نسخه چاپی

جزئیات 2 روش‌ برای جذاب‌تر شدن قراردادهای نفتی/نرخ بازگشت سرمایه ?? درصد شد

وزیر نفت ضمن تشریح روش‌های جذاب‌تر شدن قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز گفت: به منظور جذاب‌تر شدن سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز كشور، نرخ بازگشت سرمایه برای سرمایه‌گذاری در توسعه میادین نفت و گاز از ?? یا ?? درصد به ?? درصد افزایش یافت.

رستم قاسمي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در قراردادهاي بيع متقابل که به صورت open capex يا سقف باز بسته مي‌شود، پيمانکاران در اجراي برنامه توسعه ميدان over head ( هزينه بالاسري) دريافت مي‌کنند که اين رقم در پروژه‌هاي مختلف، متفاوت خواهد بود.
وي افزود: در عين حال به منظور جذاب‌تر شدن سرمايه‌گذاري در توسعه ميادين نفت و گاز کشور، IRR يا نرخ بازگشت سرمايه براي سرمايه‌گذاري در توسعه ميادين نفت و گاز از ?? يا ?? درصد به ?? درصد افزايش يافت.
وزير نفت با بيان اينکه براي جذاب‌تر شدن قراردادهاي توسعه ميادين به پيمانکاران پاداش نيز تعلق خواهد گرفت، اضافه کرد: اين پاداش در ازاي توليد هرچه زودتر از ميادين پرداخت خواهد شد.
وي تاکيد کرد: اين پاداش بر اساس فرمول خاصي پرداخت مي‌شود و هر چه پيمانکار زودتر ميدان را به توليد برساند، پاداش بيشتري نصيب خود مي‌کند.
قاسمي توضيح داد: اين پاداش درصدي از توليد خواهد بود که البته فرمول آن در ميادين مختلف نفت و گاز متفاوت است اما در همه انواع آن هرچه زمان اجراي پروژه از زمان ذکر شده در قرارداد کمتر شود، بر اساس فرمول ذکر شده پاداش آنها محاسبه مي‌شود.
به گزارش فارس، صنعت نفت کشور در سال‌هاي اخير با مشکلات ناشي از کمبود سرمايه‌گذاري به خصوص در حوزه بالادست اين صنعت دست به گريبان بوده است بگونه‌اي که به دليل کاهش سرمايه‌گذاري در اين بخش مهم، توليد نفت کشور با افت مواجه شده و به زير ? ميليون بشکه در روز رسيده است. در عين حال روند توسعه ميادين مشترک مهمي چون پارس جنوبي نيز به دليل کمبود سرمايه و منابع مالي مورد نياز با کندي مواجه است.
اخيرا در مجلس شوراي اسلامي نيز کميته‌اي ? نفره با عنوان بررسي تامين منابع مالي و کمک به وزارت نفت براي توليد از ميادين مشترک شکل گرفته است.

۱۳۹۰/۱۰/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...