نسخه چاپی

دو خبر خوش وزیر ارشاد برای هنرمندان

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آخرین روزهای دولت دهم، با اعلام دو خبر خوش برای هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران، دفتر كارش را در بهارستان تحویل وزیر جدید خواهد داد.

به گزارش نما ، مهدی شجاعی، مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان درباره این دو خبر خوش به خبرنگار مهر گفت: طبق مقررات موجود در سازمان تامین اجتماعی، مردان بالای 50 سال و زنان بالای 45 سال نمی‌توانند برای بیمه شدن خودشان اقدام کنند و در نتیجه این قانون، ما نمی‌توانیم بسیاری از فرهیختگان، نخبگان، هنرمندان، نویسندگان، شعرا، فعالان قرآنی، روزنامه‌نگاران و اهل قلم را که از صندوق حمایت از صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، تقاضای بیمه شدن دارند، زیر پوشش بیمه قرار دهیم و لاجرم معرفینامه‌های آنها از سازمان تامین اجتماعی به صندوق برگشت می‌خورد؛ تنها به این خاطر که این سازمان برای بیمه شدن آنها شرط سنی قائل شده است.

وی افزود: در حال حاضر بیشتر مشکلات را هم هنرمندان دارند، چرا که سنشان بالاست، مبتلا به بیماری‌ها هستند و هزینه‌های دارو و درمان آنها بسیار سنگین است. از طرفی این عزیزان بنیه مالی مناسب و درآمد مکفی ندارند؛ چون اصولاًً کارهای فرهنگی و هنری به گونه‌ای نیست که معاش آنها را به طول کامل تامین کند.

شجاعی با اعلام تهیه طرحی از سوی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با هدف حذف شرط سنی برای پوشش بیمه‌ای اصحاب فرهنگ و هنر اضافه کرد: قرار است وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فردا چهارشنبه در آخرین جلسه هیئت دولت، این طرح را ارائه کند و آخرین مانع را هم از مسیر بیمه شدن اصحاب فرهنگ و هنر کشور بردارد. امیدواریم هیئت دولت با این طرح موافقت و آن را تصویب کند.

مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با بیان اینکه این حق هنرمندان و نویسندگان و خبرنگاران است که تحت پوشش بیمه قرار گیرند، تاکید کرد: در صورت تصویب این طرح، قدم بسیار بسیار بزرگی برای این عزیزان برداشه خواهد شد و به تعبیر دیگر یک حق، احقاق خواهد شد.

وی گفت: طی 4 ساله اخیر و با توجه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با دخالت مستقیم وی، سایر موانع مربوط به حمایت از هنرمندان عزیز برداشته شده و این آخرین مانع است. تاکنون از سوی صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، بیش از 55 هزار خانوار تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند و اگر پیشنهاد فردای وزیر ارشاد در دولت تصویب شود، مابقی متقاضیان بیمه‌ای صندوق که به خاطر شرط سنی نمی‌توانستند بیمه شوند، تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرند.

شجاعی همچنین درباره خبر خوش دیگر وزیر ارشاد که اختصاصاً مربوط به خبرنگاران است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم تا شنبه آینده یعنی 12 مرداد آئین‌نامه کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اجرا به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی ابلاغ شود.

مدیرعامل صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان با بیان اینکه در حال حاضر این قانون وجود دارد، اما در اجرا دچار مشکلاتی است، اطمینان داد: با ابلاغ آن، آخرین مانع اجرای قانون سخت و زیان‌آور بودن حرفه خبرنگاری هم برداشته خواهد شد و فی‌الواقع خبرنگاران با داشتن 20 سال سابقه و پرداخت حق بیمه، بازنشست خواهند شد.

وی همچنین گفت: صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان در همین راستا برنامه‌هایی دارد که مشروح آن متعاقباً اعلام خواهد شد، اما به صورت خلاصه می‌توانم بگویم که این صندوق طی ماه‌های آتی با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کارشناسان کمیته‌های تخصصی مربوط به این حوزه را توجیه و با ایجاد وحدت رویه، زمینه بهره‌مندی جامعه خبرنگار و روزنامه‌نگار کشور از مزایای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور را فراهم خواهد کرد.

۱۳۹۲/۵/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...