نسخه چاپی

17 درصد دانشجویان كشور در رشته های كامپیوتر و برق تحصیل می كنند

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از حدود 5/4 میلیون دانشجو در كشور، 17 درصد تنها در دو رشته كامپیوتر و برق مشغول تحصیل هستند.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، مرتضی براری امروز پنج شنبه در گرگان افزود: از مجموع 17 درصد که 731 هزار نفر را شامل می شود، 10 درصد در حوزه کامپیوتر و هفت درصد در حوزه برق مشغول به تحصیل هستند.
وی با بیان این که دغدغه اصلی ما، بازار کار فارغ التحصیلان این دو رشته با این حجم بالای خروجی دانشجوست، تصریح کرد: ما معتقدیم که این دو رشته باید در توسعه کشور نقش پررنگ تری داشته باشند لذا باید فکری به وضعیت بازار کسب و کار فارغ التحصیلان این رشته ها شود.
وی ادامه داد: بر اساس آمارهای موجود رتبه های بالا و برتر کنکور نیز وارد این دو رشته می شوند به طوری که از 100 نفر اول کنکور 81 نفر وارد این دو رشته شده اند و این وضعیت تا رتبه های 150 و 200 به همین صورت بالاتر می رود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور افزود: نقش ICT در اقتصاد و کسب و کار بسیار مهم است و از سوی دیگر این حوزه در زمینه صنعت نیز، کارآیی بسیار زیادی دارد.
براری افزود: با یک حساب سرانگشتی اگر از جمعیت یک میلیون و 700 هزار نفری استان گلستان، یک میلیون و 500 هزار سیم کارت فعال باشد و ماهانه 100 هزار ریال هزینه برای آن شود، به طور متوسط هر ماه 150 میلیارد ریال از استان خارج می شود که باید برای جلوگیری از خروج این پول و توسعه کسب و کار، زیرساخت های حوزه ICT را تقویت کنیم.
وی با بیان این که یک شرکت موبایل در آمریکا، درآمدش از فروش یک ساله نفت قطر و عربستان بیش تر است، گفت: حوزه ICT در اقتصاد ملی، بعد از نفت بیش ترین نقش را دارد و ما می خواهیم در وهله اول نقش دانشگاه ها را در اقتصاد پررنگ کنیم که به فرموده مقام معظم رهبری باید از دانشگاه ها در گلوگاه های اقتصادی و توسعه کاربردی استفاده بهینه شود.
وی اظهار کرد: باید صنعت بازی های رایانه ای را در کشور و استان گلستان ارتقاء دهیم، زیرا امروز این بازی ها برای دانشجویان و جوانان جدا از اقتصاد، با فرهنگ و امنیت ملی مواجه شده است.
قائم مقام وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به دلایل موفقیت فیس بوک در جهان نسبت به گوگل در شرایط امروز گفت: شرکت طراح این شبکه، متشکل از گروهی اقتصاددان، جامعه شناس و روان شناس بوده که مبتنی بر نیازهای جامعه طراحی و برنامه ریزی داشته اند، اما در اقتصاد ما جامعه شناسان وارد نشدند و گروه های پژوهشی در این زمینه تشکیل نشد.
وی اظهار کرد: پلیس سایبری اعلام کرده که حجم تخلفات سایبری امروز تصاعدی بالا می رود و برداشت از کارت های شتاب روز به روز بیش تر می شود و این نشان از آگاهی و دانش مردم در حوزه ICT دارد.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر، حجم زیادی از فناوری امروز توسط دانشمندان و پژوهشگران کشور پیاده سازی شده، اما تجاری سازی نشده و این خود مشکلاتی را در پی دارد.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور گفت: اکنون 14 پژوهشکده ارتباطات و فناوری اطلاعات در دانشگاه های کشور تأسیس و تفاهم نامه های آن به امضاء رسیده و در گلستان نیز پانزدهمین تفاهم نامه با دانشگاه گلستان و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان به امضاء رسید.
براری در پایان در باره بودجه پژوهشی کشور برای این بخش گفت: مجلس سال گذشته برای تحقیقات 260 میلیارد ریال را مصوب کرد و در بودجه سال جاری با رشد 8/1 درصدی به 440 میلیارد ریال افزایش یافت.

۱۳۹۲/۵/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...