نسخه چاپی

انتقاد مصطفی زمانی از تحریف صحبت‌هایش در یك مستند

مصطفی زمانی در پی انتشار سی دی یك مستند كه بخش‌هایی از صحبت‌های وی را درباره شبكه‌های ماهواره‌ای آورده است، در یادداشتی انتقادی از دست‌اندركاران این كار كه خود را دانشجو و این كار را پروژه دانشگاهی معرفی كرده بودند و همچنین تحریف صحبت‌هایش انتقاد كرد.

به گزارش نما به نقل از مهر، در پی انتشار مستندی با نام "سرگردون" کهبه تازگی در شبکه نمایش خانگی توزیع شده است مصطفی زمانی بازیگر سریال یوسف پیامبر با اشاره به اینکه این مستند قرار بوده صرفا یک تحقیق دانشجویی باشد از عوامل این کار انتقاد کرد.

این مستند که به بررسی آسیب‌شناسانه برنامه های پرمخاطب شبکه های ماهواره ای می پردازد، تصاویری را از سینماگران و هنرمندان بر روی طرح سی دی خود قرار داده است. همچنین در این مستند گفتگوهایی با چهره‌های سینمایی و تلویزیونی آورده شده است.

متن کامل یادداشت مصطفی زمانی که به طور اختصاصی در اختیار خبرگزاری مهر قرار گرفته به این شرح است:

اولین باری که با تلویزیون مصاحبه کردم برمی‌گردد به انتخابات سال 84 که خبرنگار نظرم را در مورد انتخابات پرسید و من هم این گونه نظرم را عرض کردم "حق رای حق هر فرد است، می تواند از آن استفاده کند یا نکند، پس بیایید خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم" اما هنگامی که پخش شد به این جمله "بیایید خودمان برای خودمان تصمیم بگیریم" تبدیل شده بود. از آن زمان تاکنون هیچ مصاحبه ای بدون نظارت خودم اجازه پخش نگرفته است، یا برنامه زنده بوده است و یا با نظارت قبلی خودم اجازه پخش گرفته است.

چند وقتی است که سی دی هایی در بازار توزیع شده که در مورد برنامه های ماهواره است. قرار بود صرفاً یک تحقیق دانشجویی باشد و نه چیز دیگر و من فقط برای کمک به چند جوان حاضر به مصاحبه شدم. اما مثل اینکه پیران کارکشته‌ای بودند این جوانان و ما بی خبر!

من هم از سیاست رسانه‌ها گفتم و به خاطر این که به شبکه‌ای (ماهواره‌ای) بی احترامی نشود، از یک شبکه جغرافیایی (نشنال جئوگرافیک) مثال زدم که حالا می تواند بعد از جذب مخاطب، اخبار سیاسی مورد علاقه اش را پخش کند و... وگرنه برای رساندن منظورم نام بردن از یک شبکه سیاسی راحت ترین کار ممکن بود اما نخواستم به شبکه ای توهین شود.

مصاحبه ای حدود یک ساعت و نیم که بیشتر در مورد رسانه ها و به صورت کلی‌گویی بود. اما این دوستان بدون اجازه من هر جا که مذاق "مجیزگویی شان" را تامین می‌کرد، بدون آنکه قبل و بعد جملات را بدانید برای شما این جملات را انتخاب کردند که بر می گردد به مذاقشان نه نظر بنده و از آنجا که نظرات اینجانب با مقیاس مذاق این دوستان به صورت گزینشی و بدون قبل و بعد برای شما انتخاب شد، لازم می دانم نظرم را صریحاً بیان کنم.

دلیل حضور برنامه‌های پر رنگ ماهواره ای در خانه‌ها به نبود رقابت بین رسانه ها و وجود یک سیاست واحد در برنامه‌سازی‌های ما برمی‌گردد و تا زمانی که بخش خصوصی با نظارت کلی وارد عرصه رقابت نشود بازار رسانه اصطلاحاً تک محصول خواهد بود و عقب افتاده به نظر خواهیم رسید زیرا رسانه های ماهواره ای بدون داشتن محدودیت های شرعی و قانونی ما به رقابتی نابرابر با ما برخاسته‌اند و ما همچنان باید با چشمانمان همه اتفاقات را به مخاطب برسانیم که این خود هنری است که هنرمندان این سرزمین به بهترین شکل ممکن خود را با آن وفق داده اند.

پس بهتر است در ازای این وفق دادن، کمی عرصه را بر روی گفتار رسانه ای باز کنیم و به هنر و هنرمند فرصت نقد صریح و ساخت آثار مورد اعتقاد خودش داده شود تا شاید دوباره مورد انتخاب مردم خود باشیم که متأسفانه در این سالها با سپردن برنامه های سفارشی به افراد سفارشی، محصولات سفارشی تولید شده است که مخاطب را بسوی شبکه های دیگر (ماهواره ای) سوق داده است به گونه ای که بعضی از آن عزیزان (شبکه ماهواره ای) یادشان رفته که سالها چون ما به دنبال رسانه و هنر و فرهنگ و... بودند و به توفیقی نرسیده، هجرت کرده و صرفاً از محدودیت ها و خط قرمزهای ما استفاده کرده اند و خود را هنرمند جلوه می دهند.

در پایان هم سوالی دارم از این جوانان که این سی‌دی را تهیه کردند "امروز قیمت نان چند است دوستان؟"

۱۳۹۲/۵/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...