نسخه چاپی

باورهای غلط درباره پوست و‌ موی سالم

یكی می‌گوید اگر دوست داری موهایی پرپشت و سالم داشته باشی، باید سیر به پوست سرت بمالی. شخص دیگری هم توصیه می‌كند تخم‌مرغ روی سرش بمالد تا موهایش تقویت شود. بعضی‌ باور دارند استفاده از شامپوهای خاصی می‌تواند در تقویت موهای سر موثر باشد و گروهی هم حنا را برای كاهش ریزش مو موثر می‌دانند.

به گزارش نما، این همه راه حل به او پیشنهاد می شود، ولی به نظر می رسد هیچ کدام آن طور که انتظارش را دارد، تاثیرگذار نیست. البته هیچ وقت هم به این موضوع فکر نمی کند که از متخصصان و پزشکان کمک بگیرد، چراکه اعتقاد دارد مصرف مواد طبیعی به نفعش خواهد بود.

این کارها خیلی فایده ندارد

همیشه باورهای غلطی میان مردم وجود داشته و دارد. باورهایی درباره چگونگی مراقبت از پوست و مو که افراد خاصی هم طرفدارش هستند. به همین دلیل شاید خیلی براحتی قبول نکنند که این باورهای نادرست را کنار بگذارند و به روش های صحیح و علمی روی بیاورند، اما دکتر امیر هوشنگ احسانی، متخصص پوست و مو در گفت وگو با «جام جم» در این زمینه چنین توضیح می دهد: متأسفانه برخی افراد تصور می کنند استفاده از مواد مختلفی مانند زرده تخم مرغ و مواد گیاهی مانند سبوس برنج که روی موها و پوست سر مالیده می شود، می تواند برای بهبود کیفیت و سلامت موها موثر باشد یا ممکن است از قرص های ضدبارداری به صورت پودر شده، استفاده کنند تا موهایی سالم، قوی و درخشان داشته باشند. در صورتی که این روش ها تاثیر چندان زیادی ندارد و به عنوان نمونه زرده تخم مرغ هیچ تاثیری در این باره نخواهد داشت.

مادربزرگ ها و پدربزرگ ها، اما حنا را خیلی قبول دارند و تصور می کنند حنا می تواند موجب تقویت و شادابی موهای شان شود. در حالی که به گفته این متخصص پوست و مو، با این که بسیاری از افراد باور دارند حنا موجب کاهش ریزش موهای سر می شود، اما آن طور که ثابت شده است، در طولانی مدت هیچ کمکی نخواهد کرد و تاثیری در این زمینه نخواهد داشت.

نقش تغذیه در سلامت پوست و مو

برخی افراد فکر می کنند نوع غذایی که می خورند می تواند وضع موهای شان را تغییر دهد. آنها باور دارند مصرف غذاهای چرب به مقدار زیاد موجب می شود موهای چربی داشته باشند و برعکس، اگر چند وقت از رژیم غذایی کم چرب استفاده کنند، چربی موهای شان کاهش می یابد.

دکتر احسانی با اشتباه دانستن چنین طرز فکری، یادآور می شود: نقش تغذیه در ایجاد یا کنترل ریزش مو مشخص شده و به همین دلیل توصیه می شود افراد از مواد غذایی مناسب مانند میوه، سبزی و پروتئین به مقدار کافی مصرف کنند تا دچار ریزش مو نشوند. با این حال، نوع تغذیه و مواد غذایی مصرفی که کم چرب یا پرچرب باشد هیچ تاثیری در میزان چربی مو نخواهد داشت.

به گفته وی، چربی مو متأثر از غدد چربی زیر پوست است که هیچ ارتباطی با نوع تغذیه فرد ندارد. بنابراین تغییر نوع رژیم غذایی هم نمی تواند در این زمینه تاثیرگذار باشد و تغییری در نوع موها ایجاد نخواهد کرد.

ممکن است خیلی هم فکر کنند اگر تغذیه صحیح برای جلوگیری از ریزش مو موثر است، پس می تواند درباره درمان یا کنترل مشکلات دیگر پوست و مو مانند خارش یا شوره سر نیز اثرگذار باشد. در صورتی که این موارد هیچ ارتباطی با تغذیه و نوع رژیم غذایی فرد ندارد.وی می افزاید: یکی از علل شکنندگی موها، کمبود آهن، کمبود روی و بیوتین است که در صورت تشخیص علت، پزشک می تواند با مصرف صحیح مواد غذایی و درمان این کمبودها ، مشکل را برطرف کند.

کیفیت مو تغییر می کند، اما در طولانی مدت

تغییر رژیم غذایی و استفاده از مواد مناسب و مورد نیاز برای داشتن موهایی سالم و شاداب می تواند به کاهش ریزش موها کمک کند و شکنندگی آنها را بهبود بخشد، اما مسلما نباید انتظار داشته باشیم با گذشت یک روز یا یک هفته همه این مشکلات حل شود.

دکتر احسانی در این باره یادآور می شود: بی شک تغییر رژیم غذایی و مصرف غذاهای مناسب، در طولانی مدت می تواند موجب بهبود جنس موها شود و کیفیت آن را افزایش دهد، ولی در میزان چربی یا خشکی مو و شوره سر تاثیری ندارد.

شست وشوی زیاد موجب ریزش مو نمی شود

دکتر احسانی ضمن بیان این که تعداد دفعات شست وشوی موهای سر تاثیری بر ریزش مو ندارد، می افزاید: دفعات شست وشوی موی سر براساس میزان چرب یا خشک بودن موها می تواند تغییر یابد و این که مردم فکر کنند با شست وشوی کمتر موها، ریزش مو هم کمتر می شود، باوری اشتباه است. به گفته وی، صابون یا شامپوی مناسب برای شست وشوی سر نیز باید براساس نوع موهای فرد و با توجه به میزان چرب یا خشک بودن آن انتخاب شود.

تاثیر این ماسک ها دائمی است یا موقتی؟

همه انسان ها دوست دارند پوستی شفاف، شاداب و جوان داشته باشند و برای همین از هر روشی که به آنها پیشنهاد می شود، کمک می گیرند. این روزها هم ماسک های زیادی برای کاهش چین و چروک های صورت، برطرف کردن لک های پوستی و شادابی پوست پیشنهاد می شود که به گفته دکتر احسانی با این که استفاده از ماسک های صورت کمک کننده خواهد بود، اما تاثیر آنها برای مدتی بسیار کوتاه باقی می ماند.

بنابراین آن طور که این متخصص پوست می گوید استفاده از این ماسک ها به عنوان شیوه درمان نگه دارنده خوبی به حساب نمی آید و فقط می تواند لایه های سطحی پوست را به مقدار خیلی کمی بردارد و تاثیر زیادی در شادابی پوست و تغییر ضخامت و منافذ آن ندارند.

متخصصان پوست چه می گویند؟

اگر از بزرگ ترهای فامیل بپرسید، برای تقویت مو و جلوگیری از ریزش آن چه کار باید کرد یا اگر راه حلی برای داشتن پوستی شفاف و شاداب بخواهید، حتما استفاده از مواد طبیعی را به شما توصیه می کنند. اما اگر می خواهید نظر پزشکان و متخصصان را هم بدانید خوب است توجه داشته باشید که به گفته آنها استفاده از این مواد همیشه نمی تواند نتیجه دلخواه را ایجاد کند و به همین دلیل متخصصان پوست و مو این روش را توصیه نمی کنند.

دکتر احسانی در این باره یادآور می شود: بسیاری از افراد مدت های طولانی از ماسک های طبیعی استفاده می کنند تا پوستی جوان و شاداب داشته باشند، اما ممکن است هیچ نتیجه ای هم نگیرند. در حالی که با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از درمان های دارویی مناسب می توانند خیلی بهتر و راحت تر مشکلات شان را برطرف کنند. به همین دلیل توصیه می شود همه افراد قبل از استفاده از این ماسک ها به متخصص پوست مراجعه کرده و براساس آنچه او تجویز می کند، اقدام کنند.

۱۳۹۲/۵/۱۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...