نسخه چاپی

روحانی مثل خاتمی نیست

«روحانی، مثل خاتمی نیست، او یك عضو ساختار درونی رژیم ایران بوده و می‌تواند با رهبری به نتایجی مشترك بر سر مسائل هسته‌ای دست یابد.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، شماری از کارشناسان حوزه ایران در مرکز وودرو ویلسون واشنگتن گردهم آمدند و به بررسی مسائل ایران پرداختند.

این جلسه با حضور شائول بخاش، (مدیربخش مطالعات خاورمیانه در مرکز وودرو ویلسون) هاله اسفندیاری(همسر بخاش)، روبرتو توسکانو (سفیر سابق ایتالیا در ایران) و سوزان مالونی برگزار شد.

سایت ضدانقلاب خود نویس در گزارش خود از این نشست نوشت: توسکانو در این میزگرد با بیان اینکه رهبری حرف آخر را در برنامه هسته‌ای و مذاکرات خارجی ایران می‌زند، افزود: رسیدن به توافق درباره غنی‌سازی مشکل شده است. «روحانی وقتی مذاکره‌کننده بود تاکید می‌کرد که حداقل خواست آنها غنی‌سازی است، اما با توجه به پروتکل الحاقی در زمان روحانی، تعلیق انجام گرفت. ولی در غرب برخی به این نتیجه رسیدند که این به معنای توقف کامل غنی‌سازی است.»

روبرتو توسکانو سپس به انتشار یادداشت روحانی در مجله تایم اشاره کرد و گفت که غنی‌سازی برای ایرانیان، نماد «غرور ملی» هم هست.

این دیپلمات با سابقه در مورد تجربیاتش در ایران در ارتباط با رفتار ایرانی‌ها در قبال برنامه هسته‌ای گفت: «روحانی، مثل خاتمی نیست، او یک عضو ساختار درونی رژیم ایران بوده و می‌تواند با رهبری به نتایجی مشترک بر سر مسائل هسته‌ای دست یابد.»

سوزان مالونی، کارشناس ارشد موسسه بروکینگز هم در این جلسه درباره دیدگاه‌های موجود در ایالات متحده نسبت به انتخاب روحانی سخن گفت: «همانطوری که می‌دانید، دولت آمریکا آماده برخوردی تند با توجه به انتخابات 2009 بود. وقتی هاشمی رفسنجانی از سوی شورای نگهبان رد شد، احساسی ویژه در واشنگتن وجود داشت. بسیاری در دولت و بسیاری در کنگره ایران را با دقت زیر نظر داشتند. الان طبیعتا شرایط بسیاری از مسائل را لحظه به لحظه مرور می‌کردند.»

مالونی سپس گفت: در حال حاضر بحث‌های مختلفی میان گروه‌های مختلف در گرفته است. مخالفان، روحانی را فردی بدون قدرت و نمایی خندان از رژیم می‌دانند. برخی هم معتقدند که تحریم‌های ایران اثر کرده و پیروزی روحانی نتیجه تحریم‌ها است. بعضی‌ها هم معتقدند که خود رژیم از این موقعیت استفاده کرد.

مالونی، درباره کسانی که به حذف تحریم‌ها امیدوارند گفت: «کسانی که خیال می‌کنند که تحریم‌ها برداشته می‌شود، حتما ناامید خواهند شد.» سوزان مالونی در پایان، نظرش درباره حسن روحانی را چنین بیان کرد: «روحانی فردی فوق‌العاده برای شرایطی ویژه است... روحانی کتاب خاطرات ویژه‌ای نوشته است... روحانی برای مجله تایم نوشت... روحانی 5 دوره نماینده بوده، در جنگ تاثیر داشته و به جز گفتگوهای هسته‌ای امتیاز برای خودش قائل نیست... دولت آمریکا هم نمی‌خواهد درگیر بحران و جنگی جدید در خاورمیانه شود. مشکلات بزرگی وجود دارد که باید به رفع آن پرداخت... و نهایتا، به نظر می‌رسد که ما در جبهه ایران هم شریکی پیدا کرده‌ایم که به مسائل نگاهی مشابه دارد.»

توسکانو در بخش دیگری از این جلسه گفت: «براساس آنچه دیده‌ام، رهبری گفته است که نباید از گفتگو بترسیم اما باید مراقب باشیم که تفاوت چندانی با حرف روحانی ندارد، و همانطوری که سوزان مالونی گفت، روحانی مذاکره‌کننده سرسختی است و راه آسانی را در پیش نداریم.»

۱۳۹۲/۵/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...