نسخه چاپی

در آستانه روي كار آمدن روحاني

نیویورك‌تایمز: پیام كنگره آمریكا به ایران، تهدید به فاجعه اقتصادی است

حامیان تحریم‌های جدید می‌گویند كه می‌خواهند با تصویب آن‌ها در این برهه از زمان، پیامی را برای مقامات ایران ارسال كنند كه از سوی آنها جدی گرفته شود: «تهدیدی كه به انتخاب بین بقا یا فاجعه اقتصادی بینجامد.»

به گزارش نما به نقل از روزنامه نیویورک‌تایمز، روز چهارشنبه و تنها چهار روز مانده به آغاز کار حسن روحانی، رئیس‌جمهور تازه انتخاب شده ایران، مجلس نمایندگان آمریکا در نظر دارد سخت‌ترین تحریم‌های این کشور علیه ایران را به رای بگذارد.

بنابراین گزارش، تحریم‌های جدید در صورت تصویب و به مرحله اجرا درآمدن، می‌توانند مشتریان باقی‌مانده نفت ایران را نیز مجبور به یافتن منابع انرژی جدید کنند. پیشنهاددهندگان این طرح بر این باورند که با داشتن 376 نماینده حمایت‌کننده، به‌راحتی طرح مزبور به تصویب خواهد رسید. طرح مزبور سپس قرار است در ماه سپتامبر در مجلس سنای آمریکا مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالی است که منتقدین این طرح نگران پیامی هستند که تصویب آن به حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران ارسال خواهد کرد. از سوی دیگر طرح مزبور بیان‌گر تقابل بین دولت آمریکا و کنگره این کشور نیز هست که رویکردی کمتر مقابله‌جویانه در برابر ایران اتخاذ کرده است.

«داریوش زاهدی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه برکلی کالیفرنیا بر این باور است که زمان رای‌گیری در خصوص طرح فوق‌الذکر به‌درستی انتخاب نشده است. وی معتقد است که باید به روحانی فرصت داده شود تا برنامه‌های خود را به اجرا درآورد.

«مگان ویتمور»، معاون مطبوعاتی «اریک کانتر»، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا که مسئولیت زمان‌بندی رای‌گیری‌ها در این مجلس را بر عهده دارد، در ایمیلی اعلام کرده که طرح مزبور در روز چهارشنبه مورد بحث قرار خواهد گرفت و روز پنج‌شنبه به رای گذاشته خواهد شد.

این در حالی است که بسیاری از حامیان طرح تحریم‌های مزبور که پیروزی روحانی در انتخابات را پیش‌بینی نمی‌کردند، به 131 نماینده‌ای پیوسته‌اند که در نامه‌ای از اوباما خواستند به دیپلماسی با ایران اهمیت بیشتری دهد.

برخی از افراد فوق‌الذکر، روز سه‌شنبه از ریاست مجلس نمایندگان خواستند تا رای‌گیری در خصوص تحریم‌های جدید تا پس از گفتگو با رئیس‌جمهور جدید ایران در خصوص غنی‌سازی اورانیوم، به عقب بیفتد.

با این حال، حامیان طرح مزبور می‌گویند که می‌خواهند با تصویب آن در این برهه از زمان، پیامی را برای مقامات ایران ارسال کنند که از سوی آنها جدی گرفته شود: «تهدیدی که به انتخاب بین بقا یا فاجعه اقتصادی بینجامد.»

«مارک دوبویتز»، مدیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها و از حامیان این طرح مدعی است، ایرانیان مذاکره را در دانشگاه هاروارد یاد نگرفته‌اند، بلکه راهبرد مذاکراتی آنها مبتنی بر سیاست بازی با آتش است. با این حال، «کیت الیسون»، از نمایندگان دموکرات مخالف با رای‌گیری، تصریح کرده است که ایرانیان این اقدام را به‌منزله دشمنی تفسیر خواهند کرد.

وی تاکید کرده است: «نگران آن هستم که با این کار، موضع تندروهایی در ایران تقویت شود که مخالف مذاکره هستند.»

گفتنی است، حسن روحانی، رئیس‌جمهور منتخب ایرانیان، روز یکشنبه هفته آینده به‌طور رسمی سکان قوه اجرایی کشور را در دست خواهد گرفت. وی در عین اعلام آمادگی برای تعامل با جهان و اعتمادسازی، در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود به صراحت اعلام کرد که دوران تعلیق غنی‌سازی اورانیوم گذشته است.

اکثریت اعضای مجلس نمایندگان آمریکا را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند که روابطی بسیار خوب با نهادهای صهیونیستی ضدایرانی در آمریکا از جمله ایپک دارند.

۱۳۹۲/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...