نسخه چاپی

اوباما با اجرای تحریم‌های ایران موافقت كرد

عکس خبري -اوباما با اجراي تحريم‌هاي ايران موافقت کرد

مقامات آمریكایی ابراز امیدواری كرده‌اند كه این افزایش فشار اقتصادی بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف كند و در عین حال نیز اسرائیل را متقاعد كند تا پیش از اینكه برای هرگونه حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران دست به اقدامی بزند، به تحریم‌ها فرصت دهد تا نتایج مطلوب را حاصل سازند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در آستانه برگزاری گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ با ایران، از تصمیم نهایی رئیس‌جمهوری آمریکا برای اجرای تحریم‌هایی که پیشتر علیه بانک مرکزی و صنعت نفت ایران به تصویب رسیده بود، خبر داد.

به گزارش فارس، در شرایطی که شب گذشته اخباری از توافق صورت گرفته در خصوص برگزاری گفت‌وگوهای ۵+۱ با ایران منتشر شد، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران نوشت.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به بیانیه‌ای که روز جمعه "باراک اوباما" درباره تصمیم نهایی خود در خصوص تحریم‌های به تصویب رسیده در پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی (اوایل دیماه) نوشت: اوباما پس از تصمیم‌گیری در این رابطه که ذخایر نفت خام کافی در بازارهای جهانی وجود دارد که متحدان آمریکا را در مضیقه قرار ندهد، در تلاش است تا تحریم‌های شدید جدیدی را علیه ایران با هدف ممانعت به عمل آوردن از صادرات نفت این کشور به اجرا درآورد.

بنا بر این گزارش، این اقدام اوباما به آمریکا اجازه می‌دهد تا تحریم‌ها علیه بانک‌های خارجی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند عملی کنند.

مقامات آمریکایی ابراز امیدواری کرده‌اند که این افزایش فشار اقتصادی بتواند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کند و در عین حال نیز اسرائیل را متقاعد کند تا پیش از اینکه برای هرگونه حمله نظامی علیه تأسیسات هسته‌ای ایران دست به اقدامی بزند، به تحریم‌ها فرصت دهد تا نتایج مطلوب را حاصل سازند.

این گزارش افزود: پس از آنکه اوباما پایان ماه دسامبر سال گذشته میلادی تحریم‌های ایران را تحت لایحه بودجه آمریکا به امضا رساند، تنها تا روز جمعه گذشته فرصت داشت تا تصمیم نهایی خود را در رابطه با این موضوع اعلام کند که ایا ذخایر نفت کاف در بازارهای جهانی وجود دارد که به کشورها اجازه دهد واردات نفت خود از ایران را متوقف کنند یا خیر. اوباما در نهایت تصمیم خود را روز جمعه در بیانیه‌ای در این رابطه اعلام کرد که البته پیش از اعلام این تصمیم خبر آن از طریق یک منبع مطلع در اختیار آسوشیتدپرس قرار گرفته بود.

اوباما در این بیانیه اعلام کرده که تصمیم خود را بر اساس شرایط اقتصاد جهانی، ذخایر نفت موجود در بازارها و تولیدات بیشتر نفت توسط برخی کشورها و همچنین برخی عوامل دیگر اتخاذ کرده است.

وی همچنین افزود: به نظارت خود بر بازار جهانی به طور دقیقی ادامه خواهم داد تا اطمینان حاصل شود که این بازار می‌تواند کاهش خرید نفت از ایران را به خوبی مدیریت کند یا خیر.

به دنبال افزایش بی سابقه قیمت نفت در بازار جهانی پس از اعلام تحریم‌های جدید علیه ایران، مقامات آمریکایی به دنبال ایجاد اطمینان برای کشورها در رابطه با این موضوع هستند که متوقف کردن خرید نفت از ایران قیمت نفت را بیش از این افزایش نمی‌دهد.

این گزارش افزود: تضمین این موضوع بویژه برای شخص اوباما در سال جاری میلادی که چند ماهی تا انتخابات دوره جدید ریاست‌جمهوری در این کشور باقی نمانده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بنا بر این گزارش، این تحریم‌های جدید علیه ایران که طرح آن از سوی کنگره آمریکا ارائه شده بود، موسسات مالی خارجی را که با بانک مرکزی ایران روابط دارند، هدف قرار داده و آنها را از ادامه فعالیت در آمریکا برای خرید یا فروش نفت ایران منع می‌کند.

این تحریم‌ها با پایان ماه ژوئن (اواسط تیرماه) به اجرا در خواهد آمد و بنا بر لوایح به تصویب رسیده در این رابطه تنها کشورهایی می‌توانند از عواقب این تحریم‌ها در امان باشند که تا پیش از فرا رسیدن موعد مقرر اقدامات چشمگیری را در کاهش واردات نفت خود از ایران انجام دهند.

اوباما پیشتر با به تصویب رسیدن این تحریم‌ها مخالف بود و حتی در نامه‌ای به وزیر خزانه‌داری آمریکا هشدار داده بود در صورت تصویب این تحریم‌ها در مجلس سنای آمریکا قیمت نفت در بازاهای جهانی به شدت افزایش می‌یابد و این موضوع را به نفع ایران ارزیابی کرده بود که البته همین امر نیز محقق شد.

"باب منندز" سناتور دموکرات ایالت نیوجرسی که این تحریم‌های جدید علیه ایران را به همراه "مارک کرک" سناتور جمهوریخواه ایالت ایلینوی طراحی کرده بود، از تصمیم اوباما برای حمایت از تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران استقبال کرد و گفت که پیشتر از تصمیم اوباما مطلع شده است.

اخبار مربوط به تصمیم جدید اوباما در شرایطی منتشر شده است که تازه شب گذشته سخنگوی "کاترین اشتون" رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از برگزاری گفت‌وگوهای گروه ۵+۱ با ایران در استانبول خبر داد.

پیش از این نیز ۵+۱ چند دور مذاکرات را با ایران برگزار کرده بود، اما هر بار با کارشکنی کشورهای غربی این مذاکرات بی‌نتیجه به پایان رسیده است.

۱۳۹۱/۱/۲۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...