نسخه چاپی

یكی از وزارتخانه‌ها آزبست واردمی‌كند!

عکس خبري -يکي از وزارتخانه‌ها آزبست واردمي‌کند!

بر اساس تصویب هیأت محترم دولت هیچ فرد یا دستگاهی اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد در صورتی كه به رغم این مصوبه یكی از وزارت‌خانه‌های دولتی نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود این ماده سمی اقدام كرده است.

كارشناسان آلودگي هوا با تاكيد بر اين كه تولید آلودگی هوا در تهران 24 ساعته است اعلام كردند: یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند!

به گزارش ايسنا، مهندس وحيد نوروزي، مشاور معاون شهردار تهران در امور محيط زيست گفت: منبع اصلي آلودگي هوا وسايل نقليه موتوري هستند و «خودروها» و «كارخانه‌ها» دو متهم اصلي آلودگي هوا به شمار مي‌روند.

همه باید از همین هوا تنفس کنیم

وي با اشاره به موقعيت جغرافيايي و پايداري هوای تهران به دليل عدم وزش باد و بارش باران در بسياري از ايام سال، افزود: موقعيت مكاني و هواي پايدار تهران ظرفيت پذيرش آلودگي ناشي از تردد ميليون‌ها وسيله نقليه موتوري و فعاليت هزاران كارخانه اطراف تهران را ندارد.

وي با بيان اين‌كه واقعاً كسي به صورت دقيق نمي‌داند سهم هر كدام از منابع آلاينده در آلودگي هواي تهران چند درصد است و اعداد و ارقامي كه در اين خصوص ارائه مي‌شود تا حدود زيادي حدودي و تقریبی است، اظهار كرد: در هر صورت با اطلاع از عدد و رقم هم چندان به جايي نمي‌رسيم و آن چه مشخص است اين موضوع است كه در خصوص وضعيت هوا، شرايط خوبي نداریم.

نوروزي كه در برنامه «شوك» سخن مي‌گفت با تاكيد بر اين كه حتي براي تنفس شهروندان نیز شرايط مناسب نیست، تصريح كرد: آلودگي هوا، كودك و بزرگسال، فقير و غني و مدير و كارمند نمي‌شناسد، چرا كه همه بايد از همين هوا تنفس كنيم.

وي با اشاره به اين كه سازمان جهاني بهداشت استانداردهاي خود را از روزانه به سالانه تغيير داده، در صورتي كه استانداردهاي ما كماكان روزانه است، اضافه كرد: بر اساس استانداردهاي سالانه، هواي تهران در كل سال در شرايط نامناسبي قرار دارد.

نوروزي راهكارهاي غير علمي مانند آب‌پاشي تهران با استفاده از هواپيماهاي سم‌پاش را مورد انتقاد قرار داد و گفت: تا جايي كه روش‌های علمي جهت كاهش آلودگي هوا وجود دارد، اجرای طرح‌هاي احساسي و هيجاني در موضوعات علمی كاملاً مردود است.

مردم آلودگی را با دود اشتباه می‌گیرند

وي با اشاره به اين كه در جايگاه‌هاي بنزين آلودگي هوا حتی به 200 برابر حد مجاز مي‌رسد، افزود: به دليل بي‌توجهي و بي‌مبالاتي يك كارخانه خودروساز که براي ارزان‌تر تمام شدن خودروی تولیدی‌اش یک قطعه‌ حياتي تحت عنوان «كنیستر» را از خودروها حذف كرد، انبوه بخارات بنزين به صورت مستقیم به بيرون خودروها و هوای شهر سرازیر شد.

نوروزي با بيان اين كه در حال حاضر 700 تا 800 هزار خودروی فاقد اين قطعه با ورود ماده سمي بنزن به هوا به تشديد آلودگي هواي تهران دامن مي‌زنند، گفت: بسياري از مردم عادي آلودگي را مترادف با دود تصور مي‌كنند و اين دو را با هم اشتباه مي‌گيرند، در صورتي كه به عنوان نمونه مونوكسيد كربن گازي است بي‌رنگ و بي‌بو كه مي‌تواند زندگي شهروندان را فلج كند.

وی با ذكر اين نكته كه ذرات كمتر از 2/5 ميكرون كه بخشي از آن توسط خودروها توليد مي‌شوند بسيار خطرناك هستند، تصریح کرد: خودروهاي فاقد مبدل كاتاليست حدود 30 برابر خودروهاي داراي اين مبدل آلودگي توليد مي‌كنند.

نوروزی با انتقاد از نگاه خودروسازان به خودروهای تولیدی‌شان، اضافه کرد: وقتي خودروسازان به محصول توليدي خود که به صورت مستقیم با زندگي انسان‌‌ها سر و كار دارد مانند كالايي مثل مسواك نگاه كنند، وضع از اين بهتر نمي‌شود.

وي تعهدگريزي کارخانجات خودروساز در قبال محصولات توليدي‌شان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: خودروسازان كشور ما نیز مانند ساير كشورهاي دنيا موظفند از زمان توليد خودرو و تحويل آن به مشتري تا زمان از رده خارج شدن و اسقاط خودرو پشتيباني لازم را به عمل آورده و پا به پاي خريدار محصول خود پيش بروند.

یکی از وزارتخانه‌ها آزبست وارد می‌کند

نوروزي از آزبست به عنوان ماده‌اي سرطان‌زا كه در لنت ترمز خودرو و نيز ايرانيت سقف ساختمان‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، نام برد و افزود: بر اساس تصویب هیأت محترم دولت هيچ فرد يا دستگاهي اجازه واردات آزبست به كشور را ندارد در صورتی كه به رغم این مصوبه يكي از وزارت‌خانه‌هاي دولتي نسبت به ثبت سفارش آزبست و ورود اين ماده سمي اقدام كرده است.

وي با تأكيد بر اين كه در مجامع جهانی این مهم که آلودگي هوا مي‌تواند جان انسان‌ها را بگيرد و عمر آن‌ها را كوتاه كند به اثبات رسیده، افزود: هيچ كس نمي‌تواند ثابت كند آلودگي هوا هيچ تأثيری بر مرگ و مير انسان‌ها بر جاي نمي‌گذارد.

نوروزي با اشاره به اين كه به موجب قانون هيچ كارخانه‌اي اجازه ندارد در شعاع 120 كيلومتري تهران احداث شود، اظهار كرد: اين در حاليست كه انواع و اقسام كارخانه‌ها در گوشه و كنار تهران ساخته شده و مشغول به فعاليت مي‌باشند.

وي با بيان اين كه در روز‌هايي كه مدارس به دليل آلودگي هوا و اعلام شرايط اضطراري تعطيل مي‌شوند مردم بيشتر به خيابان‌ها مي‌آيند، تصريح كرد: مردم در فرصت تعطيلي که نباید تحت هیچ عنوان از خانه‌های خود خارج شوند، براي قدم زدن در مراكز خريد، پارك‌ها و مكان‌هاي تفريحي استفاده مي‌كنند و اين مراكز از همه وقت شلوغ‌تر مي‌شوند.

مشاور زيست محيطي معاون ترافيك شهردار تهران در پايان خاطرنشان‌كرد: اين نكته نشان دهنده آن است كه مردم تهران با آلودگي همزيستي مسالمت‌آميز پيدا كرده‌اند و یا اين كه در مورد اثرات منفي آلودگي هوا بر روي سلامت خود به يقين نرسيده‌اند.

رشیدی: تولید آلودگی هوا در تهران 24 ساعته است

به گزارش ايسنا، دكتر يوسف رشيدي، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز در اين برنامه گفت: توليد آلودگي هوا در تهران به صورت شبانه‌روزي و 24 ساعته است و هميشه ادامه دارد.

وي با تاكيد بر اين كه از مخرب‌ترین آلاينده‌هاي موجود در هواي شهر، ذرات معلق با قطر كمتر از 2/5 ميكرون است، افزود: اين ذرات وارد سیستم گردش خون مي‌شوند و با افزايش غلظت خون باعث بروز سكته و ايست قلبي مي‌گردند.

وي با اشاره به اين كه ماسك‌هايي که به منظور جلوگيري يا كاهش استنشاق هواي آلوده مورد استفاده قرار مي‌گيرند هيچ تاثيري در کاهش تنفس آلاينده‌هاي گازي ندارند، اظهار كرد: اين ماسك‌ها حتي ممكن است براي برخی بيماران ضرر داشته باشند و به جای استفاده از چنین وسایلی ما بايد آلودگي هوا را از منبع توليد آن كنترل كنیم.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بيان اين‌كه آزبست اثرات مخربي بر سلامت شهروندان بر جاي مي‌گذارد، تصريح كرد: در دنيا ثابت شده بيماري‌هاي ناشي از آزبست هيچ ‌گونه درمان قطعي ندارند و تا آخر عمر بیمار را آزار می‌دهند.

علیپور: 70 درصد آلودگی هوای تهران به خودروها ارتباط دارد

دكتر صدرالدين عليپور، مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودروهاي تهران ديگر مسئول اجرايي حاضر در اين برنامه بود كه گفت: بيش از 70 درصد آلودگي هواي كلان شهرها از جمله تهران به صورت مستقيم و غير مستقيم به وسایل نقلیه موتوری ارتباط دارد.

وي استفاده از مبدل‌هاي كاتاليست در خودروها را مورد تاكيد قرار دارد و افزود: اين مبدل دستگاهي است كه قابليت جذب يك سري از آلاينده‌هاي هوا را دارد و پس از حدود دو سال استفاده در خودروها بايد مورد تعويض قرار گیرد.

۱۳۹۱/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...