نسخه چاپی

دولت، خانوادگی به فرنگ رفت؛ كتمان نكند

ماجرای سفر به نیویورك در اواخر دولت دهم به نحوی باور نكردنی حاشیه ساز شده است. تصور می‌شد سفری انجام شده كه به فراموشی خواهد سپرده شد اما ظاهرا كمیسیون اصل90 مجلس نهم در بررسی این سفر قاطع است. زمانی كه دولت با تعداد زیادی همراه راهی نیویورك شد بسیاری بر این باور بودند كه موضوع با یك انتقاد معمولی تمام خواهد شد اما اكنون كه مجلس پیگیر ماجرا شده است، دولتی‌ها هستند كه به تكذیب سفر می‌پردازند البته منكر رفتن به نیویورك نمی‌شوند بلكه تاكید دارند خانواده‌هایشان را به همراه نبرده‌اند.

به گزارش نما به نقل از آرمان، از جمله این دولتمردان حمید بقایی است که اصرار دارد به تنهایی به سفر رفته و وقتی نمایندگان بر حضور خانواده او تاکید کردند از چند نماینده شکایت کرد. به هر حال در آخرین روزهای عمر دولت حوزه جدیدی به نام شکایات گشوده شده است و ظاهرا با این روال که طی می‌شود پیش‌بینی اینگونه است که این قصه سر دراز دارد و پایان عمر دولت به معنای پایان شکایت‌ها نیست.

اسناد همراهان مشایی موجود است
روز گذشته سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس با بیان اینکه پاسپورت و گذرنامه افرادی که به همراه رئیس‌جمهور سفر نیویورک رفتند، موجود است و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نباید بیش از این کتمان کند، گفت: ثبت شکایت از ۳ نماینده مجلس در دادسرا غیرقانونی است. خانه ملت نوشت؛مصطفی افضلی فرد درباره تشکیل دو پرونده مجزا بنا بر شکایت حمید بقایی معاون اجرایی رئیس‌جمهور از 3 نماینده مجلس، گفت: در گزارشی که کمیسیون اصل 90 مجلس از تخلف سفر همراهان رئیس‌جمهور به نیویورک ارائه کرد از فردی خاصی نام نبرد و تنها براساس اسناد و مستندات تحقیقات میدانی اعلام شد که 14 نفر از کارکنان و دست‌اندرکاران نهاد ریاست‌جمهوری بستگان خود را به این سفر بردند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسناد و مدارک موجود در تخلفات سفر نیویورک به تایید اداره گذرنامه و نیروی انتظامی مبادی ذی‌ربط رسیده، تصریح کرد: پاسپورت و گذرنامه افرادی که به همراه رئیس‌جمهور به نیویورک سفر کردند موجود است و معاون اجرایی رئیس‌جمهور نباید بیش از این پنهان کاری کند زیرا کتمان مطابق قانون برخورد با تخلفات اداری، خود تخلف محسوب می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه مستندات موجود از تخلف سفر همراهان رئیس‌جمهور به نیویورک به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه شد، ادامه داد: اگرچه اعلام نظر نهایی با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است اما نحوه و سیاق پرسش‌های مطرح شده و پاسخگویی کمیسیون اصل 90 نشان می‌دهد که اعضای این هیات نیز دریافته‌اند کمیسیون به وظیفه قانونی خود عمل کرده است. افضلی فرد با بیان اینکه ثبت شکایت در دادسرا از نمایندگان مجلس خلاف قانون است، افزود: تشخیص اینکه کمیسیون اصل 90 به انتشار نشر اکاذیب پرداخته یاخیر طبق تبصره ذیل ماده ۹ قانون نظارت بر رفتار نمایندگان با هیات نظارت بر رفتار نمایندگان است و نه با دادسرا و این نهاد قضایی نیز نمی‌تواند طبق تبصره ۲ این قانون به این موضوعات ورود اولیه پیداکند و اگر این اتفاق رخ دهد خود تخلف قانونی است.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 قانون اساسی مجلس، تصریح کرد: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان نیز بر این اعتقاد است که گزارش ارائه شده از تخلفات سفرهمراهان رئیس‌جمهور به نیویورک در راستای عمل به وظایف نمایندگی انجام شده است.

وزیر خارجه پاسخ دهد
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم روز گذشته با بیان اینکه وزیر امورخارجه باید پاسخگوی سفرهای خارجی مشایی باشد، گفت: تعدادی از اعضای کمیسیون موضوع ۳۰۰ سفر مشایی را در قالب طرح سوال از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند. محمد صالح جوکار درمورد پیگیری پرونده 300 سفر خارجی اسفندیار رحیم مشایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: تعدادی از اعضای کمیسیون این موضوع را در قالب طرح سوال از وزیر امور خارجه مطرح کرده‌اند.

نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس با بیان اینکه وزیر امورخارجه باید پاسخگوی علت سفرهای خارجی رئیس دفتر، رئیس‌جمهور و رئیس دبیرخانه جنبش عدم تعهد باشد، عنوان کرد: تاکنون کمیسیون امنیت ملی گروهی را مسئول پیگیری این موضوع نکرده و تنها در قالب طرح سوال از وزیر امورخارجه پیگیر سفرهای خارجی مشایی هستیم.

۱۳۹۲/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...