نسخه چاپی

هزینه‌ها و درآمدهای دانشگاه احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی كه خود ریاست آن را بر عهده داشت، مجوز راه‌اندازی یك دانشگاه را دریافت كرد. «دانشگاه بین‌المللی ایرانیان» نام محل كسب و كار بعدی احمدی‌نژاد است؛ گرچه روال اداری تاسیس این دانشگاه هنوز به پایان نرسیده اما به نظر می‌رسد كه این دانشگاه، همان دانشگاه شورای عالی ایرانیان خارج از كشور باشد كه قرار بود سال ۸۹ تاسیس شود و زیر نظر اسفندیار رحیم‌مشایی كار كند.

به گزارش روزنامه کسب و کار، با وجود اینکه انتقادهایی نسبت به ارائه مجوز تاسیس دانشگاه ایرانیان از سوی نمایندگان مجلس و حتی برخی اعضای همین شورا مطرح شده است اما به گزارش سایت اطلاع‌رسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، ماده واحده «تایید تاسیس و استقرار دانشگاه بین‌المللی در تهران» در جلسه 735 مورخ 25/ 4/ 92 شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 25/ 4/ 92 رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است. بر این اساس، اساسنامه این دانشگاه به تایید وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌رسد و استقرار مرکز و واحد آن در تهران بلامانع است.

احمدی‌نژاد در آخرین گزارش خود به مردم درباره نحوه فعالیت این دانشگاه توضیحاتی را ارائه کرد. او با بیان اینکه «با رایزنی‌های زیاد مجوز یک دانشگاه بین‌المللی را گرفتیم و از خدا خواسته‌ام زمینه‌ای فراهم شود تا همه مردم در آن شریک باشند و 76 میلیون سهامدار داشته باشیم»، گفت: فکر من این بود که به سمت کارهای پژوهشی بروم و در حد بضاعت خود بتوانم به پیشرفت کشور کمک کنم البته دیدم قالب این کار با تاسیس دانشگاه است.

احمدی‌نژاد به اخذ مجوزهای دانشگاه خود اشاره و اظهار کرد: در حال انجام اقدامات مربوط به این دانشگاه هستیم. البته هدف ما جذب دانشجو در داخل و خارج و پرداختن به تحصیلات تکمیلی است.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه مربوط به اداره این دانشگاه را از کجا می‌آورید، خاطرنشان کرد: یک ساختمان موقت برای این کار از دولت گرفتیم و مختصر کمک‌هایی از جاهای مختلف دریافت کردیم اما تاسیس دانشگاه هزینه‌های فراوانی دارد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این دانشگاه را به دوش مردم بیندازیم. از خدا خواستم راهی باز کند که همه مردم در این زمینه مشارکت کنند و دانشگاه برای کسی نباشد.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه یک حساب موقت برای دانشگاه باز کردیم، اعلام کرد: من شماره حساب دانشگاه را اعلام می‌کنم تا اگر مردم خواستند کمک کنند. البته به دنبال آن هستیم که مردم سهامدار این دانشگاه باشند. گزارش مربوط به دانشگاه را هم در برهه‌های مختلف به مردم ارائه خواهم کرد. حساب موقت دانشگاه بین‌المللی ایرانیان در بانک ملت شعبه فلسطین شمالی است و هر کسی می‌تواند به این دانشگاه کمک کند.

هزینه‌های این دانشگاه چقدر است؟

اما بازمی‌گردیم به این گفته احمدی‌نژاد که "تاسیس دانشگاه هزینه‌های فراوانی دارد." شاید یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های تاسیس این دانشگاه برای او و همکارانش، تهیه محلی برای استقرار آن است. او اما ظاهرا این مشکل را به راحتی حل کرده چون به گفته خودش «یک ساختمان موقتی از دولت» برای این کار گرفته است. شاید دست‌کم یک ساختمان 5 طبقه در یک جای متوسط شهر تهران. ساختمانی حداقل با 1000 متر مربع بنای مفید که اگر قیمت هر متر مربع آن فقط 5 میلیون تومان باشد، رقمی معادل 5 میلیارد تومان برای او صرفه‌جویی به همراه داشته است.

اما فقط هزینه مکان نیست بلکه هزینه تجهیز اداری و ساختمانی، هزینه پرسنل و هزینه‌های جاری هم در آن هست که چون از تعداد دانشجو، اعضای هیات علمی و گستردگی فعالیت آن عددی در دسترس نیست، نمی‌توان برای آن برآوردی داشت. با این وجود اگر برای راه‌اندازی این دانشگاه دست کم به 8 نفر عضو هیات علمی نیاز باشد و حقوق ماهیانه این افراد به ازای هر نفر 5/ 2 میلیون تومان در نظر گرفته شود، سالانه 240 میلیون تومان فقط به عنوان حقوق اعضای هیات علمی پرداخت خواهد شد.

درآمدهای این دانشگاه چقدر است؟

بر اساس اعلام دفترچه ثبت نام سال 92 دانشگاه‌ها، شهریه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی مطابق جدول زیر است. این ارقام را باید در تعداد دانشجویان این دانشگاه ضرب کرد. این در حالی است که به گفته احمدی‌نژاد قرار است در این دانشگاه دانشجوی بین‌المللی هم پذیرش شود و قطعا هزینه‌های دریافتی از این قشر بیش از ارقام این جدول خواهد بود. اگر در بدو ورود دست‌کم 200 دانشجو در این دانشگاه ثبت نام کنند درآمد حاصل از شهریه یک سال آنها حدود 500 میلیون تومان خواهد بود.


عنوان دانشگاه گروه آموزشی شهریه ثابت هر نیمسال (ریال) شهریه متغیر هر واحد (ریال) شهریه هر واحد پایان‌نامه نظری (ریال) شهریه هر واحد پایان‌نامه آزمایشگاهی و کارگاهی (ریال)
دانشگاه‌های غیردولتی غیرانتفاعی علوم انسانی 4000000 700000 2000000 2500000
" سایر گروه‌های آموزشی 4500000 800000 2000000 2500000
موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی علوم انسانی 3600000 650000 2000000 2500000
" سایرگروه‌های آموزشی 4000000 750000 2000000 2500000



صف درخواست راه‌اندازی دانشگاه

آمارها می‌گوید در ایران حدود 300 دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد. به عبارتی هر استان، حدود 10 دانشگاه. گفته می‌شود که در این دانشگاه‌ها حدود 250 هزار نفر تحصیل می‌کنند. چیزی در حدود 800 نفر به ازای هر دانشگاه و در حدود 12 درصد از جمعیت دانشجویی ایران. از مقطع کاردانی فنی و حرفه‌ای گرفته تا کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ارشد. برخی می‌گویند در بعضی دانشگاههای غیردولتی، دکترا هم تدریس می‌شود؛ مثلا در دانشگاه ادیان و مذاهب قم.

اکنون صفی طولانی برای دریافت مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی در وزارت علوم تشکیل شده است؛ به‌ گونه‌ای که از استاد دانشگاه تا فعال صنعتی و حتی نماینده مجلس هم خواستار افتتاح دانشگاه غیرانتفاعی هستند. علی آهونمنش رئیس اتحادیه دانشگاههای غیرانتفاعی در این‌باره گفته است: اکنون بیش از 300 درخواست برای ایجاد دانشگاه غیرانتفاعی وجود دارد که طبق قانون، وزارت علوم موظف است به این درخواست‌ها پاسخ دهد. وی با بیان اینکه سیاست شفافی در زمینه صدور مجوز تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی وجود ندارد، خاطرنشان می‌کند: در زمینه صدور مجوز بین افراد مختلف تفاوت قائل می‌شوند و سیاست شفافی در موضوع اعطای مجوز تاسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی وجود ندارد. مثلا یکی از مدیران وزارت علوم در جلسه‌ای که با روسای دانشگاه‌های غیرانتفاعی داشت با صراحت عنوان کرد که وقتی نماینده مجلسی از ما درخواست تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی را دارد، ما معمولا نمی‌توانیم به او جواب منفی بدهیم!


۱۳۹۲/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...