نسخه چاپی

اعتراف مشاور رایس به جنایات جنگی سیا

مشاور كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه سابق آمریكا فاش كرد كه سازمان جاسوسی آمریكا موسوم به سیا جنایت جنگی مرتكب شده است.

به گزارش نما، فارس به نقل از خبرگزاری شرق جدید نوشت: فیلیپ زیلیکو مشاور رایس درباره خطرات استفاده از شیوه‌های شکنجه وحشیانه و غیرانسانی و اهانت آمیز در جریان بازجویی های سازمان سیا هشدار داد.

وی در یادداشت ارسالی خود در سال 2006 میلادی به دولت جورج بوش رئیس جمهوری وقت آمریکا افزود: این اقدامات نقض قوانین جنگ به شمار می رود.

یک نسخه از این یادداشت را پایگاه اینترنتی وایرد دریافت و منتشر کرده است. زیلیکو در مقاله منتشر شده در وبلاگ مجله فارین پالسی آمریکا در آوریل سال 2009 میلادی، یادداشت محرمانه خود به تاریخ 15 فوریه سال 2006 میلادی را فاش کرد.

زیلیکو یک ماه پس از انتشار مقاله اش در جلسه کنگره آمریکا گفت که وی مطلع شده است که یادداشتش غیرقابل بحث وگفتگوی بیشتر تشخیص داده شده و باید همه نسخه های باقی مانده آن جمع آوری شده و از بین برود.

اسناد فاش کرده است که زیلیکو به تیم بوش گفته است استفاده از شیوه های بازجویی جنجال برانگیز مطابق قانون آمریکا و حتی اگر منافع عالی کشور را توجیه کند، ممنوع است.

وی افزود: وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه در سال 2005 میلادی گفتند که ممنوعیت بین المللی ابزارهای شکنجه مشمول بازجویی های سازمان سیا در کشورهای خارجی نمی شود.

برپایه این گزارش، این شکنجه‌ها از جمله شامل خم کردن بدن بازداشت شدگان به شیوه ای دردناک، کوبیدن سر به دیوار، جلوگیری از خوردن و خوابیدن و غرق مصنوعی است.

۱۳۹۱/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...