نسخه چاپی

توافق آمریكا وافغانستان درباره عملیات شبانه

امریكا و افغانستان، در مورد حملات جنجال برانگیز شبانه نیروهای تحت امر امریكا در جنوب غرب افغانستان، قرارداد امضا كرده‌اند.

به گزارش نما، پرس تی وی به نقل از خبرگزاري فرانسه نوشت: ژنرال جان الن، فرمانده نيروهاي امريکايي در افغانستان و عبدالرحيم وردک وزير دفاع افغانستان اين قرارداد را روز يکشنبه در کابل امضا کردند.

دولت افغانستان اعلام کرد، مطابق با اين قرارداد مجوز براي اجراي اين حملات به دولت واگذار شده است.

بنابر اين قرارداد،از اين پس يگان ويژه ارتش افغانستان مسئوليت بازرسي منازل و اماکن خصوصي را عهده دار خواهند شد.

اين قرارداد همچنين به کابل اين امکان را مي‌دهد تا از قدرت وتوي خود در زمينه حملات شبانه نيروها به رهبري امريکا در خاک افغانستان استفاده کرده و از ادامه آن جلوگيري کند.

مقام‌هاي افغانستان اعلام کردند، مطابق با اين قرارداد تمامي عمليات ويژه بايد از جانب هيئتي مشتکل از ارتش، دولت و سازمان‌هاي اطلاعاتي، مورد بررسي و تصويب قرار گيرند.

دولت افغانستان در ماه دسامبر اعلام کرد که اين کشور با نيروهاي ناتو قراردادي امضا خواهد کرد که به موجب آن نيروهاي افغان تمامي عمليات شبانه دراين کشور را اجرا خواهند کرد.

حملات شبانه نيروهاي تحت رهبري امريکا در افغانستان، کشته شدن تعداد زيادي ازغيرنظاميان و همچنين افزايش تيرگي روابط ميان کابل و واشنگتن را موجب شده است. مقام‌هاي افغانستان بارها چنين حملاتي را محکوم کرده‌اند.

از طرفي ديگر،افزايش تلفات نيروهاي خارجي به رهبري امريکا، به مخالفت‌ها با جنگ در افغانستان در ميان اعضاي ناتو از جمله امريکا و انگليس دامن زده است.

با وجود حضور حدود ۱۳۰ هزار نيروي تحت رهبري امريکا در افغانستان، ناامني در سراسر اين کشور همچنان رو به افزايش است .

بر اساس اين گزارش، علاوه بر توافق‌نامه اخير ميان کابل و واشنگتن، يادداشت تفاهمي نيزدرباره موضوع جنجال برانگيز ديگري در رابطه با واگذاري مسئوليت بازداشت‌ها به نيروهاي دولتي افغان، ميان دو کشور امضا شده است.

۱۳۹۱/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...