نسخه چاپی

بهترین و تلخ‌ترین روزهای نامجو

عکس خبري -بهترين و تلخ‌ترين روزهاي نامجو

وزیر نیرو با بیان اینكه منافع طرح هدفمندی یارانه‌ها شگرف و غیرقابل محاسبه است، گفت:گلایه ما این است كه بهتر بود به ما اعتماد می‌شد تا هدفمندی یارانه‌ها را خود ما اجرا كنیم و منابع مالی در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

به گزارش نما، مجید نامجو که حالا روزهای آخر تصدی وزارت خود را سپری می کند در پاسخ به این سوال که آیا بررسی شده است اجرای هدفمندی یارانه‌ها چه میزان به نفع یا ضرر وزارت نیرو بوده است در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: منافع طرح هدفمندی یارانه‌ها شگرف و غیر قابل محاسبه است و در برابر معایبی که ممکن است در اجرا به دست مجریان ایجاد شده باشد، اصلاً قابل مقایسه نیست.

وی اضافه کرد: می‌دانیم وقتی می‌خواهد تغییر و تحولی در بحث یارانه‌ها صورت گیرد یک برنامه‌ریزی سنگین و مدوّن را می‌طلبد.

*اعضای دولت از ابتدا نگران اجرای هدفمندی در بخش آب و برق بودند

وی ادامه داد: اعضای دولت برای اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در وزارت نیرو احساس نگرانی کرده و اعلام می‌کردند که ممکن است هدفمندی‌ یارانه‌ها در بخش آب و برق به خوبی پیاده نشود و مشکلاتی را ایجاد کند.

نامجو ادامه داد: اما با همت همکاران وزارت نیرو در سراسر کشور این طرح اجرا شد و با کار خوبی که در یکسا‌ن‌سازی و شفاف‌سازی در تعرفه‌ها انجام و اقدام شد کار به خوبی پیش رفت.

وزیر نیرو تصریح کرد: ممکن است در اجرا انتظارات برآورده نشده باشد و بنده باید این حق را به رئیس جمهور بدهم که بتواند طرح هدفمندی یارانه‌ها را متمرکز اداره کند.

وی توضیح داد: متمرکز اجرا شدن هدفمندی بدین شکل بود که منابعی که باید به مردم برگشت داده شود در وهله اول داده شود و سپس شرکت‌هایی که توان تحمل را دارند، حق و حقوقشان را با تاخیر دریافت کنند.

نامجو ادامه داد:هر کس می‌خواست هدفمندی را اجرا کند نمی‌توانست خود را گیر شرکت‌ها بیاندازد، اول باید بحث مردم را حل می‌کرد و سپس شرکت‌ها را سر و سامان می‌داد.

*گلایه وزارت نیرو :کاش به ما اعتماد می شد

وزیر نیرو افزود: شاید تنها مشکل و گلایه‌ای که وزارت نیرو در اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشته باشد این است که بهتر بود به ما اعتماد می‌شد طرح را اجرا کنیم و منابع مالی در اختیار وزارت نیرو باشد.

وی توضیح داد: در واقع به جای اینکه همه منابع در خزانه جمع شود و سهم خود را از آنجا بگیریم وزارت نیرو سهم سازمان هدفمندی یارانه‌ها را می‌داد، این شاید انتظار و توقعی بود که وزارت نیرو داشت.

نامجو تاکید کرد: اما به نظر بنده شخص اول اجرایی کشور بود که تصمیم گرفت هدفمندی به صورت متمرکز اجرا و منابع به گونه‌ای هدایت شود که همه بخش‌ها بتوانند با نگاه به اینکه باید یارانه مستقیم و به موقع به مردم داده شود آن هم یک ملاحظه درستی بود که قابل توجیه است.

*منافع حاصل از اجرای هدفمندی نقاط ضعف را پوشاند

نامجو گفت: حال این سوال مطرح است که در مجموع هدفمندی یارانه‌ها مثبت و یا منفی ارزیابی می‌شود باید گفت که منافعی که ما از اجرای هدفمندی به دست آوردیم آن قدر بزرگ است که در مقابل نقاط ضعف یا مشکلاتی که در اجرا پیدا کردیم کاملاً این مشکلات قابل چشم‌پوشی است.

وی در خصوص منافع اجرای هدفمندی یارانه‌ها نیز گفت: از لحاظ ملی باید گفت که به هر صورت وقتی قیمت حامل‌های انرژی به قیمت‌های جهان نزدیک می‌شود اتفاقات بزرگی در بخش‌های مختلف مثل جلوگیری از اسراف و بهره‌وری انرژی در صنایع صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: اگر هدفمندی اجرا نمی شد صنایع به جای اینکه مدیریت خود را تقویت کنند بارانت انرژی خود را قابل رقابت با صنایع دنیا می کردند.

نامجو ادامه داد:اجرای هدفمندی یارانه ها بصورت متمرکز علاوه بر این که یارانه به صورت متوازن در بین اقشار جامعه توزیع و باعث شد ضریب جینی کاهش یابد، باعث شد به ضریبی برسیم که قرار بود در برنامه پنجم به آن دست پیدا کنیم.

به گفته وی،پس اجرای هدفمندی یارانه ها باعث کاهش فاصله طبقاتی بین اقشار جامعه و موجب تحسین مجامع بین‌المللی شد.

*منافع هدفمندی یارانه ها شفاف است

نامجو خاطر نشان کرد: منافع هدفمندی یارانه‌ها شفاف و روشن است که قابل پوشاندن نیست و باید تأسف خورد که تعاملی بین مجلس و دولت علیرغم تاکید مقام معظم رهبری برای ادامه طرح هدفمندی یارانه‌ها در سال ۹۲ ایجاد نشد و منجر به توقف مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌ها شد.

وی ادامه داد: به نظر می‌آید که دولت یازدهم با یک انرژی مضاعف و چند برابر دولت احمدی‌نژاد و تیم او برای اجرای مرحله اول هدفمندی مرحله دوم را با اقتدار پیش ببرد.

* بهترین روزهای نامجو/ دیدار با رهبر و سید حسن نصرالله

نامجو در پاسخ به این سوال که چند روز دیگر شما باید پست وزیر نیرو بودن را به وزیر جدید بسپارید، از بهترین و تلخ‌ترین روزهای وزارت بگوئید گفت: آن چه که وزارت نیرو در دولت دهم هدفگذاری کرد این بود که کاری در کشور انجام دهد که مساله آب و برق به عنوان مسأله اصلی کشور قرار نگیرد.

وی افزود:تلاش ما بر این شد که با استفاده از تمام توان فنی و تخصصی و ذخایر مادی و معنوی به گونه‌ای مدیریت کنیم که آن نیازها و دغدغه‌های مردم تأمین شود تا برای کشور مشکلی ایجاد نشود.

وزیر نیرو تاکید کرد:البته بنده تصور می‌کنم که همکاران بنده در این قضیه به خوبی در سطح کشور موفق بودند به طوریکه در حال حاضر میزان افزایش تولید برق در دولت دهم و میزان تامین آب در این دولت، قابل مقایسه با دولت‌های قبلی نیست و این نشان می‌دهد که ما در اجرای یک همگرایی و همدلی برای تحقق آن چه که در کتاب اول وزارت نیرو تعهد کرده بود موفق بودیم.

نامجو گفت: اما آنچه که در این دولت برای ما زیبا و قشنگ بود و اگر وزیر نبودم برای بنده رخ نمی‌داد آن ملاقاتهای خصوصی با رهبر معظم انقلاب بود که گزارش خاص وزارت نیرو را خدمت ایشان ارائه کردم.

وی افزود: همچنین سه ملاقات خوب با سید حسن نصراله داشتم که می‌توان این ملاقاتها را زیباترین خاطرات دوران وزارت بنده دانست.

*سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای وزارت/انتقاد از پروژه های بزرگ

نامجو در خصوص سخت‌ترین و تلخ‌ترین روزهای وزارت خود گفت: در خصوص سخت‌ترین روزهای وزارت بنده باید بگویم که علیرغم تمام تلاش‌ها برای اینکه پروژه‌های بزرگ کشور شروع شود اما بنا به دلایل فنی و مالی هنوز به مرحله افتتاح نرسیده اند، بنابراین برای افتتاح این پروژه‌های بزرگ نیازمند تصمیمات بزرگ هستیم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو این پروژه‌ها را به سرانجام و به نقطه بهره‌برداری می‌رساند اما هرچه پروژه بزرگ تر بود هجمه و هجوم علیه وزارت نیرو بیشتر و بزرگ‌تر می‌شد.

و به سد گتوند اشاره کرد و گفت: در حال حاضر این سد ۱۰۰۰ مگاوات برق تولید می‌کند اما برخی از افراد ناخواسته و ندانسته برخی از نکات را راجع به این پروژه و پروژه‌های بزرگ مطرح می‌کردند که بسیار ناراحت کننده و دلسرد کننده می‌شد.

نامجو گفت: هرکدام از این پروژه‌ها در هر کشوری اجرا می‌شد یک ماه جشن و پایکوبی می‌گرفتند اما هرچه پروژه‌های ما بزرگ‌تر و عظیم‌تر و موثرتر بود بیشتر تحت فشار قرار می‌گرفتیم.

* به بنده برای وزارت پیشنهاد نشد

وی در پاسخ به این سوال که آیا به شما برای اینکه مجدداً وزیر نیرو شوید پیشنهاد شد گفت: به بنده به هیچ وجه برای اینکه مجدداً وزیر نیرو شوم پیشنهادی نشده است و باید اذعان کنم از آنجا که به چیت چیان برای وزارت پیشنهاد شده او شخصی وارسته و جزء مردان با تجربه وزارت نیرو است.

*برای وزیر شدن مجدد حتی فکر هم نکردم

وی در پاسخ به این سوال که اگر پیشنهاد می‌شد شما می‌پذیرفتید تأکید کرد: چون به من پیشنهاد نشد بنده راجع به آن نیز فکر نکردم و به نظرم هم می‌آید که نباید راجع به آن فکر هم بکنم.

* وزیر نیروی دولت یازدهم برقی یا آبی باشد؟وزیر نیرو از درون مجموعه وزارت نیرو انتخاب شود

نامجو در پاسخ به این سوال که آیا وزیر دولت یازدهم باید متخصص در صنعت برق باشد با اینکه هر دو تخصص صنعت آب و برق را در کنار هم داشته باشد، گفت: به نظر بنده اولاً وزیر نیرو باید از درون مجموعه وزارت نیرو انتخاب شود چرا که تا فردی از بیرون بیاید و بخواهد با مجموعه آشنا شود زمان می برد.

*کتاب نقشه راه را تحویل وزیر بعدی می دهیم

وی ادامه داد: سال گذشته ما به یک جمع‌بندی رسیدیم و یک نقشه راهی را برای وزیر بعدی آماده کردیم که به صورت یک کتاب تحویل وزیر نیروی دولت یازدهم خواهد شد.

وزیر نیرو گفت: اگر که همین نقشه راهی که به صورت یک کتاب و با استفاده از یک خرد جمعی توسط تمام کارشناسان وزارت نیرو تهیه شده، وزیر نیرو دولت یازدهم ادامه راه بدهد همین نقشه راه می‌تواند اتفاقات خوبی را برای وزارت نیرو تا پایان دولت یازدهم رقم بزند.

نامجو افزود: در حال حاضر وزارت نیرو با توجه به واگذاریها و خصوصی‌سازی‌ها در شرایطی قرار گرفته است که می‌تواند برنامه‌ریزی‌های کلان و ملی را که برای برنامه پنجم و چشم انداز ترسیم شده به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: باید وقت و تلاش تمام کسانی که در حاکمیت وزارت نیرو قرار می‌گیرند این باشد که این کارهای راهبردی و کلان کشور را ادامه دهند و خود را از کارهای تصدی‌گری جدا کنند.

وی اضافه کرد:می توان گفت ۶۰ درصد حاکمیت را در این مدت واگذار کردیم و ۴۰ درصد باقیمانده را هم اگر آن راهی که ما رفتیم وزیر بعدی جلو ببرد به راحتی می‌تواند در سال اول واگذاریهای باقیمانده مثل واگذاری شرکت های توزیع برق را هم انجام دهد.

وی خاطر نشان کرد: وزارت نیرو باید خود را از کارهای تصدی‌گری جدا کند و به کارهایی که در کلان حکومت برای بحث حاکمیت وزارت نیرو مد نظر است بپردازد.

* به وزیر بعدی مشاوره می‌دهم

نامجو در پاسخ به این سوال که آیا به وزیر نیروی دولت یازدهم مشاوره می‌دهید یا خیر، گفت: قطعاً این‌طور خواهد بود و اگر آقای چیت‌چیان به عنوان وزیر نیرو معرفی و از مجلس رأی بیاورد حتماً به او کمک خواهم کرد.

وی ادامه داد: وی در حال حاضر مشاور بنده است و اگر هم ایشان از بنده مشاوره بخواهند قطعاً این کار را خواهم کرد.

* بعد از اتمام دوره دوست دارم مدیر پروژه شوم

نامجو در پاسخ به این سوال که بعد از اتمام دوره چهارساله به چه کاری مشغول خواهید شد، گفت: بنده چون فردی بودم که بعد از اتمام جنگ مدیر پروژه بودم، بنابراین شاید علاقمندی خودم این باشد که یکی از پروژه‌های مهم ملی و تحقیقاتی کشور را که در مرز دانش دنیا است بتوانم در آن زمینه‌ها کار کنم.

وزیر نیرو افزود: اگر هم که نشد، می‌توانم در هر زمینه‌ای که کشور به من نیاز داشته باشد در خدمت باشم چرا که در این مدت به هیچ وجه هیچ چیزی را برای خود تعیین تکلیف نکردم و هرجا که گفتند کار کنید بنده در آنجا کار کرده‌ام.

۱۳۹۲/۵/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...