نسخه چاپی

مادر بزرگ قاجاری نعیمه اشراقی!

نعیمه اشراقی (نوه امام) در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: در پاسخ به سئوال امضاء كمپین حجاب‌اختیاری من این كمپین را امضا نكرده‌ام اما دلیل این شایبه همزمانی این كمپین بود با مصاحبه من درباره حجاب كه من در آنجا نظرم را اعلام كردم. دلیل امضا نكردن كمپین هم این است كه نمی‌دانم چه اهدافی را دنبال می‌كند و محتمل می‌دانم كه اهدافشان با اهداف من متفاوت باشد.

به گزارش نما، نعيمه اشراقي یکی از نوادگان امام خمینی(ره) که به نظر می‌رسد علاقه بسیاری به انتشار گفت‌وگوها و نظراتش در رسانه های اصلاح طلب و بعضا ضدانقلاب دارد، این بار در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: در پاسخ به سئوال امضاء كمپين حجاب‌اختياري من این کمپین را امضا نکرده‌ام اما دلیل این شایبه همزمانی این کمپین بود با مصاحبه من درباره حجاب که من در آنجا نظرم را اعلام کردم. دلیل امضا نکردن کمپین هم این است که نمی‌دانم چه اهدافی را دنبال می‌کند و محتمل می‌دانم که اهدافشان با اهداف من متفاوت باشد.

* در مورد مسئله بايد همه موارد ذیل مقوله اصلاحات و احقاق حق و استیفای حقوق زنان باید باشد و نه ورود به حوزه‌های دیگر از جمله شایبه براندازی و تشنج‌آفرینی نافرجام و خسارت‌بار در روند این هدف که بر اثر عدم شفافیت مقصود و اهداف موجب تحذیر و احتیاط قرار می‌گیرد. بنا بر این شفافیت اهداف و ملاحظه ملزومات راه هدف شرط لازم این موضوع است. بنا بر این در اثر عدم شفافیت، این کمپین ممکن است اهداف سیاسی در جهات دیگر را در طرح خود داشته باشد.

*من از روزی که آن مصاحبه را درباره حجاب انجام دادم سعی کرده‌ام یک زرهی به تن کنم به دلیل اینکه مساله حجاب در کشور ما بسیار مساله حساسی است و خط قرمز به حساب می‌آید، من هم بابت طرح این مساله انتقادهای زیادی شنیدم و این انتقادها از هر دو طیف تندروهای داخلی و مخالفان جمهوری اسلامی بود. اما مجال پرداختن به این موضوع را ندارم و حتی‌المقدور دنبال این نیستم که در مقام جواب کسی برآیم.

*قانون حجاب دستور امام نبود قانون مصوب مجلس بود و نمایندگان آن مجلس واقعا نمایندگان مردم بودند و فکر می‌کنم این قانون در سال ۱۳۶۱ به تصویب رسید و حجاب اجباری شد. باید تحلیل هر مساله‌ای را به زمان خاص خود ارجاع داد که در آن زمان قاطبه جامعه خواستار حجاب و زمینه الزام‌دارنده آن بود که نمایندگان مجلس با توجه به ضرورت و اقتضای زمانی آن به تصویب آن اقدام کردند، در آن دوره عموم کارهای مطرح و چشمگیر و حساس که در دولت یا مجلس تصویب و در مجاری خود اعمال می‌شد، تسامحا آن را دستور امام تلقی می‌کردند!

* درخصوص زن دوم، از نظر دین، گرفتن زن دوم منعی ندارد اما امام از نظر اخلاقی این مساله را نمی‌پسندیدند و دو مورد داشتیم یکی از مسوولان که ازدواج دوم کرده بود و خانمش آمد حضور امام اطلاع داد امام بلافاصله آن شخص را از سمتش عزل کردند یکی هم از اقوام خانم بود که وقتی ازدواج مجدد کرد دیگر امام به او اجازه ورود به بیت را نداد.

* من پیش از این هم گفته‌ام که مادربزرگم یک قاجارزاده بوده، پدربزرگشان از اهالی دربار قاجار بوده و از یک خانواده کاملا اشرافی بوده. به دلیل همین حرف‌ها به من اعتراض شد من در جواب گفتم که نمی‌توانم به جز حقیقت را بگویم و به نظرم حقیقت مشکل‌داری هم نیست، حتی خود امام هم پدربزرگشان حاکم بودند و از خانواده ثروتمندی بودند، اما امام به دلیل اینکه شخصیت عرفانی داشتند و همیشه به دنبال خودسازی بودند شرایط خاصی داشتند. به‌عنوان مثال من شنیده‌ام آن ۱۵سالی که در نجف تبعید بودند فقط یک نوع غذا می‌خوردند آن هم آبگوشت بدون گوشت بود.

* تمام کارهایشان برنامه و زمانبندی دقیق داشت. سر ساعت خاصی به رادیو گوش می‌کردند و یکی از رادیوهایی که همیشه گوش می‌کردند رادیو بی‌بی‌سی فارسی بود حتی مدت زیادی به رادیو بغداد فارسی هم گوش می‌کردند. بعد یک مقطعی به این نتیجه رسیدند که رادیو بغداد هیچ اعتبار و ارزش خبری ندارد و جز مشتی ناسزا چیزی ندارد.

*ما یک خانواده سیاسی - مذهبی هستیم اما هرگز ازدواج بدون عشق بین ما امکان‌پذیر نبوده. ازدواجی که پایه‌اش بر عشق و علاقه نباشد نباید انجام بگیرد. بعد از وجود عشق و علاقه می‌توان به پارامترهای دیگری هم نگاه کرد. مثلا اینکه من عروس مرحوم آیت‌الله طاهری‌اصفهانی هستم یا خانواده ما با آقای خاتمی یا آقای بجنوردی وصلت دارد دلیلش این نیست که ازدواج‌ها مصلحتی بوده.

* {در پاسخ به توصيه امام براي عدم ورود به سياست} نه چنین توصیه‌ای نبوده فقط امام نمی‌خواستند عضو خانواده ایشان بودن امتیازی برای ورود به این عرصه‌ها شود اگر نه هیچ ممانعتی نداشتند که اگر عضوی از خانواده قابلیتی دارد از آن استفاده کند. مثلا اینکه سیدحسن خمینی چرا تا به حال وارد عرصه‌هایی مثل ریاست‌جمهوری نشده دلیل اصلی‌اش را نمی‌دانم اما این را می‌دانم که خیلی برای ورود به این عرصه‌ها قابلیت دارد هم درس قدیم خوانده هم درس جدید و به زبان انگلیسی و تکنولوژی و علم روز آشنایی کامل دارد، به علاوه یکسری خصوصیات ارثی که از امام در وجود او هست و از همه جهات واجد بهترین شرایط است.

* چیزی که من از صفحه تلویزیون می‌بینم این است که در ورزشگاه اصلا اخلاق وجود ندارد و کلمات رکیک ردوبدل می‌شود، شاید خود زنان به لحاظ پایبندی‌شان به اصول اخلاقی از این محیط خرسند برنگردند.

*من فکر می‌کنم حساسیتی که روی آقای خاتمی وجود داشت روی آقای روحانی وجود ندارد و طیفی از اصولگرایان هم از حامیان ایشان هستند و اگر هم مشکلی پیش بیاورند آقای روحانی مقابله خواهد کرد. اصلاح‌طلبان هم امروز انسجام بیشتری نسبت به گذشته دارند.

ادعاهای شگفت آور نعیمه اشراقی که اخیرا طالب ورود به مجلس شورای اسلامی هم شده، در حالی به امام راحل منتسب شده است که موسسه تنظیم همانند گذشته رویه سکوت در پیش گرفته و ظاهرا قصد حفاظت از اندیشه ها و آرمان های امام را ندارد!

۱۳۹۲/۵/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...