نسخه چاپی

دانشگاه احمدی نژاد

به گزارش نما به نقل از الف، محمود احمدی نژاد در آخرین شب ریاست جمهوری اش و در آخرین گفت و گوی تلویزیونی اش با این عنوان، شماره حسابی برای کمک های مردمی به دانشگاه جنجالی اش اعلام کرد و گفت: «یک ساختمان را بطور موقت از دولت گرفته‌ایم، کمک‌هایی نیز به طور قانونی از برخی جاها گرفته‌ایم ولی تاسیس دانشگاه هزینه زیادی دارد و ما فکر کردیم که این دانشگاه را روی دوش مردم بیندازیم و این دانشگاه توسط مردم تاسیس شود. از خدا نیز خواستیم راهی باز کند که همه مردم در آن مشارکت کنند و دانشگاه برای هیچ فرد و گروهی نباشد.

راه اندازی «دانشگاه بین المللی ایرانیان» و ارایه مجوز توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس دولت فعلی، از آخرین اقداماتی بود که احمدی نژاد در چند هفته پایانی ریاست جمهوری انجام داد؛ گر چه روال اداری تاسیس این دانشگاه هنوز به پایان نرسیده است. به نظر می رسد این دانشگاه، همان دانشگاه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور باشد که قرار بود سال ۸۹ تاسیس شود و زیر نظر اسفندیار رحیم مشایی کار کند.

در طول این مدت که این خبر رسانه ای شد، مسئولان و سیاسیون موضع گیری های مختلفی اتخاذ کردند. اکثر افراد مخالف چنین کاری بودند و حمایتی هم اگر صورت گرفت از طرف نزدیکان و حلقه نزدیک به احمدی نژاد بود. برای بررسی این موضوع، ابتدا شرح ماوقع را از زبان برخی افراد حاضر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی می خوانیم سپس به تبعاتی که این کار در پی دارد اشاره می شود.

محمدحسین یادگاری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، راجع به ارایه مجوز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای راه اندازی دانشگاه ایرانیان به دکتر احمدی نژاد گفت: من نام دانشگاه ایرانیان را نشنیدم. دکتر محمود احمدی نژاد اعلام کرد می خواهد یک فعالیت علمی در آینده داشته باشد و در زمینه تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی فعالیت کنند. شواری عالی انقلاب فرهنگی هم نظر مثبت درباره فعالیت علمی برای تربیت نیروهای تحصیلات تکمیلی به رئیس جمهور دادند.»

اما یکی از معاونان شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه می گوید: «وقتی این مساله در شورا توسط دکتر احمدی نژاد مطرح می شد برای مجوز دانشگاه مطرح نشد برای این مطرح شد تا بتوانند در شهر تهران شعبه بزنند. چون شورای عالی انقلاب فرهنگی یک مصوبه دارد که راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی ممنوع است به جز اینکه با مجوز شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد.»



در این باره، جواد هروی، عضو کمیسیون کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، علاوه بر بحث دخالت دادن جایگاه آقای احمدی‌نژاد در فرآیند صدور مجوز، می‌گوید که اصولا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت صدور چنین مجوزی را ندارد و این مساله هم باید در مجلس مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرد. او همجنین به مساله دیگری نیز اشاره می کند که اگر دانشگاه تاسیس شد، در آن چه فعالیتی قرار است انجام شود؛چون احتمالا نزدیکانشان( منظور نزدیکان رئیس جمهور است) بخواهند چنین دانشگاهی را به یک حزب تبدیل کنند.


راجع به هیات موسس این دانشگاه نیز حرف و حدیث های فراوانی وجود دارد. خبرگزاری فارس به نقل از یک منبع آگاه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اسامی برخی از اعضای هيات موسس دانشگاه احمدی‌نژاد گفته: اعضای پیشنهادی هيات موسس دانشگاه احمدی‌نژاد شروط لازم برای کسب رای موافق شورا را ندارند. این منبع آگاه در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه می گوید: افرادی نظیر اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی به عنوان اعضای هيات موسس این دانشگاه از سوی احمدی‌نژاد مطرح شده‌اند و شرایط لازم برای هيات موسس دانشگاه را ندارند.» این ها همه در حالی است که ثمره هاشمی و میرتاج الدینی نیز از تمایل خود برای حضور در این دانشگاه گفتند.

عماد افروغ یکی از منتقدان جدی این کار است که در چند روز اخیر اعتراض خود را رسانه ای نموده است. او درباره فضای حاکم بر جلسه شورای انقلاب فرهنگی می نویسد: « آنچه من در این رابطه شنیده‌ام این است که در یک شرایط بسیار هیجانی و احساسی طرح راه اندازی دانشگاه در تهران در شورا مطرح می شود و همه دست هایشان را به نشانه موافقت بالا می برند حتی یک نفر هم مخالفت نمی کند. با این حساب معلوم می شود شورای عالی انقلاب فرهنگی همیشه دستش بالا بوده، اگر دستش بالا نبوده که برای این موضوع نیز دستش بالا نمی رفت.»

عماد افروغ مجوز تاسیس دانشگاه به احمدی نژاد را مصداق رانت می داند و در این باره می گوید: « متاسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود... این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهرمند می شوند درحالی که بسیار قبیح است.»

افروغ در ادامه انتقادات نیز مطرح می کند« جالب است دولتی که در جایی مبحث انتقال کارمندان از تهران را مطرح می کند و حتی بحث انتقال برخی از دانشکده‌ها از مرکز را عنوان می کند، اصرار دارد که در تهران دانشگاه راه اندازی کند.»

علاوه بر همه این موارد و ایرادات که به درستی این کار وارد است حداقل دو اشکال دیگر نیز به صدور مجوز دانشگاه ایرانیان وارد است:

اول: به اذعان بسیاری از اساتید و کارشناسان در دولت احمدی نژاد ضمن بی اعتنایی و بی توجهی به نخبگان و متخصصان هر حوزه ای، از شیوه های مدیریتی، تصمیم گیری و حکومت داری علمی نیز نه تنها فاصله گرفته شد بلکه با آن مقابله هم شد. حال چگونه است که چنین افرادی صلاحیت راه اندازی یک دانشگاه را دارا می باشد؛ کسانی که کوچکترین توجهی به علم نداشته و بدون شک بخشی از مشکلان عدیده فعلی در حوزه های مختلف ناشی از در پیش گرفتن چنین رویکردی می باشد.

دوم: نکته مهمتر دیگر این است که، در طول این چند سال برداشت احمدی نژاد و مشایی از اسلام به گونه ای بوده که مورد مخالفت جدی علما قرار گرفته و اینکه آیا قرار است در این دانشگاه خانوادگی بر اساس مکتب ایرانی فعالیت انجام شود و جوانانی معتقد به این رویکرد تحویل جامعه داده شود.

بنابراین به جد لازم است مسئولان امر قبل از مجوز قطعی دادن به چنین دانشگاه و شروع به کار آن، به سوالات بالا علی الخصوص به سوال آخر جواب دهند تا احیانا بنیان دانشگاهی را نگذارند که تیشه به ریشه دین می زند و مبلغ مکتبی انحرافی باشد.

۱۳۹۲/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...