نسخه چاپی

وعده ۳۰۰میلیاردی احمدی‌نژاد برای تولید

عکس خبري -وعده ???ميلياردي احمدي‌نژاد براي توليد

معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: ریاست محترم جمهور قول مساعدی در جهت اختصاص مبلغی برای حمایت از تولید داخل، تحقیق و پژوهش دادند؛ البته مبلغ اختصاص یافته به درستی مشخص نیست ولی ممكن است ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

به گزارش نما به نقل از فارس، محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی وزیر علوم در نشست خبری با عنوان تشریح راهبردها و برنامه‌های پژوهشی و فناوری وزارت علوم در سال تولید ملی حمایت کار و سرمایه ایرانی، با اشاره به اینکه این دهه با عنوان دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده و هر سال آن نیز در جهت توسعه و پیشرفت و افزایش قابلیت‌های کشور نامگذاری شده است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت تولید داخلی و افزایش اشتغال و در راستای تحقق اهداف بلند نظام جمهوری اسلامی امسال با عنوان سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی نامگذاری شد.

وی افزود: افزایش تولید داخلی و اشتغال مخصوصا در اشتغال سطح بالا و تولید فناوری موتور محرکه کشور و برطرف کردن نیازها و افزایش سطح علمی فناوری منطقه خواهد شد؛ زیرا منطقه ما یکی از حساس‌ترین نقاط جهان و به نوعی قلب دنیا تا ۱۵۰ سال آینده خواهد بود.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به اینکه نباید به این دستاوردها اکتفا کرد، گفت: الگوسازی در راستای تولید علم و فناوری و شاید مهمترین موضوع در این زمینه نیز همین تولید علم و دستاوردهای علمی است که با فرمایشات مقام معظم رهبری نقش و مسئولیت معاونت پژوهشی وزارت علوم دو چندان شده است.

مهدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت ذاتی علم و فناوری به عنوان عاملی در جهت ارتقای معرفت و افزایش توانمندی‌های زیرساختی و تولید محصول اشاره کرد و گفت:‌ در سال ۲۰۱۱ براساس آمار اعلام شده از پایگاه اسکوپوس کشور ما با ۳۱ هزار مقاله نمایه شده در جایگاه ۱۷ دنیا و براساس آمار پایگاه ISI در جایگاه ۱۹ دنیا و دوم منطقه جای دارد.

وی در ادامه تولید علم و فناوری را در راستای برطرف کردن نیاز بازار مصرف یکی از اهداف مهم توسعه علم و فناوری در کشور دانست و پشتیبانی از صنایع مهم کشور مانند خودروسازی، هسته‌ای و داروسازی نیز از اهداف مهم کارهای پژوهشی در کشور دانست.

وی در ادامه اظهار داشت:‌ یکی از موضوعات بسیار مهمی که در سال ۹۰ محقق نشد و به دنبال تحقق آن در سال ۹۱ هستیم، فعال‌سازی و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است؛ این قانون توسط مجلس به تصویب رسید و توسط رئیس جمهور ابلاغ و آئین‌نامه آن نیز توسط شورای عالی عتف تصویب شد؛ در صندوق نوآوری و شکوفایی ۳ هزار میلیارد تومان توسط دولت برای تأمین مالی آن در نظر گرفته شد و در نهایت مرحله اول تصویب در هیئت دولت گذرانده شد و پس از اصلاحاتی سرانجام توسط معاون اول رئیس جمهور ابلاغ و توسط شورای نگهبان مغایر قانون شناخته شد. وی ادامه داد: متاسفانه این طرح در سال گذشته صورت نپذیرفت که در صورت تصویب گامی مثبت در جهت توسعه علم و فناوری در کشور و گسترش شرکت‌های دانش‌ بنیان محسوب می‌شد.

مهدی‌نژاد تصریح کرد: اکنون در کشور حدود ۳ هزار شرکت دانش بنیان در ۲۹ پارک علم و فناوری وجود دارد که این تعداد در افق چشم‌انداز باید به عدد ۵۰ هزار پارک و طی ۴ سال آینده باید به رقم ۲۰ هزار پارک برسد؛ یعنی در شرایط فعلی نیازمند احداث ۱۷ هزار پارک علم و فناوری دیگر طی ۴ سال آینده هستیم که لازمه آن تصویب چنین قانونی است.

معاون پژوهشی وزیر علوم افزود: یکی از ویژگی‌های این فعالیت و احداث پارک‌های علم و فناوری پیوند عمیق دانشگاه و صنعت است؛ ضمن اینکه در سال گذشته ۴۰ طرح کلان ملی که در شورای عتف به تصویب رسید، به ریاست جمهور ارائه شد و ایشان نیز این طرح‌ها را پذیرفتند و برای تحقق آنها بودجه‌ای اختصاص دادند.

وی طراحی جت مسافربری ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره را یکی از طرح‌های کلانی خواند که ترابری هوایی کشور را متحول خواهد کرد و موجب اشتغالزایی در سطح بالا خواهد شد؛ ضمن اینکه ۵ پروژه از ۴۰ پروژه در حوزه علوم انسانی تعریف شده است و امیدواریم برای این پروژه‌ها در بودجه سال ۹۱ ردیف مستقلی برای آن درنظر گرفته شود که در این صورت هدف اصلی یعنی افزایش تولیدات ملی را در پی خواهد داشت.

وی به یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم در سال ۹۰ یعنی ارتباط میان دانشگاه و صنعت به منظور تامین نیازهای جامعه اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تفاهم‌نامه‌های بسیاری میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر وزارتخانه‌ها به امضاء رسید که تعداد زیادی از آنها به قرارداد تبدیل شده است؛ درصددیم در گام بعدی به دقت بر این قراردادها نظارت داشته باشیم.

مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: از میان ۵۰ تفاهم‌نامه‌ای که سال گذشته میان وزارت علوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضاء رسید، حدود ۲۰ تا از آنها به قرارداد تبدیل شده است و در جهت فراهم کردن منابع آن از منابع نیم تا ۳ درصد منابع شورای عالی عتف، منابع دستگاه‌ها و منابع کمکی از سوی رئیس جمهور و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین می‌شود.

وی در ادامه تقویت انتشارات علمی در جهت افزایش اعتبار دانشگاه‌ها و دسترسی به منابع استنادی را یکی دیگر از اهداف مهمی برشمرد که باید به آن دست یابیم، زیرا ایجاد انتشارات علمی قوی دانشگاه‌ها را از وابستگی می‌رهاند و باعث تقویت آنها می‌شود که در این راستا از دیگر کارهایی که انجام شده است، ایجاد انتشارات جهان اسلام و تقویت پایگاه استنادی جهان اسلام بود.

رئیس شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری توسعه میثاق‌های پژوهشی و فناوری کشور را در گروه ایجاد شبکه ارتباطی، حضور محقق، قدرت ساخت تجهیزات، آزمایشگاه‌های مجهز، به اشتراک گذاشتن اطلاعات، تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی و اختصاص مبالغ قابل توجه دانست و گفت: در اواخر سال گذشته ریاست محترم جمهور قول مساعدی در جهت اختصاص مبلغی برای حمایت از تولید داخل و ایجاد بازار کار و تحقیق و پژوهش دادند و آن اختصاص مبلغی که هنوز به درستی مشخص نیست ولی ممکن است ۲۰۰ یا ۳۰۰ میلیارد تومان باشد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌هایی که می‌توان مهارت دانشجویان را ارتقاء داد، تقویت دوره‌های تحصیلات تکمیلی پژوهش محور است که دانشجویان را با مهارت‌های رشته خود در جامعه آشنا می‌سازد.

مهدی‌نژاد به بعضی از طرح‌های کلان ازجمله تولید لامپ‌های زیستی نیز اشاره کرد و گفت: این لامپ‌ها بسیار از سوی شهرداری مورد توجه قرار گرفته است و برای تولید آن نیز بعضی از دانشگاه‌ها در این پروژه درگیر شده‌اند؛ ضمن اینکه قسمت طراحی مفهومی پروژه طراحی جت ۱۰۰ نفر نیز آماده و انجام شد و در آن از دانش روز بین‌المللی بهره گرفته شده است.

معاون پژوهشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها در سال ۹۱ بنا به پیشنهادی که در لایحه بوده است و بنا به پیشنهاد وزارت علوم ۲۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش خواهد داشت؛ ضمن اینکه در اینجا باید عنوان کنم که از مجموعه طرح‌های کلانی که ۴۰ تا از آنها ارائه شد، بعضی از آنها کاربردی چندگانه ازجمله در صنایع دفاعی دارند.

وی در همین زمینه گفت: یکی از آنها توسعه بخش‌های سایبری است؛ ضمن اینکه ۳ طرح از ۴۰ طرح مورد نظر مربوط به صنعت هسته‌ای کشورمان است.

۱۳۹۱/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...