نسخه چاپی

ارمغان اورانیوم رقیق‌شده آمریكا برای عراق

یك پزشك عراقی و چندین منبع مختلف به «راشاتودی» گزارش كردند استفاده آمریكا از اورانیوم رقیق‌شده در جنگ عراق، عامل اصلی افزایش سرطان و نقص تولد در شهرهای این كشور است.

به گزارش نما به نقل از فارس، یک پزشک محلی به شبکه «راشاتودی» گفت که

استفاده آمریکا از اورانیوم رقیق‌ شده در عراق به افزایش ناگهانی و شدید سرطان خون و همچنین نقص هنگام تولد در میان مردم شهر «نجف» منجر شده است و سرطان هم‌اکنون در عراق بیش از بیماری «آنفولانزا» رایج شده است.

دکتر «سندوس نصیف» به راشاتودی گفت که از سال 2003 تاکنون که آمریکا به عراق حمله کرده است، افزایش چشمگیری در بروز بیماری سرطان و نقص تولد در میان مردم عراق مشاهده شده است.

وی تصریح کرد، مناطقی که متحمل بیشترین حملات آمریکایی‌ها بوده‌اند، با افزایش چشمگیرتر این بیماری‌ها روبرو بودند و ما بر این باوریم که استفاده از سلاح‌های غیرقانونی همچون اورانیوم رقیق شده، دلیل اصلی چنین افزایش چشمگیری است.

لیلا جابر که 3 فرزندش به دلیل ناهنجاری‌های مادرزادی هنگام تولد جان دادند، درباره جنگ عراق گفت: جنگ تمام نشده است. بله، آمریکایی‌ها رفته‌اند اما ما هنوز از پیامدهای آن رنج می‌بریم.

جابر، ذخایر رادیواکتیو مورد استفاده نیروهای آمریکایی در حین جنگ عراق را علت اصلی بروز مشکلات برای سلامت فرزندانش دانست و تنها پسر 8 ماهه وی از اختلالات سیستم عصبی رنج می‌برد و پزشکان امیدی ندارند که این کودک تا سن یک سالگی دوام آورد.

بر اساس این گزارش، از سال 2009 به بعد، رسانه‌های معتبر از شهر فلوجه گزارش‌هایی را منتشر کردند و اعلام کردند که میزان ناهنجاری‌های مادرزادی و همچنین نقص تولد در این شهر افزایش چشمگیری داشته است و تحلیل‌ها و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در عملیات «خشم شبح»، از ذخایر اورانیوم رقیق‌ شده استفاده شده است.

طبق یک گزارش آلمانی، دستکم 440 هزار کیلوگرم اورانیوم رقیق‌شده در عراق مورد استفاده قرار گرفته است و علیرغم پایان جنگ آمریکا، هنوز شمار نامعلومی از مکان‌ها، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه و خاک عراق آلوده به این ماده شیمیایی است.

طبق گزارش «سیاتل پست» در سال 2003، پنتاگون و سازمان ملل تخمین زده‌اند که نیروهای آمریکایی و انگلیسی در حین حملات عراق در ماه مارس و آوریل 2003، بین یک هزار و 100 تا دو هزار و 200 تن از سلاح‌های زرهی ساخته شده از اورانیوم رقیق شده استفاده کردند که این مقدار بسیار بیش از 375 تن از این مواد است که در جنگ 1991 خلیج فارس مورد استفاده قرار گرفت.

۱۳۹۲/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...