نسخه چاپی

افتخاری: وقتی آقای شجریان كار نمی‌كند من هم نمی‌توانم كار كنم

توضیحات علیرضا افتخاری درباره نامه دیروزی اش به استاد شجریان

به گزارش نما به نقل از موسیقی ما، صبح دیروز علیرضا افتخاری خواننده موسیقی ایرانی نامه‌ای را خطاب به محمدرضا شجریان منتشر کرد که خیلی زود سوژه اصلی رسانه و شبکه‌های اجتماعی شد. نامه‌ای که لحن محبت آمیزی داشت اما کمی عجیب به نظر می‌رسید. افتخاری از استاد محمدرضا شجریان خواسته بود که خود را به او بنمایاند!

بعد از انتشار این نامه افتخاری در گفت‌و‌گویی درباره دلایل انتشار این نامه توضیحاتی داد. او در پاسخ به این سؤال که آیا پیغامی از سوی شجریان دریافت کرده است که اینگونه به آن جواب داده گفت: «نمی‌توانم بگویم پیغامی هست یا نیست. در واقع این نامه اظهار محبت من به آقای شجریان بود. ما از یک خانواده‌ایم و طبعا من هم مانند افراد دیگر خانواده آقای شجریان را دوست دارم.

افتخاری همچنین در مورد اینکه آیا اختلافی بین او و شجریان وجود دارد که چنین نامه‌ای را منتشر کرده، گفت:«چرا نباید حالت دوستی و برادری داشته باشیم؟ بعضی‌ها می‌پرسند که تو از آقای شجریان دلخوری؟ من از ایشان دلخور نیستم. من از خودم دلخورم.»

افتخاری در ادامه در مورد انگیزه‌های اصلی‌اش برای این اقدام می‌گوید: «دوست دارم فضای موسیقی بازسازی شود. می‌خواهم که صمیمیت‌ها و محبت‌ها بین این خانواده بیشتر شود. خانواده که می‌گویم شما(رسانه‌ها) هم شاملش می‌شوید. شما باید سعی کنید که فضای موسیقی مهربان‌تر بشود. چرا نباید همه زیر یک سقف جمع شویم و از وجود همدیگر بهره‌مند شویم؟ چرا نباید استاد شجریان در ایران بخواند؟ ماهیگیرها و بناها و پیشه‌ورها هم با هم آواز می‌خوانند و کار می‌کنند. چرا نباید ما هم‌آواز باشیم؟ چرا شجریان نباید از حال من خبر داشته باشد؟ بیست سال است که من شجریان را ندیده‌ام و این واقعا خوشایند نیست.»

افتخاری در پاسخ به این سوال که در آن قسمت از نامه که از آقای شجریان خواسته‌‌اید خودش را به شما بنمایاند انتظار چه کاری را از ایشان داشتید؟ می‌گوید: «رسم ادب این است که بزرگ‌تر باید دست کوچک‌تر را بگیرد. در یک مجلس وقتی وارد می‌شوید تا بزرگ‌تر دستش را دراز نکند کوچک‌تر نباید دستش را دراز کند. ایشان جایی دست‌شان را دراز نکردند که ما دست ایشان را بگیریم.»

افتخاری در پاسخ به اینکه چه اتفاقی افتاده است که شما این نیاز را احساس کردید گفت: «ما اهالی موسیقی باید با هم باشیم. اگر با هم باشیم هر اتفاقی بیفتد هنرمند را اذیت نمی‌کند. اما ما الکی بهانه می‌گیریم و از هم دور می‌شویم.»

افتخاری در ادامه در مورد کم‌کاری سال‌های اخیرش گفت:«می‌توانستم کار کنم، اما دل و دماغ کار کردن نداشتم. وقتی آقای شجریان کار نمی‌کند من هم نمی‌توانم کار کنم. وقتی در یک بازار همه مغازه‌ها بسته باشد، شما چطور می‌توانید به تنهایی مغازه خودتان را باز کنید؟ ما این مغازه‌ها را باز کنیم، آب و جارو کنیم، تا دوباره این بازار رونق بگیرد.»

افتخاری در واکنش به این مطلب که ممکن است استاد شجریان ممنوع‌الکار بوده و منع قانونی برای انجام فعالیت هنری داشته باشند گفت:«آقای شجریان ممنوع‌الکار نیست. چه کسی می‌تواند به ایشان بگوید کار نکن؟ چه کسی می‌تواند مجوز ایشان را صادر کند یا نکند؟ شجریان خودش کارهای خودش را امضا می‌کند. ایشان اگر بخواهند دوباره می‌توانند در ایران فعالیت کنند.»

۱۳۹۲/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...