نسخه چاپی

بررسی حادثه ترور یك فعال سیاسی

عکس خبري -بررسي حادثه ترور يک فعال سياسي

به دنبال ترور یكی از چهره‌های برجسته اپوزیسیون دولت تونس‌،‌ دیده‌بان حقوق بشر از این كشور خواست تا هر چه فوری تحقیقاتی عادلانه و كامل را در مورد مرگ وی آغاز كند. وی دومین رهبر اپوزیسیون تونس است كه از زمان بركناری زین‌العابدین بی‌علی ترور می‌شود.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، محمد البراهمی از نمایندگان مجلس موسسان تونس و از رهبران اپوزیسیون این کشور در اثر اصابت 14 گلوله از سوی افراد ناشناس در منزلش واقع در شهری در نزدیکی پایتخت جان خود را از دست داد.

از زمان برکناری بن‌علی رییس جمهور سابق تونس در ژانویه 2011 تاکنون این دومین نفر از رهبران اپوزیسیون است که ترور می‌شود. شکری بلعید در ششم فوریه سال جاری با اسلحه مشابه و در شرایط تقریبا یکسان هدف ترور قرار گرفت. مقامات تونسی می‌گویند که افرادی را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده‌اند، اما آن‌ها قاتلان اصلی نیستند و تاکنون کسی در این زمینه محاکمه نشده است.

اریک گلدستین معاون سرپرست خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر گفت: محمد البراهمی دومین شخصیت برجسته اپوزیسیون تونس است که طی شش ماه گذشته به ضرب گلوله کشته می‌شود. از این رو مقامات این کشور باید خیلی فوری قاتلان وی را دستگیر کنند و اطمینان دهند که این ترورهای سیاسی بخشی از مرحله انتقال دموکراسی تونس نخواهد بود.

ترور البراهمی واکنش‌های زیادی را در این کشور به‌وجود آ‌ورده است، تا جایی که برخی به نشانه اعتراض به این حادثه و محکوم کردن آن به خیابان‌ها آمده‌اند که با برخورد پلیس مواجه بوده است.

تحقیقات اولیه دیده‌بان حقوق بشر نشان می‌دهد که وی از فاصله نزدیک حوالی ساعات ظهر در مقابل منزلش در حالی‌که قصد سوار شدن به خودروی خود را داشته هدف گلوله قرار گرفته است.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی دیده‌بان حقوق بشر، اعضای خانواده و همسایه‌های البراهمی تایید کردند که صدای شلیک چندین گلوله را شنیده‌اند و هنگامی که بالای سر وی حاضر شده‌اند مهاجمان صحنه را ترک کرده بودند.

بدرفتاری و خشونت‌های سیاسی در تونس در سال‌های اخیر بسیار اتفاق افتاده است،‌ اما مقامات در برخورد با اغلب این پرونده‌ها کوتاهی کرده و اقدامات مناسب برای تحقیق و محاکمه مسوولان این حوادث بکار نگرفته و برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه کاری نکرده‌اند. دیده‌بان حقوق پرونده‌هایی را بررسی کرده که در آن‌ها قربانیان پیش از مرگ به پلیس شکایت کرده و گفته بودند که هدف تهدید قرار گرفته‌اند، اما جواب مناسب و پیگیری لازم را در این زمینه دریافت نکرد.

۱۳۹۲/۵/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...