نسخه چاپی

دلایل كاهش 92 درصدی صادرات خودرو

احمد نعمت‌بخش اظهار داشت: در سال گذشته 90 درصد صادرات خودروهای ایرانی به عراق صورت گرفت اما اظهارنظر برخی مسئولان از جمله مسئولان پلیس راهور مبنی بر پایین بودن سطح استاندارد برخی خودروها باعث كاهش صادرات خودرو طی سال جاری شده است.

به گزارش نما دبیر انجمن خودروسازان با تشریح دلایل کاهش 92 درصدی صادرات خودرو طی 4 ماهه اول امسال، گفت: برخی اظهارنظرهای نسنجیده از سوی پلیس در مورد استاندارد خودروها و وضع هزینه شماره‌گذاری خودروهای وارداتی به عراق دلیل اصلی کاهش صادرات است.

احمد نعمت‌بخش اظهار داشت: در سال گذشته 90 درصد صادرات خودروهای ایرانی به عراق صورت گرفت اما اظهارنظر برخی مسئولان از جمله مسئولان پلیس راهور مبنی بر پایین بودن سطح استاندارد برخی خودروها باعث کاهش صادرات خودرو طی سال جاری شده است.

وی با تأکید بر اینکه خودروهای ایرانی از نظر سطح کیفی و استاندارد در سطح قابل قبولی قرار دارند، تصریح کرد: اظهارنظر برخی مسئولان در این مورد باعث ایجاد تردید در بین مسئولان عراقی برای واردات خودروهای ایرانی به این کشور شده است.

وی توضیح داد: ضمن اینکه دولت عراق بابت واردات هر دستگاه خودروی CBU هزینه شماره‌گذاری 6 هزار دلاری را از ابتدای امسال وضع کرده است.

نعمت‌بخش با بیان اینکه پراید، سمند و پژو 405 خودروهای ارزان‌ قیمتی هستند که از ایران به عراق صادر می‌شوند، گفت: متوسط قیمت خودروهای صادراتی در 4 ماهه اول امسال حدود 7 هزار دلار بوده است که هزینه شماره‌گذاری حدود 85 درصد قیمت این خودروها را شامل می‌شود.

وی توضیح داد: ایران خودرو و سایپا برای حل این مشکل به طور مشترک یک خط تولید خودرو در شهر اسکندریه عراق احداث می‌کنند تا خودروهای ایرانی به صورت CKD به عراق وارد و در آن جا مونتاژ شوند.

به گفته وی، برخی محصولات ایران خودرو و سایپا در اسکندریه تولید خواهد شد.

نعمت بخش ادامه داد: خط تولید خودروسازان ایرانی در اسکندریه عراق تا پایان شهریور امسال افتتاح خواهد شد که البته تحقق این مسأله به میزان همکاری وزارت صنعت عراق بستگی دارد.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه ایجاد خط تولید خودرو در اسکندریه عراق باعث افزایش صادرات خودروی ایران خواهد شد، گفت: امیدواریم با راه‌اندازی این خط تولید، صادرات خودروهای ایرانی تا پایان سال به اندازه صادرات سال گذشته باشد.

وی ایجاد بازارهای جدید مانند آذربایجان، اکراین، مصر، نیجریه، الجزیره و روسیه را از جمله اقدامات خودروسازان ایرانی برای افزایش صادرات خودرو عنوان کرد.

طی 4 ماه اول سال جاری 1269 دستگاه خودروی تولید داخلی به ارزش 10 میلیون دلار از ایران صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 93.97 درصد و به لحاظ ارزشی 92.53 درصد کاهش داشته است.
منبع: فارس

۱۳۹۲/۵/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...