نسخه چاپی

دبیر كل سابق حزب الله لبنان كه بود؟

عکس خبري -دبير کل سابق حزب الله لبنان که بود؟

شهید سید عباس موسوی كه یكی از موسسان جنبش دبیر كل حزب الله لبنان و دبیر كل سابق آن بود، در ۱۶ فوریه سال ۱۹۹۲ در حمله یگان ویژه نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی كشته شد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سیدعباس موسوی در سال 1952 در شهرک «نبی شیت» از توابع بعلبک لبنان دیده به جهان گشود.

سید عباس موسوی در سال 1966 در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به خواست او به حوزه علمیه «صور»کانون تحقیقات اسلامی که مؤسس آن «موسی صدر» بود، رفت.

در سال 1967 میلادی برای پیگیری تحصیلات علوم دینی به حوزه علمیه نجف رفت و نزد اساتید بزرگ آن حوزه به تحصیل در رشته های علوم اسلامی پرداخت.

وی در کلاس‌های درس «سید ابوالقاسم خویی» و سید «محمد باقر صدر» می رفت و با سید محمد باقر صدر روابط نزدیک فکری و سیاسی برقرار کرد . به طور کامل تحت تأثیر برنامه های اصلاحی و ارشادی ایشان قرار گرفت و مصمم گردید با الهام از ابتکارات، اندیشه ها و طرح های ایشان، مسئولیت تبلیغ و ارشاد را در جوامع شیعی لبنان عهده دار شود.

در سال 1977 سید موسوی برای گرامی داشت خاطره عاشورا به لبنان آمد، اما در همان زمان نیروهای سازمان امنیت حزب بعث عراق برای چندین بار به محاصره و بازرسی منزل وی در نجف اشرف پرداختند و قصد داشتند سید را دستگیر و به زندان ببرند. چندی بعد به علت فشارهای مداوم پلیس عراق به توصیه محمد باقر صدر به لبنان بازگشت. در سال 1979، حوزه علمیه بعلبک را تأسیس کرد. سپس به همراه همسرش حوزه «الزهرا» را جهت آموزش احکام اسلامی به راه انداخت.


تاسیس جنبش حزب الله
به دنبال اشغال لبنان توسط رژیم صهیونیستی در سال 1978 و عملیات شهادت طلبانه شیعیان علیه متجاوزان اسرائیلی، سازمانی به نام بسیج عمومی مستضعفین شکل گرفت که بعدها به مقاومت اسلامی معروف شد. اولین ظهور علنی حزب الله در همین سال بود که با توزیع اعلامیه ای خطاب به محرومین جهان به مناسبت کشتار صبرا و شتیلا و نیز یک سال بعد، به مناسبت شهادت «شیخ راغب حرب»، ضمن اعلام موجودیت، اهداف و طرح های خود را برای مسائل گوناگون لبنان اعلام کرد و خواستار تغییر نظام سیاسی لبنان که براساس نقشه های سیاسی استعمار تنظیم شده است، گردید.

با تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران توسط آیت الله خمینی، او با همفکری جمعی از روحانیون شیعه و تعدادی از شاگردان خود، در سال 1982 اقدام به تشکیل گروهی شبه نظامی به نام حزب‏ الله لبنان را کرد. سید عباس موسوی در سال 1991 به عنوان دومین دبیر کل این حرکت شیعی، با فکری روشن، دیدگاه های ابتکاری، روحیه توأم با اخلاص و صفا اقشار گوناگون جامعه را شیفته خود ساخت.

حضور حزب الله در صحنه های سیاسی لبنان همراه با عملیات شهادت طلبانه علیه اشغالگران صهیونیست و پیروزی های شکوهمند آنان، موجب گردید که شیعیان جنوب و دیگر نواحی لبنان به سوی این تشکیلات گرایش یابند.

در واقع، سید عباس موسوی ظهور حزب الله در این سرزمین را مظهر انقلاب اسلامی لبنان می داند و می‏ افزاید این نهضت که در ایران صورت گرفت، الهام‏ بخش این جنبش اسلامی بود.

مسؤولان این جنبش با پیروی از ایدئولوژی اسلام شیعی برگرفته از اندیشه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) به سمت توسعه اصول گرایی اسلامی، روحیه جهادی، مبارزه با ظلم و قدرت های استعماری و بخصوص رژیم صهیونیستی، حزب الله را راهبری کرده و جایگاه آن را از یک حزب نظامی به یک سازمان سیاسی نظامی اجتماعی ارتقاء بخشیدند. سازمانی که به تدریج با قوت گرفتن در لایه های مختلف اجتماعی لبنان، به نام جنبش مقاومت اسلامی لبنان شهرت یافت.


شهادت سید موسوی
سید عباس موسوی در 16 فوریه سال 1992 در حمله یگان ویژه نیروهای جنگی رژیم صهیونیستی به شهادت رسید. او در صبح روز 16 فوریه برای شرکت در مراسم هشتمین سالگرد مرگ شیخ شهداء به سمت جبشیت حرکت کرد و بعد از سخنرانی و حضور در «گلزار شهدا جبشیت» به شهر الشرقیه رفت، سپس راهی شهر کوثر به الیسا شد و در این شهر بر اثر اصابت موشک شلیک شده از هلیکوپترهای نیروهای اسرائیل به خودرو حاملش و همسرش «ام یاسر» و تنها فرزندش، در سن 40 سالگی به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

۱۳۹۲/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...