نسخه چاپی

بیم و امید آمریكا درباره حسن روحانی

یك خبرگزاری انگلیسی نوشت دولت آمریكا ابراز امیدواری كرده بعد از آنكه روحانی سكان ریاست جمهوری را به دست گرفت، تنش‌های هسته‌ای كاهش یابد، با این حال، از برداشتن گام‌های حقیقی خودداری كرده تا از جدیت او برای انجام مذاكرات اطمینان یابد.

به گزارش نما، رویترز اظهار کرد: روحانی متعهد به انجام اصلاحات داخلی و تعامل بین‌المللی بیشتر شده است. یکی از گزاره‌هایی که نشان می‌دهد آمریکا در پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، بارقه‌ای از امید را دیده است، خودداری کاخ سفید از حمایت اقدام مجلس نمایندگان آمریکا در اعمال تحریم‌های جدید و سخت علیه ایران بود.

مقامات آمریکایی می‌گویند آنها هنوز از اعمال فشار اقتصادی شدید برای وادار کردن ایران به توقف آنچه آمریکا و اتحادیه اروپا برنامه سلاح هسته‌ای می‌خوانند، حمایت می‌کنند، اما، با این حال، آنها وقفه‌ای در اقدامات جدید خود به وجود آورده‌اند تا مشاهده کنند آیا روحانی مایل به توافق هسته‌ای هست یا خیر.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت: ما می‌خواهیم به رئیس‌جمهور منتخب جدید، فرصت تعامل واقعی درباره مسئله هسته‌ای را بدهیم.

با این حال، مقامات آمریکایی درباره ذوب شدن یخ روابط دو کشور تردید دارند.

یک مقام ارشد دیگر آمریکایی که او نیز خواست نامش فاش نشود، اظهار داشت: عملکرد ما نشان‌دهنده اقدامات سیاسی ماست. به اقدامی نیاز داریم که نشان‌دهنده تعهد (ایران) به تعامل باشد. وی افزود: صد در صد، در این مرحله، توپ در زمین ایران است.

رویترز نوشت: در اقدامی که شاخه زیتونی برای آمریکا به شمار می‌آید، روحانی قصد دارد محمد جواد ظریف، نماینده سابق ایران در سازمان ملل را به عنوان وزیر خارجه برگزیند. ظریف پیشتر در مرکز تلاش‌های غیررسمی برای مقابله با دشمنی میان ایران و آمریکا قرار داشته است.

روحانی کیست؟

رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به دیدگاه‌های متفاوت در آمریکا درباره حسن روحانی اشاره کرد و نوشت: در واشنگتن، برخی بر این باورند که روحانی یک فرصت است و بعضی دیگر می‌گویند او صرفا نقابی مهربان‌تر بر روی سیستمی غیرمتغییر است.

کریم سجادپور، کارشناس مسائل ایران در اندیشکده بنیاد کارنگی درباره رئیس جمهور جدید ایران گفت: وضع تیم مذاکره‌کننده تهران در دورانی که روحانی نماینده ارشد هسته‌ای ایران بود یعنی سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵، بسیار منعطف بود.

وی افزود:‌ اما اکنون چالش روحانی دست یافتن به توافقی است که هم برای اصولگرایان در ایران قابل قبول باشد هم در کنگره آمریکا و این کار بسیار سختی است.

سجادپور ادامه داد: یکی از چالش‌های همیشگی در روابط ایران و آمریکا این بوده که چه کسی گام اول را بردارد؟ آمریکا قصد ندارد که تحریم‌ها را به طور یکجانبه لغو کند و ایران نیز نمی‌خواهد به طور یکجانبه، توافقات هسته‌ای را پیشنهاد کند.

وی اظهار داشت:‌ برداشتن گام‌های کوچک برای اعتمادسازی، احتمالا چیزی است که دولت اوباما راجع به آن فکر می‌کند. اما لازم است اوباما با دقت رویکرد خود در قبال روحانی را بسنجد یا اینکه باعث پیچیده شدن موقعیت داخلی مقامات ایران شود.

جیمز ماتیس، ژنرال بازنشسته نیروی دریایی آمریکا که تا ماه مارس، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا بود، گفت: معتقد نیستم که روحانی فرد میانه‌روی است اما این مانع حمایت من از تعامل با او و به کارگیری تمام جایگزین‌ها در این مرحله نمی‌شود. به بیان دیگر، منتظر بمانید و ببینید آیا او می‌تواند فضایی برای مانور دادن بیابد.

وی افزود: بنابراین امتحان کنید، با او گفت‌وگو کنید و انتظارات نسبتا کمی از او داشته باشید.

۱۳۹۲/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...