نسخه چاپی

گزارش قدس انلاين ازواكنش مجلسي ها به ليست احتمالي كابينه

آقای روحانی عجله نكنید! سن كابینه بالاست

تنها5روزمانده به زمان تنفیذ و تحلیف حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور دولت یازدهم،شاهد انبوهی از گمانه‌زنی‌های رسانه هایی در خصوص اعضای كابینه هستیم كه در حال حاضر نقاط مشترك این لیست ها بیشتر شده وقطعیت 80 درصدی پیدا كرده است.

به گزارش نما به نقل از قدس انلاین؛علی رغم درخواست حسن روحانی از ابتدا درباره عدم گمانه زنی ولی با این حال ازروز پیروزیش در انتخابات همیشه لیست کابینه سوژه رسانه های گروهی بوده وهمچنان هم هست تا جائیکه در آخرین لیست منتشر شده بنظر می رسد اعضای اصلی انتخاب شده وبراساس برخی خبرها در روز 13 مرداد در مجلس اعلام نیز خواهند شد.
اگرچه لیست‌های ارائه شده در رسانه‌ها از سوی هیچ منبع رسمی تأیید نشده ولی واکنش نمایندگان به همین لیست نیز در خوز توجه است.
*ترجیح می دهم فعلا نگویم!
عضو هیات رئیسه مجلس در گفتگو با قدس انلاین درباره لیست احتمالی گفت: همانطور که در سوال شما هم عنوان شده این لیست احتمالی است ونمی توان درباره آن صدر صد اظهار نظر کرد.
ضرغام صادقی افزود:اینروزها در سایت ها ومصاحبه ها برخی اسامی عنوان می شود ولی ترجیح می دهم در روزی که بصورت رسمی لیست کابینه اعلام شده اظهار نظر کنم.
* سن بالای کابینه یازدهم
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس سن بالای کابینه دولت یازدهم را نقطه ضعف این کابینه خواند و گفت: بعد از دولتی که سرعت کار و پیگیری ها و حضور در صحنه شاخصه جدی آن بوده است حضور وزرایی که دارای سن بالا هستند در کابینه سرعت آن را کند می کند و شاخصه خوبی نیست.
حجت الاسلام نصرالله پژمان فر با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی وظیفه خود را در گزینش کابینه پیشنهادی روحانی انجام خواهد داد، اظهار داشت: برای نمایندگان مهم است که افرادی که از سوی رئیس جمهور منتخب برای وزارتخانه های مختلف معرفی می شوند از سابقه، تجربه ،توانایی،تخصصص و پاکدستی لازم برای تحقق وعده های روحانی برخوردار هستند.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی که برای کابینه یازدهم به عنوان انتخاب های روحانی در رسانه ها مطرح شده اند، دارای سابقه روشن و مشخصی هستند، افزود: با بررسی سابقه وزیران پیشنهادی در حوزه های کاری آنها می توان قضاوت درستی در مورد آنها داشت.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی سن بالای کابینه دولت یازدهم را در فهرست های منتشر شده نقطه ضعف این کابینه خواند و گفت: بعد از دولتی که سرعت کار و پیگیری ها و حضور در صحنه شاخصه جدی آن بوده است حضور وزرایی که دارای سن بالا هستند در کابینه سرعت آن را کند می کند و شاخصه خوبی نیست.
*تیم اقتصادی قوی است
رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: تیم اقتصادی فعلی آقای روحانی تیمی قوی است اما این موضوع باید خود را در ترکیب کابینه نشان دهد تا بتواند به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کند.
رضا رحمانی اظهار کرد: علیرغم اینکه آدم‌های قوی اقتصادی اطراف آقای روحانی هستند اما کسانی که به عنوان گزینه‌های احتمالی برای وزارتخانه‌های اقتصادی مطرح شده‌اند را چندان قوی و عملیاتی نمی‌بینیم.
وی افزود: در مملکتی که مشکل اصلی‌اش مشکل اقتصادی است، اگر تیم اقتصادی دولتش ضعیف باشد نمی‌تواند به اهداف خود برسد؛ لذا توصیه من به آقای روحانی این است که تجدیدنظر کنند و آدم‌های قوی اقتصادی را برای وزارتخانه‌های صنعت، اقتصاد، کار، جهاد کشاورزی و همچنین بانک مرکزی معرفی کنند.
رحمانی همچنین یادآور شد: مثلا در تیم اقتصادی آقای روحانی کسانی مثل آقای شافعی هستند که چند دوره وزیر بوده و فرد سالم و قابل تعاملی است اما به عنوان وزیر پیشنهادی از او نام برده نمی‌شود. البته ممکن است از بین افرادی که مطرح شدند یکی دو نفرشان خوب باشند، اما ترکیب احتمالی وزرای اقتصادی کابینه در حد شرایط فعلی ما نیست.
وی ادامه داد: کارگروهی که در مورد انتخاب وزرا تصمیم می‌گیرند باید جواب دهند که چرا نتیجه کار به‌ویژه در مورد وزرای اقتصادی که تاکنون از آنها نام برده می شود، اینچنین است. البته شاید اتفاق نظر در این تیم وجود ندارد یا احتیاط بیش از حد به خرج می‌دهند. چرا که به هر حال افراد قدرتمند معمولا موافق و مخالف دارند و تفاهم در مورد این افراد سخت اتفاق می‌افتد.
رییس کمیسیون صنایع مجلس در پایان اضافه کرد: تیم اقتصادی فعلی آقای روحانی تیمی قوی است اما این موضوع باید خود را در ترکیب کابینه نشان دهد تا بتواند به حل مشکلات اقتصادی کشور کمک کند زیرا شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که نیازمند افراد اجرایی هستیم و دولت جدید باید این موضوع را مدنظر قرار دهد.
*وزرا باید ازبدنه سازمان مربوطه باشند
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت:گمانه های منتشرشده از کابینه اقای روحانی نشان دهنده انتخاب افراد توانمند وشایسته است.
رمضانعلی سبحانی‌فردر گفتگو با قدس انلاین با بیان این مطلب افزود:بنظر می رسد 80 درصد لیست منتشر شده در رسانه ها کابینه قطعی اقای روحانی هستند ومابقی احتمال تغییر تا روز اعلام اسامی را داشته باشند.
وی در خصوص اینکه ایا این کابینه ژنرال ها محسوب می شود گفت:این اصطلاحی بوده که برخی افرادمطرح کرده اند ولی بهرحال نام افراد مطرح شده نشان دهنده سابقه درخشان انها وتجربه کافی شان برای تصدی امور است چرا مه در کابینه اقای احمدی نژاد شاهد بودیم برخی افراد حتی سابقه مدیر کلی را نداشتند ولی به عنوان وزیر بخصوص در دولت نهم معرفی شدند در حالیکه در لیست اقای روحانی همگی دارای سابقه مدیریتی هستند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود:ما امروز به افراد با تجربه نیاز داریم تا بتوانیم گره ههایی که ایجاد شده را در کشور باز کنیم.
وی با اشاره به اینکه وزرای انتخابی دولت باید از بدنه سازمان مربوطه و دارای تعامل با دستگاه‌های مختلف بوده و خود محور نباشند افزود: نه تنها وزیر صنعت، معدن و تجارت بلکه وزرای دیگر هم برای بدست آوردن موفقیت باید دارای یک سری شاخص‌هایی باشند.
وی افزود: این موارد و شاخصه‌ها عبارتند از اینکه وزرا از بدنه سازمان مربوطه، متعهد، متخصص، توانمند، کارآمد و دارای سلامت کاری باشند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس، اظهار کرد: وزیر هر وزارتخانه دارای تعامل با دستگاه‌های مختلف باشد و از خرد جمعی بهره بگیرد و خود محور نباشد.
* وزیرمتخصص می خواهیم نه فقط تئوریسین
نماینده کاشمر در مجلس در تبیین ویژگی‌هایی که کابینه دولت یازدهم باید داشته باشد، گفت: یک وزیر باید دارای تخصص و تعهد لازم باشد.
محمد اسماعیل‌نیا توضیح داد: یکی از بزرگترین ویژگی‌های یک وزیر تخصص است. او باید حتما در حوزه تخصصی‌اش کار کرده باشد چراکه متخصصی که فقط تئوریسین باشد به درد ما نمی‌خورد.
وی ادامه داد: ما به نظریه‌پردازی نیاز داریم که در حوزه تخصصی‌اش کار کرده باشد. یعنی اگر استاد دانشگاه است و نظریه‌ای می‌دهد باید آن را در عمل، اجرا هم کرده باشد. یعنی تئوری‌هایش را در عمل هم دیده باشیم.
نماینده کاشمر خاطرنشان کرد: کسی را می‌خواهیم که مدیریت داشته باشد، شخصیت چند بعدی داشته باشد و در حوزه‌ای که کار می‌کند، توانایی تحلیل و استدلال داشته باشد، قدرت تحلیلش بالا باشد و هم در اجرا و هم در تئوری تخصص لازم و کافی داشته باشد.
اسماعیل‌نیا با بیان اینکه وزیر باید شخصیتی متعادل داشته باشد، ادامه داد: تعادل یعنی اینکه این فرد در رفتار و کردارش متعادل باشد. به علاوه چنین فردی نباید اهل خط و خط بازی باشد، او باید سیاستمدار باشد ولی سیاست‌زده نباشد و وارد حاشیه نشود تا در عمل هم حرف‌های بی‌ربط و قول‌های بی‌جا ندهد.
* برای معرفی کابینه در روز تحلیف عجله‌ای نکنید
نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی به رییس‌جمهور منتخب توصیه کرد تا برای معرفی کابینه‌اش در روز تحلیف عجله‌ای نکند و از فرصت قانونی خود برای انتخاب بهترین وزرا استفاده کند.
فاطمه رهبر اظهار کرد: آنچه تاکنون به عنوان گزینه‌های احتمالی وزارتخانه‌های دولت آقای روحانی مطرح شده است بعضا دارای چالش‌هایی است و من فکر می‌کنم اگر همین افراد به مجلس معرفی شوند هم از معنای اعتدال دور می‌شویم و هم اولین مخالفت‌ها با کابینه‌آقای روحانی در مجلس شکل می‌گیرد.
وی با بیان اینکه گفته می‌شود هنوز فهرست کابینه دولت یازدهم نهایی نشده است، افزود: در هر صورت من فکر می‌کنم آقای روحانی با تدبیری که دارند و شعار امیدی که داده‌اند نباید عجله کنند بلکه باید در زمان مناسب افرادی را معرفی کنند که شعار اعتدال محقق شود و امید مردم ناامید نشود.
نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: عجله‌ای نیست که آقای روحانی کابینه را در روز تحلیف معرفی کنند بلکه ایشان طبق آیین‌نامه مجلس فرصت دارد که کابینه را ظرف مدت مشخصی به مجلس پیشنهاد دهد و بهتر است از فرصت قانونی خود کمال استفاده را کند تا آغاز کار خوب و ماندگار باشد.
رهبر همچنین اظهار کرد: تأمل رییس‌جمهور منتخب در معرفی کابینه می‌تواند کمک کند تا رای اعتماد مجلس به وزرا بدون چالش، درگیری و افشای پرونده‌های برخی آقایان در صحن علنی و همچنین ایجاد فضای سخت سیاسی در ابتدای دولت باشد.

۱۳۹۲/۵/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...