نسخه چاپی

سه‌شنبه شب منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه خبر بود؟

به گزارش نما، روزنامه آرمان نوشت:

سه‌شنبه شب منزل آیت‌الله هاشمی رفسنجانی چه خبر بود؟

شاید مهم‌ترین جلسه روزهای اخیر، سه‌شنبه در منزل رئیس مجمع تشخیص مصلحت برگزار شد؛ جلسه‌ای که بزرگان به دور هم نشستند و برای آینده برنامه‌ریزی کردند البته احتمالاً برای آینده‌ای نزدیک که روز تحلیف یازدهمین رئیس جمهور نتایج آن مشخص خواهد شد. بزرگانی روز سه‌شنبه در منزل آیت‌الله بودند که شاید کمتر پیش آمده بود که اینچنین به دور هم بنشینند و گفت وگو کنند.

چه کسانی در منزل آیت‌الله بودند؟

سایت‌های خبری گزارش دادند که در این روز حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب در ادامه جلسات خود با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای انجام مشورت‌‌های نهایی به منزل ایشان رفته بود. در این زمان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دکتر روحانی اظهار می‌کند که آقایان خاتمی و سید حسن خمینی نقطه نظراتی درباره کابینه دارند و سپس خاتمی و سید حسن خمینی با حضور در منزل هاشمی به بیان دیدگاه‌‌های خود درباره برخی افراد می‌پردازند. حجت الاسلام روحانی نیز که گفته می‌شود این روزها تحت فشار از سوی برخی افراطیون قرار دارد، دلایل خود را بیان کرده و برخی از دلایل رسیدن به فهرست کنونی را با دیگر مهمانان در میان می‌گذارد. از اینکه رایزنی‌‌های خاتمی و سید حسن چه میزان در تغییر فهرست کابینه موثر بوده، اخبار دقیقی در دست نیست، اما برخی احتمال می‌دهند منتفی شدن رحمانی فضلی برای وزارت کشور از نتایج این جلسه بوده است.

مردانی برای تمام فصول

در اینکه رئیس‌جمهور منتخب این روزها از سوی افراد و گروه‌هایی که در انتخابات برای تبلیغ کاندیداهای دیگر تلاش‌های زیادی کردند و امروز مدعی دروغین حمایت از دکتر روحانی هستند، شکی وجود ندارد و در سرمقاله ها و یادداشت‌های آنها در رسانه‌‌های مربوطه بسیار می‌توان تغییر موضع سیاسی آنها را در قبل و بعد از انتخابات مشاهده کرد. این افراد که دیدگاه‌های سیاسی آنها بر همگان واضح و مبرهن است در ابتدا بر طبل حذف اصلاح‌طلبان از اطراف رئیس جمهوری منتخب کوبیدند و زمانی که با حمایت‌های میانه روهایی از جمله ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی از اصلاح‌طلبانی که در پیروزی روحانی نقش بسزایی داشتند مواجه شدند، سیاست خود را تغییر داده و این بار خود را دایه مهربان تر از مادر نشان دادند. این بار پس از اینکه همگان خواستار عدم دخالت در چینش کابینه یازدهم و باز گذاشتن دست دکتر روحانی در انتخاب وزرایش شدند، این افراد که عمدتا به نام افراطیون شناخته می‌شوند با فراموش کردن زمانی که برای ردصلاحیت دکتر روحانی در انتخابات از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌شدند؛ به او فشار آوردند تا کابینه‌ای معرفی شود که باب میل آنها باشد. هر گاه نام یکی از افراد منتسب به جناح اعتدالگرایان مطرح می‌شد، توپخانه آنها شروع به کار می‌کرد و هر آنچه در توان داشتند در مذمت آن شخص می‌گفتند و می‌نوشتند. اما غافل بودند که دکتر روحانی تنها نیست و بزرگانی هستند که از او پشتیبانی می‌کنند که در راس آنها مقام معظم رهبری است. همچنین اعتدالگرایانی مانند آیت‌الله هاشمی، حجت الاسلام و المسلمين حسن روحانی، ناطق نوری و.... از ابتدای انقلاب نشان دادند که رفقای نیمه راه نیستند و تمام آنها در تمام زمانها پشتیبان یکدیگر هستند. حالا هم با حضورشان در منزل آیت‌الله این پیام را به تندروها دادند که تلاشهایشان بی‌ثمر بوده و تنها دست خالی نصیب آنها شده است هر چند هنوز نتوانسته‌اند از شوک شکست سخت در 24 خرداد خارج شوند!

چه خبر از کابینه یازدهم؟

اصلی ترین بحث بر سر چینش کابینه یازدهم احتمال حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور بود. این خبر آنچنان غیرمنتظره بود که انتقادات زیادی را با خود همراه کرد. برخی به سوابق فعالیت او در صدا و سیما اشاره کردند و برخی دیگر او را شایسته جلوس بر این کرسی به دلایل دیگر ندانستند. به گزارش اعتدال(سایت نزدیک به علي لاریجانی)، روز گذشته پس از سپری شدن چند روز از طرح نام رحمانی فضلی رئیس دیوان محاسبات به عنوان یکی از گزینه‌‌های احتمالی کسب وزارت کشور، برخی از منابع نزدیک به رئیس جمهور منتخب از قطعی شدن پیشنهاد وی برای وزارت کشور خبر دادند. این خبر پس از اظهارات رحمانی فضلی که حاکی از تایید نامزدی وی برای وزارت کشور بود، به سرعت در خروجی رسانه‌‌های دیجیتال کشور قرار گرفت. اما شب پنجشنبه لیست پیشنهادی دچار چندین تغییر شد تا از یکسو پیشنهاد رحمانی فضلی برای کسب کرسی وزارت کشور کاملا منتفی شود و از سوی دیگر دوباره تکلیف وزارت کشور بین دو گزینه معلق بماند. دو گزینه باقی مانده علی یونسی و محمد شریعتمداری هستند که البته حضور علی یونسی پیش از پررنگ شدن حضور رحمانی فضلی در وزارت کشور مطرح شده بود و محمد شریعتمداری هم اخیرا نامش به عنوان گزینه محتمل منتشر شده است. اکنون دکتر روحانی بر سر دو راهی انتخاب میان یونسی و شریعتمداری است. از سوی دیگر آینده نوشت که معاون پارلمانی هم 3 گزینه دارد که عبارتند از رحمانی فضلی، علی عسگری و محمدباقر نوبخت که هر سه ارتباطاتی با مجلس داشته‌اند و مشخص نیست کدام یک به عنوان گزینه نهایی انتخاب شوند. تاکنون علی عسگری به عنوان مشاور پارلمانی روحانی به اظهارنظر می‌پرداخت و از سوی دیگر شنیده می‌شد که قرار است نوبخت عهده‌دار این سمت شود. این گزینه هم هنوز مشخص نشده است. حضور فرجی دانا در وزارت علوم هم منتفی است چرا که او برای سپری کردن فرصت مطالعاتی در خارج کشور به سر می‌برد و عنوان کرده قصد پذیرش وزارت ندارد. حضور مسجدجامعی هم در وزارت ارشاد یک گمانه ناصحیح است و علی جنتی این روزها خود را آماده جلوس بر کرسی وزارت ارشاد می‌کند. سردار علایی هم از جمله افرادی بود که گمانه‌ها در مورد حضورش در وزارت دفاع اشتباه عنوان شد و این وزارتخانه به احتمال زیاد به حسین دهقان خواهد رسید. در مورد وزارت کار هم نام ربیعی ظاهرا قطعی شده و گزینه دیگر این وزارتخانه یعنی بانک هم در بخش دیگری مشغول خواهد شد. برای معاون اولی هم اگر چه نام اسحاق جهانگیری مطرح است اما برخی از رایزنی با ناطق نوری برای پذیرش این پست سخن می‌گویند. به هر حال باید تا روز تحلیف صبر کرد.

۱۳۹۲/۵/۱۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...