نسخه چاپی

در گفتگو با نما مطرح شد:

بررسی چرایی رد طرح حمایت از تولید ملی در مجلس و مخالت دولت

عکس خبري -بررسي چرايي رد طرح حمايت از توليد ملي در مجلس و مخالت دولت

فولادگرنظرش این بود كه دولت با تمام قوا مقابل طرح ایستاد اما ندیمی گفت: این طرح اسم زیبای داشت اما به لحاظ محتوای مشكل داشت .

به گزارش نما ، بعد از شروع بکار مجلس نهم در کشور برخی از نمایندگان با ضروری خواندن وضعیت تولید اقدام به تاسیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس کردند اما  بعد از حدود یکسال فعالیت بر روی طرح حمایت  تولید ملی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس نمايندگان پس از يك ساعت و نيم بحث و بررسي پيرامون كليات طرح حمايت از توليد ملي با كليات اين طرح مخالفت كردند.
به جهت اهمیت ویژه موضوع تولید ملی در کشور و برای پیگیری بیشتر این موضوع به سراغ 2 نماینده موافق و مخالف این طرح در بهارستان رفتیم
ابتدا از حمید رضا فولادگر رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در مجلس در این رابطه پرسیدیم.

مهمتر ین دلایل رد کلیات این طرح در مجلس چه بود ؟
این طرح حدود یکسال گذشته ابتدا در کمیسیون صنایع و مرکز پژوهش ها تشکیل شد ولی بعد از ایجاد کمیسیون تولید ملی در مجلس این طرح به این کمیسیون ارجاع شد، و در طی این مدت ساعتها جلسه کارشناسی در مرکز پژوهش ها با حضور کارشناسان دولتی و غیر دولتی تشکیل شد و 36 ساعت جلسه ویژه هم در کمیسیون اصلی برای این طرح داشتیم ، اما طبیعی بود که مخالفت های با این طرح انجام میشد.
به نظر شما آیا اشکالات عمده ای در طرح ارائه شده وجود داشته که نمایندگان کلیات آن را تصویب نکردند؟
دلیل این مخالفت این بود که دولت با تمام قوا مقابل طرح ایستاد ، دولت در روزهای آخر کاری خودش قرار داره باید با احتیاط در این مورد برخورد کند دولت نسبت به تدوین لایحه حمایت از تولید ملی اقدام نکرد و حالا هم که مجلس این کار را انجام داده، نسبت به آن ایراد گرفته است ، ایراد در  برخی از جزئیات نباید باعث رد کلیات در مجلس می شد ،  تنها را پیش رو این است که این طرح را 6 ماه بعد مجدد ارائه کنیم و یا باید با انجام اصلاحاتی در عنوان و محتوا مجددا آن را مطرح کنیم یا آنکه دولت جدید خودش لایحه ای برای حمایت از تولید ملی به مجلس بیاورد.
 اما ایرج ندیمی عضو کمیسیون اقتصادی یکی از مخالفین جدی این طرح است نظر وی را نیز جویا شدیم.
مهمترین دلیل رد کلیات طرح حمایت از تولید ملی چه بود؟
طرح حمایت از تولید ملی از نظر ما 3 ایراد اساسی داشت ، نخست افزایش ظرفیت، یعنی آن دسته از کارخانه های که امروز برای آنها هزینه ای شده است اما 20 درصد در حال فعالیت است باید 80 درصد را ما به آنها کمک کنیم، رسیدگی به اشتغال ، و صادرات  هم به خوبی در طرح دیده نشده ، این طرح عناوین را به خوبی می آورد اما عملا جواب نخواهد داد.
دوم این طرح منابع موجود را کاهش می دهد ، و نکته بعدی این است ما تمام مشکلات تولید در کشور را مربوط به  مالیات نمیدانیم ما مشکلات ساختاری ، فرآیندی و تسهیلات و بخشی مربوط به موضوعات  برون مرزی و تحریم ها است و بخشی مربوط به تصدی گری دولت در اقتصاد است ، این طرح اسم زیبای داشت اما به لحاظ محتوای مشکل داشت .
 
دلیل اصلی مخالفت دولت از این طرح چه بود؟
این طرح منابع دولت را کاهش می داد و بار  مالي دارد و مغاير اصل 75 قانون اساسي است. بسیاری از موارد  این طرح در تعارض با قانون برنامه و بودجه داشت ، دولت اگر ببیند برای منابعی که دارد و برای آن  هزینه تعریف کرده است جایجا ی صورت گیرد ، مطمئنا با این طرح مخالفت می کند.

۱۳۹۲/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...