نسخه چاپی

تغذیه با طعم سرطان

عمر گرانی یك‌باره گوشت مرغ كه باعث شد پرو‌بال مردم برای استفاده از این ماده مغذی بسته شود، به یك سال نمی‌رسد؛ اما حالا كه مردم به بهای آن عادت كرده‌اند خبر می‌رسد باید دور آن را باز هم خط كشید؛ زیرا بخشی از گوشت سفید موجود در بازار آغشته به سرب و سرطان‌زاست.

به گزارش نما، البته به گفته رسول خضری، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، چنین آلودگی‌هایی که از طریق دانه‌ها وارد گوشت مرغ‌ می‌شود، مختص گوشت سفید نیست و به دلیل آفت‌زدایی محصولات کشاورزی با سم‌هایی که فاقد استاندارد لازم هستند در بسیاری از سبزی و میوه‌های مصرفی نیز به چشم می‌خورد که باید آنها نیز از سبد غذایی خانوار ایرانی حذف شوند؛ توصیه‌ای که نه می‌توان آن را به کار بست و نه می‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود.

با این حساب دلایلی که موجب افزایش آمار ابتلا به سرطان در کشور اعلام شده است.به تازگی برخی غذاهایی که تصور می‌شد سالم‌ هستند مانند گوشت مرغ نیز اضافه شده است. خضری، درباره آلودگی مرغ‌ها به «حمایت» می‌گوید: برخی گمان می‌کنند مرغ‌های کشتار روز به دلیل اینکه مرغداران برای زنده ماندن آنها از داروهای هورمونی و آنتی‌بیوک استفاده می‌کنند، آلوده‌ می‌شوند؛ اما اکنون این داروها به قدری گران شده‌اند و مرغداران رغبتی به استفاده از آنها ندارند؛ این روزها مشکل دانه‌های آلوده‌ای‌ است که به‌عنوان غذای اصلی به خورد مرغ‌ها می‌دهند.

وی ادامه می‌دهد: دانه‌ها مورد استفاده برای غذای مرغ‌ها به سرب آلوده است؛ زیرا با دستگاه‌های آغشته به سرب تولید می‌شود و با مصرف مرغ‌هایی که این دانه‌‌ها را خورده‌اند، این ماده سرطان‌زا وارد بدن انسان می‌شود.خضری معتقد است که وزارت بهداشت و درمان و جهاد کشاورزی باید بر سلامت مرغ‌ها نظارت کنند. وی می‌گوید: البته کمیسیون بهداشت مجلس بارها نسبت به این موضوع هشدار داده است اما اقدام مهمی برای رفع آن انجام نشده است که این موضوع نشان می‌دهد چه میزان مسئولان حوزه بهداشت به سلامت مردم ‌اهمیت می‌دهند.

در میان همه آلودگی‌ها دامنه بیماری‌زایی به سبزیجات مصرفی نیز رسیده است. این عضو کمیسیون بهداشت در این باره نیز می‌گوید: تحقیقی که از سوی شورای شهر تهران در زمینه کودهای شیمیایی و سموم نباتی صورت گرفت، معلوم کرد که این کودها آلوده به نیترات و فلزات سنگین هستند که در سبزیجات برگ‌پهن مانند کاهو باقی می‌ماند و به محض ورود به بدن موجب بروز سرطان می‌شوند. مرغ و سبزیجات جزو مواد غذایی رایج است به طوری نمی‌توان دستور منع مصرف را داد؛ حال سؤال اینجاست که با این وجود تکلیف مصرف‌کنندگان چیست؟


یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این‌باره به «حمایت» می‌گوید: هدف از اطلاع‌رسانی درباره سرطان‌زا بودن مواد غذایی منع مصرف نیست بلکه آگاه‌سازی مسئولان برای نظارت بر سلامت مواد غذایی است.«حسین مظفر» مشکل اصلی را در قانون‌گریزی مسئولان مربوط به این حوزه می‌داند و ادامه می‌دهد: اگر همه دستگاه‌ها بر اساس قانون عمل کنند هیچ خدشه‌ای به سلامت مردم وارد نمی‌شود؛ به جای حذف مواد غذایی از سبد خانوار باید با استاندارد، مردم را سالم نگه داشت.



۱۳۹۲/۵/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...