفر، اختصاص ۱۲۴۰ میلیارد تومان سهام ترجیحی به کارگران و اجرای گام اول هدفمندی یارانه ها از گامهای بلند دولت برای تحقق عدالت است. در ۸ سال اخیر بیش از ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند و بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان وام برای مسکن در اختیار محرومان قرار گرفته است.

بهبود در سه شاخص ضریب جینی، نسبت مخارج دهک های اول و آخر درآمد و همچنین میزان درآمد سرانه بر اساس برابری قدرت خرید شواهد بهبود رفاه مردم و توزیع درآمدهای دولت است. ضریب جینی در سال ۸۴ ،‌ ۰.۴۰۲۳ بود که در سال ۹۱ به ۰.۳۵۷ کاهش یافت که نشان می‌دهد فاصله طبقاتی کاهش یافته است.

نسبت مخارج بیشترین دهک درآمدی به کمترین دهک درآمدی در مناطق شهری و روستایی برای اولین بار به کمتر از ۱۰ کاهش یافت.

اقتصاد

اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری شرکتهای دولتی و هفت برنامه مشخص در قالب تحول اقتصادی

اجرای قانون سیاستهای اصل ۴۴ پس از تصویب مجلس آغاز شد و ۱۱۹ هزار میلیارد تومان واگذاری بنگاههای اقتصادی صورت گرفت که ۷۰ درصد این واگذاریها از طریق بورس بود.

اجرای قانون هدفمند یارانه ها گام اساسی در اصلاح ساختار اقتصادی کشور. مدیریت مصرف انرژی، توزیع عادلانه یارانه، مقابله با قاچاق سوخت و کاهش فاصله طبقاتی از اهداف اجرای این قانون بود.

مصرف روزانه بنزین در سال ۸۶، ۷۴ میلیون لیتر بود که در صورت تداوم مصرف با این شیب، در سال ۹۲ به ۱۴۲ میلیون لیتر می رسید اما با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، مصرف روزانه بنزین در سال ۹۱ به ۶۱ میلیون لیتر رسید.

رشد ۵ درصدی مصرف برق در کشاورزی و رشد ۹ درصدی در بخش صنعت نشانه رشد تولید است. صندوق بین المللی پول، روش ایرانی هدفمندی یارانه ها را بهترین روش معرفی و به دیگر کشورها اجرای آن را توصیه کرد.

اصلاح نظام مالیاتی و اجرای طرح جامع مالیاتی، اجرای طرح تحول گمرکی، آغاز اصلاح نظام توزیع.

وضعیت بازار سرمایه

تعداد سهامداران بورس از ۴.۳ میلیون نفر در سال ۸۴ به۷.۲ میلیون نفر در سال ۹۱ رسیده است. شاخص کل بورس از ۹۴۶۰ واحد در سال ۸۴ به بیش از ۵۴ هزار واحد در سال ۹۲ رسیده است.
ارزش بازار سرمایه در هشت سال گذشته ۷ برابر شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به بازار سرمایه افزایش یافته است.

قدرت عمل بانکها و بانک مرکزی

قدرت وام دهی بانکها در سال ۸۳ پانزده هزار میلیارد تومان بود که در سال ۹۱ به پنجاه و یک هزار میلیارد تومان رسیده.

سرمایه بانکها در هشت سال گذشته از یکهزار و پانصد میلیارد تومان به سه هزار و صد میلیارد تومان رسیده است. نسبت بدهی دولت به کل مطالبات بانکی از ۲۱.۴% در سال ۸۴ به ۱۲% در سال ۹۱ رسید و در سال ۹۲ نیز بدهی دولت به بانکها کُلاً تسویه شد.

بدهی دولت

دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولتهای قبلی را نیز تسویه کرده است. دولت در آغاز کار، کشور را با بدهی ۴۱.۹ میلیارد دلاری تحویل گرفت اما اکنون با بدهی ۱۵.۹ میلیارد دلاری تحویل می دهد یعنی برخلاف تبلیغات فراوان، در ۸ سال اخیر ۲۶ میلیارد دلار بدهی خارجی کشور کاهش یافته است.

مجموع سرمایه های خارجی وارد شده به کشور از اول انقلاب تا سال ۸۳، حدود ۱۳ میلیارد دلار است اما در ۸ سال اخیر، بیش از ۲۵ میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.

تجارت خارجی

افزایش تجارت خارجی به ۶۳۵ میلیارد دلار در ۸ سال اخیر و افزایش صادرات غیرنفتی از ۳۸ به ۱۷۱ میلیارد دلار . نسبت صادرات غیرنفتی به واردات نیز که شاخص مهمی در مباحث اقتصادی است از ۲۵ درصد در سال ۸۳، به ۷۷ درصد در سال ۹۱ رسیده و در سه ماه اول امسال اولین بار در تاریخ کشور، میزان صادرات به واردات افزایش یافته است.

ارزش دارایی های ارزی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از یکصد میلیارد دلار است که نسبت به ۸ سال قبل که دولت را تحویل گرفتیم هشتاد درصد افزایش یافته است.

میزان دارایی صندوق توسعه ملی بیش از ۵۲ میلیارد دلار و میزان دارایی نقدی این صندوق بیش از ۳۰ میلیارد دلار است.

نقدینگی و تورم

متوسط رشد نقدینگی در دولتهای هفتم و هشتم سالانه ۲۷.۱ درصد بود که در دولتهای نهم و دهم به ۲۶.۲۴ صدم درصد کاهش یافته است. نرخ سالانه تورم نیز در دولتهای قبل از دولت بنده ۲۰.۵ درصد بود که در ۸ سال اخیر بطور متوسط به سالانه ۱۷.۷ درصد رسیده است.

وضعیت تولید

متوسط نرخ رشد اقتصادی از ۴.۷% در فاصله سالهای ۷۶ تا ۸۳ به ۴.۴% در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۱ رسید.
میزان سرمایه گذاری در حوزه صنعت در هشت سال قبل از این دولت، ۲۱ هزار میلیارد تومان بود که در هشت سال اخیر به ۱۱۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

افزایش تولید پتروشیمی از ۱۸.۲ میلیون تن به بیش از ۶۰ میلیون تن، افزایش تولید فولاد از حدود ۱۰ میلیون تن به حدود ۲۴ میلیون تن، افزایش تولید سیمان از ۳۳ میلیون تن به ۸۰ میلیون تن و افزایش تولید خودرو از ۹۶۰ هزار دستگاه به ۲ میلیون دستگاه.

ظرفیت سازی در بخش آب، برق و انرژی

مجموعه نفت و گاز تولید شده قابل استحصال تا قبل از دولت نهم معادل ۹.۱ میلیارد بشکه نفت بود که این عدد در هشت سال گذشته به ۳۴ میلیارد بشکه رسید.
میزان ظرفیت سازی در بخش برق و ذخایر آبی در دولتهای نهم و دهم تقریبا معادل ۲۷ سال قبل از این دولت ها بوده است.

کشاورزی

تولید محصولات کشاورزی از ۸۶.۹ میلیون تن در سال ۸۳ به ۱۱۸ میلیون تن در سال ۹۱ رسید و تراز صادرات کشاورزی به واردات نیز از ۱.۳۵ میلیارد دلار در سال ۸۳ به ۲.۱۷ میلیارد دلار افزایش یافت.

۱۳۹۲/۴/۳۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...