نسخه چاپی

سرپرست معاونت آب وزارت نیرو: چرا آب تهران قطع شد؟

گفت وگو با علیرضا دایمی، سرپرست معاونت آب و آبفای وزارت نیرو

به گزارش نما به نقل از خبر آنلاین، همین چند سال پیش بود که در اغلب تابستان ها آب مناطق مختلف تهران جیره بندی می شد و به هر خانه ای که سر می زدید بطری های پلاستیکی را می دیدید که پر از آب بود تا در صورت قطع آب بتوانند برای نیازهای ضروری از آنها استفاده کنند. روزهای آخر هفته گذشته قطع آب در برخی از مناطق تهران برای برخی همان روزهای گذشته را تداعی کرد. شاید برای همین باشد که به سرعت شایعه بازگشت مجدد جیره بندی آب در تهران در تمام سطح شهر گسترش یافت. 15 روز از زمانی که دمای هوا 40 درجه را در تهران پشت سر گذاشت می گذرد. از ابتدایی ترین روزها مسوولان آبی نسبت به نحوه مصرف تهرانی هشدار دادند اما ظاهرا عدم قطع آب خانه ها از یاد تهرانی ها روزهای بی آبی را برده بود و شاید کمتر گوشی شنوایی برای کاهش مصرف طی این روزها وجود داشت که در نهایت منجر به قطع آب در یکی از گرم ترین روزهای تابستانی در مناطق تهران شد. علیرضا دایمی سرپرست معاونت آب و آبفا وزارت نیرو در گفت وگو با خبرآنلاین به این روزهای گرم و دلایل این قطعی آب در برخی ازمناطق تهران اشاره می کند و درعین حال تاکید دارد اگرچه آب تهران به هیچ وجه قطع نخواهد شد اما نباید فراموش شود که اگر هر شهروندی در مصرف آب صرفه جویی نکند باید بداند که در همان زمان شهروندی دیگر در منطقه ای دیگر با مشکل کم آبی مواجه است. مشروح این گفت وگو در خصوص دلایل به وجود آمدن مشکل کم آبی در تهران را می خوانید:

خبر قطعی چند ساعته آب در مناطق مختلف تهران در روزهای آخر هفته گذشته آنچنان سریع در سطح شهر تهران پیچید که شایعات زیادی را ایجاد کرد. اینکه جیره بندی آب آغاز شده و مهمتر آنکه قراراست اطلاع رسانی هم صورت نگیرد.

آقای دایمی این روزها برخی از مناطق تهران با قطع آب شرب مواجه شده اند. دلیل این امر چیست؟

همانطور که می دانید بیش از 10 روز است که دمای هوا افزایش چشمگیری داشته و برهمین اساس هم مصرف آب تهران به شدت افزایش یافته به نحوی که برآوردها نشان می دهد که این مصرف آب در تهران در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. طی روزهای گذشته مصرف از مرز 3 میلیون و 400 هزار میلیون مترمکعب نیز فراتر رفته در حالی که در بدترین شرایط مصرف آب تهران حدود 3 میلیون و 200 هزار متر مکعب در روز بوده است.

پس مشکلی از لحاظ کمبود آب وجود ندارد مشکل در کمبود تصفیه خانه ها و مخازن جهت انتقال آب به شبکه است؟

دقیقا؛ متاسفانه در حال حاضر مخازن داخل شهری خالی شده اند اگرچه سدهای اطراف تهران شرایط خوبی دارند اما مخازن شهری ظرفیت نگهداری این میزان مصرف را ندارند. به عنوان مثال روز پنجشنبه هفته گذشته مخازن شهری ظرفیت تامین آب به میزان 3 میلیون و420 هزار متر مکعب را نداشتند و همین امر باعث قطع آب در برخی از مناطق چون کوی فراز، بخشی از سعادت آباد و چندی دیگر از مناطق تهران شد.

شما دستور قطع آب را داده بودید یا مشکل دیگری باعث این مشکل شد؟

این مساله به هیچ وجه ربطی به نوبت بندی آب نداشته است. متاسفانه به دلیل افت فشار در این مناطق آب به برخی از نقاط و خانه ها نرسیده است.که البته اغلب طبقات بالایی ساختمان های موجود در این مناطق با مشکل مواجه شده بودند.

آقای دایمی فکر نمی کنید در چنین شرایطی باید اطلاع رسانی لازم صورت بگیرد تا مردم دچار مشکل نشوند؟

ما در حال حاضر هیچ برنامه ای برای قطع آب تهرانی ها نداریم. در حال حاضر در تامین آب شرب 95 درصد تهران مشکلی نداریم و تنها این مشکل در خصوص تنها 5 درصد از مناطق تهران وجود دارد که امیدواریم مردم برای رفع این مشکلات با ما همکاری لازم را داشته باشند تا مشکل این 5 درصد هم حل شود.

راهکاری برای مدیریت شرایط فعلی دارید؟

طی چند روز گذشته ما هر استراتژی که می توانستیم برای مدیریت آب تهران بکار بگیریم را استفاده کرده ایم. به نوعی ازهر راهی که می توانست حاشیه امنی برای تامین آب کلان شهر تهران بوجود آورد استفاده شده است. انتقال حداکثری آب به تصفیه خانه ها و بهره برداری حداکثری از ظرفیت تصفیه خانه ها صورت گرفته است. به نوعی از تمام موارد ویژه بهره برداری شده است. در حال حاضر کاملا سیستم مدیریت شبکه به طور شبانه روزی فعال است. برهمین اساس است که واقعا در این شرایط به کمک و یاری مردم نیازمندیم.

مگر شرکت آب و فاضلاب استان تهران پیش بینی های لازم را برای مدیریت چنین بحرانی نداشته است؟

پیش بینی های لازم صورت گرفته بود. قراربود تصفیه خانه 6 و7 وارد مدار شوند که تنها تصفیه خانه 6 می توانست معادل ظرفیت های فعلی آب تصفیه کند. این تصفیه خانه در بالای اتوبان همت به نوعی شمال غرب تهران واقع شده و می تواند در هر ثانیه 17 مترمکعب آب را تصفیه کند.در صورت به بهره برداری رسیدن این تصفیه خانه می توانستیم روزانه یک میلیون متر مکعب به ظرفیت تصفیه آب تهران اضافه کنیم. اما متاسفانه به بهره برداری رسیدن این تصفیه خانه ها با تاخیر مواجه شده است. برهمین اساس از مردم می خواهیم که حتما صرفه جویی کنند هر چند که از روز چهارشنبه با اطلاع رسانی های مستمر شرکت آب و فاضلاب استان تهران صرفه جویی محسوسی در شبکه احساس می شود به نحویکه بنده اطلاع دارم در حال حاضر مخازن داخلی در حال آبگیری هستند.

آقای دایمی مگر پیش از این اداره هواشناسی پیش بینی گرمای تابستان امسال را نکرده بود که شما بنا بر آن سیاست های لازم را اتخاذ کنید تا امروز به این مشکلات بر نخوریم؟

پیش بینی ها همیشه انجام می شود. متاسفانه در شبکه آبی که توزیع می شود بیشتر از مصارف نرمالی است که حتی 10 روز قبل از این بحران مصرف می شده است. 10 روز پیش مصرف آب تهران حدود 2 میلیون و700 هزار متر مکعب در روز بوده اما متاسفانه به دلیل دو ویژگی اصلی ابرشهرها چون گرما و عدم رعایت مردم در مصرف آب الگوی مصرف برهم خورده است. متاسفانه روزانه افرادی که در تهران تردد می کنند بیش از 12 میلیون نفر هستند اگرچه ساکنین تهران حدود 8 میلیون نفر می شوند. حجم عظیم ورودی تهران در هر روز بر افزایش مصرف نیز افزوده است. در این راستا ما هم پیش بینی کرده بودیم که این تصفیه خانه ها در زمان مقرر وارد مدار می شوند که در صورت به بهره برداری از این تصفیه خانه ها ما تا سال 1420 دیگر هیچ مشکلی در جهت تامین آب تهران نداشتیم. اما امسال با توجه به تاخیر صورت گرفته مشکلات افزوده شده است. درعین حال گرمای هوا تا این حد پیش بینی نمی شد اینکه دو هفته دمای هوای بالای 40 درجه داشته باشیم غیرقابل پیش بینی بود. در حالیکه در سال گذشته تدام گرما نهایتا دو روز پشت هم صورت می گرفت نه 15 روز دمای هوا پایین نیاید.

اگر گرمای هوا در چند روز آینده به همین شکل تداوم یابد و مدیریت مصرف جدی هم از سوی مردم صورت نگیرد. پیش بینی شما برای وضعیت تامین آب تهران چه خواهد بود؟

خوشبختانه یک اتفاق خوب در هفته گذشته افتاد با اطلاع رسانی های لازم صرفه جویی مصرف توسط مردم محسوس است. خوشبختانه ابعاد مشکل به مردم گفته شده و صرفه جویی نامحسوسی در شبکه احساس می شود. به نظر می رسد تعادل شبکه دارد بوجود می آید در صورت ادامه این روند مشکلی نخواهیم داشت. اما به هرحال تعرفه آب پایین است و ارزان بودن این نعمت الهی در حال حاضر نیز بر مشکلات افزوده است. وقتی در اوج گرما مدیریت مصرف توسط شهروندان تهرانی صورت نمی گیرد قطعا در قسمتی دیگر از تهران با کمبود آب مواجه خواهیم شد. بنابراین از تهرانی ها می خواهیم که به شدت در مصرف آب در این روزهای گرم تابستان صرفه جویی کنند.

۱۳۹۲/۵/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...