نسخه چاپی

ماجرای صدای نازك اكبر عبدی در كله‌پزی

داوود میرباقری كارگردان موفق عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون پس از یك دوره 10 ساله فیلم و سریال‌سازی به سبك "مختارنامه" و "امام علی" حالا برای تغییر حال و هوایش مشغول ساخت سریال "شاه گوش" است تا ارجاعی به گذشته خود هم داشته باشد.

به گزارش نما به نقل از مهر، نشست خبری سریال "شاه گوش" با حضور عوامل سریال از جمله داوود میرباقری نویسنده و کارگردان، مهران برومند و سیدمحمد امامی تهیه‌کنندگان، دیگر عوامل، بازیگران و اهالی رسانه با اجرای سعید قطبی‌زاده شب گذشته سه‌شنبه اول مرداد در مجتمع فرهنگی باروک برگزار شد.

ارجاعی به گذشته کارگردان "مختارنامه" برای تجدید قوا

میرباقری در این نشست در خصوص انگیزه‎های خود برای ساخت سریال در شبکه نمایش خانگی اظهار کرد: بعد از تجربه 10 سال با مجموعه تاریخی "مختارنامه" جا داشت ارجاعی به گذشته خود داشته باشم. زمان آثاری چون نمایش‌های "دندون طلا"، "عشق آباد"، "زن کشی" و در ادامه این نوع فعالیت‎ها فیلم سینمایی "آدم برفی" را داشتم و حال می‌خواستم به پیشینه نمایشی خود برگردم. هر جا احساس می‎کنم کم می‌آورم، ارجاعی به حال و هوای نمایشی خود دارم. قصه "شاه گوش" هم جنبه نمایشی داشت و می خواستم روی آن متمرکز شوم.

وی ادامه داد: فعلا نمی‎توانم داوری درباره این کار داشته باشم و فکر و ذکرم صرف طبخ کردن مجموعه است. امیدوارم حاصل همکاری من با دوستان عزیزم در این مجموعه همانطور که تئاتر مرا سر کیف می‌آورد حال و هوای خوبی در من به وجود بیاورد. من به شخصه دوست داشتم کاری در حال و هوای نمایش "دندون طلا" بسازم و تمام تلاشم این است کار بامزه‌ای که در عین حال حرفی برای گفتن داشته باشد، انجام دهم.

میرباقری با اعتماد به متخصص خلاقیت را از او نمی‎گیرد

در ادامه عبدالله اسکندری طراح گریم مجموعه درباره همکاری خود با میرباقری توضیح داد: من از زمان سریال "امام علی" (ع) در خدمت استاد میرباقری بوده‌ام. اخلاق او در ساخت آثارش در اعتماد به متخصص برایم خیلی مهم است. او دست متخصص را باز می‌گذارد و خلاقیت را از فرد نمی‎گیرد. نوع نگاه او به مقوله گریم را هم دوست دارم.

وی افزود: من در اکثر آثار او از زمان نگارش همراهی‎اش می‎کنم. میرباقری زمانی که شروع به نوشتن می‎کند، آدم‎هایی را می‎نویسد که آنها را می‎شناسد و مرا نیز برای درآوردن آن کاراکتر هدایت می‎کند و بعد که به کار اعتماد کرد، رهایم می‎کند.

اسکندری خوشش بیاید یعنی کار می‎گیرد

کارگردان پیشکسوت عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در تکمیل سخنان اسکندری اظهار کرد: هر کاری را که می‎نویسم اولینکسی که خودم را به او می‎رسانم و کارم را نشانش می‎دهم اسکندری است. من به او اعتقاد دارم و عکس العملش برایم مهم است. اگر کاری را برایش خواندم و او بی تفاوت بود، می‌فهمم آن کار به درد نمی‏‌خورد اما اگر خوشش آمد می‎دانم که آن کار می‎گیرد. او علاوه بر همکار یکی از نزدیکترین دوستان من است.

میرباقری تصریح کرد: بخش عظیمی از تاریخ سینما را باید به نام اسکندری ثبت کنیم. سابقه این همه فعالیت و حضور پررنگ او در فضای هنری او را به جایگاهی رسانده که حتی اگر اثری را نگاه کند بفهمد چقدر عیار دارد.

احساس کردم باید حتما در "شاه گوش" باشم

مدیر تصویربرداری این سریال عظیم جوانروح است که در سخنانی گفت: بعد از "مختارنامه" سناریوهای زیادی به من پیشنهاد شد اما دیگر سن و جسمم اجازه هر کاری را به من نمی‌دهد. اما وقتی فیلمنامه "شاه گوش" را خواندم احساس کردم حتما باید در این کار باشم. واقعا خوشحالم که اکنون وارد حوزه خاصی شده‎ایم که مشتری مداری تلقی می‎شود. یعنی دیگر اینکه مشتری کار را می‌پسندد یا خیر ملاک است و اگر پسند او بود کار ادامه پیدا می‎کند.

برومند از تهیه‌کنندگان سریال نیز در ادامه درباره چگونگی جلب اعتماد میرباقری برای سریال‌سازی در شبکه نمایش خانگی توضیح داد: عرصه ویدیو رسانه‎ای مملکت ما نوپا است بنابراین میرباقری در سال‎های اخیر حس کرد باید کاری در این عرصه انجام دهد. کاری که به ارتقا سطح سلیقه مخاطبان بینجامد. بنابراین راضی کردن او کار دشواری نبود و احساس وظیفه او و نیتش برای ارتقا کارهای ویدیو رسانه به این همکاری انجامید.

امامی دیگر تهیه‌کننده "شاه گوش" نیز با اشاره به ظرفیت‌های ایجاد شده در شبکه نمایش خانگی و تصویر گستر پاسارگاد در سه سال اخیر، گفت: ما در سه سال گذشته سهم اصلی بازار توزیع را در اختیار داشتیم و بزرگترین کارخانه لوح فشرده بودیم که حلقه توزیع داشتیم. خوشحالم که تولید محتوا نیز به این حلقه اضافه شده است و وجود این دو ظرفیت به ما کمک بسیاری کرده است.

بازار را از دست داده‌ایم اما به رونق دوباره خوشبین هستیم

وی تصریح کرد: گرچه ما بازار را از دست داده‎ایم و در دوران رکود وارد شده‎ایم. زمانی آثار شبکه نمایش خانگی یک میلیون تا یک میلیون و هشتصد هزار تیراژ داشتند اما اکنون بهترین تیراژ 200 هزار است. بحث کپی رایت و مشکلات اقتصادی مردم نیز باعث شد این کالا از سبد خرید مردم خارج شود.

این تهیه کننده با بیان اینکه پتانسیل میرباقری قطعا یک بار دیگر رونق را به این عرصه برمی‎گرداند، تأکید کرد: ما به این موضوع 100 درصد خوشبین هستیم و ظرفیت تولید را به قدری می‎رسانیم که با عرضه اولین قسمت تاریخ پخش ما تا آخرین قسمت در سال 93 مشخص باشد. 17 مهر ماه اولین قسمت از سریال وارد شبکه نمایش خانگی می‌شود که تا آن زمان ما تولید 12 قسمت را به پایان رسانده‎ایم.

در ادامه میرباقری نیز با اشاره به اینکه اگر این همکاری موفق باشد عقل سلیم می‏‌گوید آن را ادامه دهد، یادآور شد: من با برخی از دوستان برای اولین بار در این سریال همکاری می‏‌کنم. افرادی چون مرجانه گلچین، طناز طباطبایی، محسن تنابنده و... من با بروبچه های بازیگر دوست هستم و اینطور نیست که رابطه کارگردان و بازیگری بینمان باشد، بلکه رابطه‎مان به دوستی عمیقی تبدیل شده است. بنابراین زمانی که کار می‏‌کنم دوست دارم دوستانم دور و برم باشد.

وی با بیان اینکه هنوز برخی از نگرانی‏‌های او از حضور در این فضا مرتفع نشده است، تأکید کرد: یکی از نشریات به نقل از من جمله‎ای را منتشر کردند که همان موقع گفتم حالا حالاها باید بابت آن غرامت بدهم. اینکه؛ من آمده‎ام تا کیفیت آثار در حوزه آثار خانگی متحول شود. این حرف خیلی بزرگی است که من حالا حالاها باید بابتش جواب بدهم. در هر حال نهایت تلاشم را می‎کنم تا کاری ارائه کنم که مردم با آن ارتباط برقرار کنند؛ رسیدن به چنین نتیجه‎ای حس بسیار خوبی دارد.

باید خیلی مرد بود تا در این روزگار پا به عرصه گذاشت

کارگردان "مختارنامه" با بیان اینکه باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی می‎افتد، گفت: دوره‎ای که سلیقه‎ها دشوار و رقابت پیچیده شده است، تفاوت بسیاری دارد با زمانی که "امام علی (ع)" را ساختم. اکنون وسایل دیداری بسیاری در دسترس مردم است. آدم باید خیلی مرد باشد که پا در این عرصه بگذارد.

"مختارنامه" موفق‎تر از "امام علی (ع)"

میرباقری تصریح کرد: "مختارنامه" بسیار موفق‎تر از "امام علی (ع)" است. اما برخی از دوستان کم لطفی می‎کنند. آن زمان ما تنها سه شبکه داشتیم که محصولاتشان آش کشک خاله بود و مردم باید آن را می‏‌دیدند. اما در این روزگار باید سلیقه مخاطب را به خوبی جذب کنیم. امیدوارم "شاه گوش" موفق به انجام این کار شود، شک ندارم کار خوبی خواهد شد. امیدوارم کسانی که پول می‎دهند و این مجموعه را می‏‌خرند از صرف هزینه‎ پشیمان نشوند.

رسول نجفیان بازیگر و مشاور کارگردان این پروژه نیز در ادامه با بیان اینکه اگر هنر نبود بشر دلهره‌ای نداشت و بعد از پیامبران بزرگترین رسالت را هنرمندان به دوش می‏‌کشند، اظهار کرد: "عشق آباد" نخستین همکاری من با میرباقری بود و این نمایش فروش عجیبی کرد از آن زمان همراه داود بودم و اکنون این سعادت را دارم که در کار جدیدش کنارش باشم؛ سریال طنزی که هشدار می‎دهد.

سریالی با تلنگرهای هنرمندانه

وی افزود: در واقع این کار سرشار از تلنگرهایی است که هنرمند به بشر می‌زند. با وجود تمام پیشرفت‎های تکنولوژیک این هنر است که به بشر معرفت و آرامش می‌دهد و دنیا را در شکل زیبای عشق فریاد می‎زند.

نجفیان در ادامه نسبت به منتشر نشدن آثاری چون "دندون طلا"، "عشق آباد" و "زن کشی" در شبکه نمایش خانگی، ویژگی‌های کاراکتر اکبر عبدی را این چنین برشمرد: این نقش بسیار استثنایی نوشته شده است. عبدی شغلی دارد که برخلاف ظاهرش که فکر می‏‎کنند باید صدای کلفتی داشته باشد، صدای نازکی دارد و همین باعث می‎شود کمتر حرف بزند. یک بار زمانی که دامادش به مغازه‏‌اش می‎آید و به او خبر می‎دهند، داماد را به شدت کتک می‎زند و وقتی علت را می‎پرسند می‏‌گوید چه معنی دارد دیگران بدانند من داماد دارم! عبدی حسابی از ایفای نقش یک کله پز برآمده است.

همیشه در کنار میرباقری جز "مختارنامه"

در بخش دوم نشست قطبی‌زاده از بازیگران این سریال که برای شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شود دعوت کرد در صحنه حاضر شوند. سیروس گرجستانی در این بخش درباره حضورش در "شاه گوش" توضیح داد: پس از 11، 12 سال دوباره خدمت میرباقری رسیدم. من جز "مختارنامه" در تمام کارهای او بودم و از همکاری دوباره‎ام با او خوشحالم.

وی افزود: من در وهله اول با داود رفیقم. همیشه هم به او می‎گویم با تو رفیق نیستم تا به من نقشی بدهی بلکه حالت به خصوصی داری که آن را دوست دارم. من در "شاه گوش" نقش آنچنانی ندارم، همانطور که در "ساحره" هم اندازه دو سه فریم بازی کردم. در این سریال هم نقش پیرمردی را بازی می‎کنم که کیفش را گم کرده است. او زرگنده نام دارد و نمی‌دانم انتهای داستان کارش به کجا می‎کشد.

گرجستانی ادامه داد: به من گفته‎اند او خیلی خوش‌تیپ شده است و من هم امیدوارم یک بار دیگر در کار میرباقری بدرخشم و به آن افتخار کنم. طوری که با افتخار بگویم من هم در فلان سریال حضور داشتم. من حال داود را دوست دارم و به خاطر نمایش "معرکه در معرکه" هم از او ممنونم که مرا تا آمریکا برد و پنج ماه آنجا اجرا داشتیم.

با مجوز کارگردان امام علی وارد کار تصویر شدم

در ادامه نوبت به فرهاد اصلانی رسید و او با اشاره به اینکه چهارمین تجربه همکاری خود با میرباقری را پشت سر می‎گذارد، تأکید کرد: من با مجوز او وارد کار تصویر شدم و آن هم "امام علی (ع)" بود. با فاصله زمانی در "عشق آباد" بازی کردم و بعد "مختارنامه" و حالا هم برای انجام وظیفه آمده‌ام.

وی ادامه داد: بخش زیادی از این قصه در کلانتری می‎گذرد و من نقش رئیس آن را بازی می‌‏کنم. ساعت‌ها می‎توانم درباره همکاری با میرباقری حرف بزنم و در این زمینه حرف برای گفتن دارم. در کارهای او برای من همواره یک اتفاق می‎افتد، قلبم را می‌برم و با تمام ایمان کار می‎کنم. تجربه‎هایی که جز لذت نتیجه دیگری نداشته‎اند.

تحقق یک رویا

طناز طباطبایی دیگر بازیگر سریال "شاه گوش" نیز در سخنانی گفت: از وقتی کارم را شروع کردم، ترجیح می‎دادم با کسانی که از بچگی دوستشان داشتم همکاری کنم. میرباقری نیز جزو رویاهای من بود. زمانی که در نوجوانی سریال "امام علی (ع) را می‎دیدم فکر می‎کردم چه اتفاق بزرگی است که در اثری از این کارگردان حضور داشته باشم.

وی افزود: خوشبختانه در این هفت هشت سالی که به صورت حرفه‎ای کار می‏کنم نیز شانس با من یار بوده و با کسانی کار کرده‎ام که نقش پررنگی در پیشبرد کارم داشته اند و از آنها یاد گرفته‎ام.

این بازیگر با اشاره به یک هفته آغازین تصویربرداری سریال به صورت مستمر سر ضبط بوده است، یادآور شد: تصویربرداری از خانه ما که نقش مادرم را گلچین و نقش پدرم را عبدی بازی می‎کند آغاز شد و من یک هفته مقابل دوربین بودم. در این پروسه سکانس به سکانس و پلان به پلان آقای میرباقری طوری توضیحات مرتبط را ارائه می‏‌کرد که انگار من پیش از این فیلمنامه را نخوانده بودم و به نقش فکر نکرده بودم. یادم می‎آید یک شب زمانی که از سر کار به خانه رسیدم تا هشت صبح فردا مدام به نقشم فکر می‎کردم. به ویژه که قسمت اول کار را می‎گرفتیم که معرفی شخصیت‎ها و فضاسازی بود.

بازیگر آنقدر بدی نیستم!

در ادامه محسن تنابنده که تصویری از حضور او در "شاه گوش" با گریم مثال‌زدنی و بسیار شبیه به یکی از خوانندگان آن ور آبی، در رسانه‌ها منتشر شده است با ابراز خوشحالی از حضور در این گروه، اظهار کرد: زمانی که سریال "امام علی" پخش می‎شد که من نمی توانستم جزو بازیگرانش باشم اما زمان پخش "مختارنامه" وقتی مدام به فهرست بازیگران اضافه می‎شد، با خودم می‎گفتم چرا کسی به من فکر نمی‎کند.

همکاری چشم و گوش بسته

وی ادامه داد: قطعا من بازیگر آنقدر بدی نیستم! خوشحالم از اینکه برای این سریال دعوت شده‎ام. کارم نیز سخت است و باید چند نقش را بازی کنم. بنابراین دشوار است در کار دیگری هم حضور داشته باشم. وقتی با آقای میرباقری کار می‏‌کنی می‌توانی چشم و گوشت را ببندی و راحت کار کنی و لذت ببری. چرا که اینجا او و گروه گردن کلفتش حضور دارند که خیال آدم را راحت می‏‎کنند.

این فیلمنامه‌نویس درباره نقشی که ایفا می‎کند توضیح داد: این نقش آن خواننده آن طرف آبی نیست، بلکه کسی است که قیافه‌اش به او شبیه است و سعی می‏‌کند این شباهت را نیز بیشتر کند تا در مجالس راحت‌تر کار کند. ته چهره او به آن خواننده شبیه است و استعداد خوانندگی نیز دارد.

مرجانه گلچین نفر بعدی بود که در این نشست در سخنانی گفت: تجربه اندوختن کنار میرباقری برای هر بازیگری سعادت است. همچنین عبدالله اسکندری. درباره عظیم جوانروح نیز این افتخار را داشتم که زمانی که جوان تر بودم مقابل دوربین او قرار بگیرم.

نوزاد 10 روزه مادر خانواده پنج نفره

وی افزود: اسم شخصیتی که من در این سریال بازی می‎کنم گلاب است و مادر یک خانواده 5 نفره است. او بعدها سکان دار خانواده می‎شود. با این حال اکنون تنها 10 روز از تولد او گذشته است و من فعلا گریه می‎کنم!

حمیدرضا آذرنگ بازیگر بعدی بود که از حضور در سریال میرباقری در کنار بازیگرانی که باعث افتخار سینما و تئاتر هستند ابراز خرسندی و اظهار کرد: من نقش دستیار فرهاد اصلانی را بازی می‏‌کنم که از شرایطش راضی نیست و احساس می‏‌کند حقش خورده شده است.

وی ادامه داد: کلید این ماجرا از سریال "یلدا" خورده شد که حسن میرباقری کارگردانی کرد و آن را داود میرباقری نوشته بود. بعد از آن من خودم را وصل کردم و آویزان شدم!

احمد مهران فر دیگر عضو مجموعه "شاه گوش" نیز در ادامه در سخنانی گفت: از اینکه در این پروژه در خدمت میرباقری بزرگ هستم خوشحالم. شخصیتی که من بازی می‎کنم یک سرباز است که یک جورهایی با تمام افرادی که وارد کلانتری می‎شوند، ارتباط برقرار می‎کند.

سربازانی که بیش از دو سال خدمت می‎کنند

میرباقری نیز در این زمینه توضیح داد: کلانتری لوکیشن اصلی ما است که رئیس آن فرهاد اصلانی، معاونش حمیدرضا آذرنگ و مهرانفر و حقیقت دوست سربازانی هستند که خدمتشان طولانی تر از یکی دو سال شده است. این چهار تن پرسنل اصلی کلانتری هستند که با همه حوادث ریز و درشت مجموعه و شخصیت‎ها ارتباط دارند.

شهرام حقیقت دوست نیز آخرین بازیگری بود که در سخنانی گفت: من خوشحالم که برای بار دوم با آقای میرباقری همکاری می‎کنم. وقتی او هست خیال من برای ادامه کار راحت است. در حالی که در کارهای دیگر همیشه این استرس وجود دارد که چه خواهد شد اما وسواس میرباقری خیال من را راحت می کند و از این رو مشتاقم تصویربرداری بخشی که در آن بازی دارم زودتر شروع شود.

حاشیه‎ها:

*بازیگران دیگری چون حامد میرباقری، ابراهیم آبادی، علیرضا جعفری، مصطفی طاری و علی فتعلی نیز در میان جمع حضور داشتند که قرار بود بخش سوم نشست با حضور آنها برگزار شود، اما به دلیل طولانی شدن بخش‌های اول و دوم و رسیدن به زمان اذان مغرب این بخش حذف شد.

*ضیافت افطار در فضای چمن حیاط مجموعه برگزار شد.

*وقتی اسکندری اشاره کرد همکاری او با میرباقری به زمان امام علی برمی‎گردد قطبی زاده به شوخی پرسید واقعا از زمان امام علی همکار بودید و اسکندری پاسخ داد نه از زمان سریال امام علی!

*در ادامه قطبی زاده توضیح داد همکاری میرباقری و اسکندری در نمایش "دندون طلا" به شکل دیگری بوده است و اسکندری نقش تهیه کننده یا مجری طرح را در آن اثر ایفا می‎کرده است. در واقع شاید بتوان اسکندری را نخستین تهیه کننده در عرصه تئاتر خواند.

*میرباقری فرهاد اصلانی را بازیگری خواند که در کار او متولد و با دیگر کارهایش بزرگ شده است.

*زمانی که نجفیان با اندکی تأخیر به جمع گروه اول روی سن پیوست، تصویر پس زمینه فضای نشست تغییر کرد و تصویری از کله پزی با عکس‎هایی از اکبر عبدی نمایان شد، شیشه‎هایی که روی آنها را با پارچه سیاه پوشانده بودند نیز با اسامی بازیگران رونمایی شد. همچنین میزها چرخید و پارچ و نان و کاسه و ملزومات کله پاچه روی این بخش از میز به چشم خورد.

*نجفیان در میانه سخنانش مامور شد زنگی شبیه به زنگ زورخانه را که بالای سرش تعبیه شده بود به صدا درآورد و خودش گفت نمی‌داند به این ترتیب قرار است چه اتفاقی بیفتد!

*زمانی که با تغییر سخنرانان عکاس‎ها مقابل سن برای عکاسی تجمع کردند، قطبی زاده اعلام کرد چیزی به نام "زوم" وجود دارد که آنها می‎توانند با رعایت فاصله از آن استفاده کنند.

*گرجستانی صحبت‎هایش را با "چون من هاش‌اف ندارم قرار بود بلند حرف بزنم" آغاز کرد. در این لحظه یک میکروفن به دست او رساندند و وی ادامه داد: اما حالا دیگر آرام صحبت می‎کنم!

*فرهاد اصلانی برای توضیح درباره نقشش مردد بود و خطاب به میرباقری پرسید: بگم؟ میرباقری هم پاسخ داد: یه کمی‌ش رو بگو!

*طناز طباطبایی که این شب ها در نمایش "باغبان مرگ" بازی دارد، از قطبی زاده خواست سوال های او را زودتر بپرسد و بعد با عذرخواهی از تمام جمع حاضر در سن با این توضیح که او از همه آنها کوچک تر است، اعلام کرد باید خودش را برای اجرای نمایش برساند.

*گلچین پیش از آغاز صحبت‎هایش با لحن شخصیتی که ایفای آن را برعهده دارد، گفت: به طباخی عدالت خوش آمدید. محل کسب و کار آقامون، آقا رحمان است!

*با اتمام سخنان آذرنگ، قطبی زاده خطاب به مهران‌فر پرسید او هم نقش همکار اصلانی را بازی می‎کند و او پاسخ داد همکار که نه، سرباز و بعد پرسید: یعنی رسما شروع کنم؟! بعد از آن به حاضران سلام گفت و ادامه حرف هایش را زد و گفت نیازی به میکروفن ندارد، چون تئاتری است و صدایش به همه می‎رسد.

۱۳۹۲/۵/۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...