نسخه چاپی

راهبرد جدید رسانه‌های ضدایرانی

اخیرا رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی راهبرد اصلی خود را روی شكاف‌ها و گسست‌های جامعه‌ ایرانی قرار داده است. این شبكه در واقع با دامن زدن به تفاوت‌های قومیتی و تاكید بر موضوع هویتی در تلاش برای شكل دهی مبارزه‌ جدیدی بر ضدجمهوری اسلامی است.

به گزارش نما به نقل از مشرق، حمایت از گرایش‌های قومیتی و تجزیه‌طلبانه پس از تشدید تنش‌های ایران و غرب با هدف ایجاد بی‌ثباتی و آشوب در داخل کشور و امتیازگیری در حوزه‌های مختلف از جمله موضوع بحث هسته‌ای به‌طور گسترده در دستور کار کشورهای طرف مواجه با ایران قرار گرفته است. این برنامه به‌طور غیرمستقیم توسط کشورهای آمریکا و انگلیس و رژیم صهیونیستی پیگیری می‌شود. در این راستا شبکه‌های مجازی و تلویزیونی به عنوان ابزار مناسبی برای پیشبرد این برنامه‌ها مورد توجه هستند. این خط تفرقه‌آمیز پیش از این، توسط شبکه‌های مختلف فارسی زبان ضدایرانی پیگیری می‌شد. رسانه‌هایی چون بخش فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا بارها با حمایت از دستگیرشدگان تجزیه‌طلب و تحقیر قومیت‌ها تلاش کردند تا این تحریکات را به جریان‌های پیش رو با ادعاهای جدایی‌طلبانه از سرزمین جمهوری اسلامی بدل کنند. تلاش‌هایی که اخیرا رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی هم به آن پیوسته است.

**بزرگ‌نمایی کنفرانس‌های ضدایرانی

در سال‌های پس از انقلاب، بی‌بی‌سی فارسی به دلایل مختلف مامنی برای فعالیت افرادی بوده که با حکومت پس از انقلاب سر ناسازگاری داشته و حتی به‌طور فعال و سیستماتیک در سازمان‌های سیاسی و شبه نظامی عضو بوده یا هوادار آن بوده‌اند. اقدامی که با هر نگاهی در تضاد آشکار با همه رویکردهای قدیم و کنونی بی‌بی‌سی و ادعای بی‌طرفی و عدم جانبداری آن شبکه است. در ادامه این تناقض‌ها اخیرا رسانه انگلیسی بی‌بی‌سی راهبرد اصلی خود را روی شکاف‌ها و گسست‌های جامعه‌ ایرانی قرار داده است. این شبکه در واقع با دامن زدن به تفاوت‌های قومیتی و تاکید بر موضوع هویتی در تلاش برای شکل دهی مبارزه‌ جدیدی بر ضدجمهوری اسلامی است. از این رو این شبکه با بزرگ‌نمایی مشکلات و اختلافات قومی در ایران در مسیر افزایش یا ایجاد تنش‌های قومی گام برمی‌دارد. استفاده از کارشناسانی با سابقه گرایش‌های ضدایرانی و پوشش خبری و بزرگنمایی برخی کنفرانس‌های ضدایرانی در برنامه‌های این شبکه در همین راستا صورت می‌گیرد.

**حمایت از تجزیه‌طلبان آذری

این شبکه در راستای حمایت و پشتیبانی و گسترش اختلافات قومی قبیله‌ای در کشور‌های منطقه، آذری‌ها، بلوچ‌های ایران و پاکستان را تحریک به تجزیه‌طلبی و نا امن کردن بلوچستان ایران و پاکستان می‌کند. جدا شدن منطقه آذربایجان از ایران و پیوستن آن به جمهوری آذربایجان نیز بیش از گذشته به انحای مختلف از سوی این شبکه به آن پرداخته شده است. این در حالی است که پیش‌تر سایر شبکه‌های فارسی زبان همچون صدای آمریکا و رادیو فردا پیگیری این تحرکات را در دستور کار خود قرار می‌دادند. سال گذشته بود که دینا رورباکر نماینده ایالت کالیفرنیای آمریکا در نامه‌ای به هیلاری کلینتون، گفته بود دولت آمریکا باید از تجزیه آذربایجان ایران و پیوستنش به جمهوری آذربایجان حمایت کند.

نامه رورباکر واکنش‌های مختلفی را در رسانه‌های خارجی وابسته به دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به همراه داشت. به نحوی که شبکه‌ها و سایت‌های قومی تجزیه‌طلب از نامه او استقبال کرده خواستار حمایت‌های بیشتر آمریکا و همپیمانانش برای تجزیه ایران شدند. سایت بی‌بی‌سی فارسی در تحلیل نامه رورباکر نوشت: «پس از گذشت یک ماه از ارسال نامه جنجالی عضو کنگره آمریکا به هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، درباره حمایت از جدا شدن آذربایجان از ایران، سخنگوی این وزارتخانه، بر موضع رسمی آمریکا نسبت به احترام به تمامیت ارضی کشورها تاکید کرد. بی‌بی‌سی در انتهای گزارش تحلیلی خود به گفت‌وگویش با رورباکر اشاره و به نقل از وی می‌نویسد: «من نمی‌گویم که ما باید جدایی‌طلبی یا ادغام با کشورهای دیگر را به رسمیت بشناسیم، بلکه باید یک رفراندوم گذاشته شود تا مشخص شود آیا این واقعا چیزیست که مردم آذربایجان می‌خواهند یا خیر.»

**انتخاب گزینشی موضوعات

بی‌بی‌سی در ادامه تحلیل خود با رویکردی حمایتی از این رخداد، واکنش‌های فعالان سیاسی ایران در آمریکا را در راستای موضع خود بازتاب داد. این در حالی است که این رسانه متناوبا از طریق رسانه تصویری و وب‌سایت خود، مطالبی را به‌صورت دستچین شده و در حمایت از قومگرایان و تجزیه‌طلبان منتشر می‌کند. به‌رغم اینکه این مقالات هرکدام در مقولات و موضوعات جداگانه‌ای هستند، همگی یک زمینه و تم اصلی را دنبال می‌کنند که مفهومی به نام «ستم ملی» است. این نوشته‌ها این پیام واحد را به مخاطب القا می‌کنند که در ایران یک گروه قومی به نام «فارس ها» وجود دارند که به اشکال مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و زبانی، حقوق قومیت‌های دیگر را مورد تعدی قرار می‌دهند و این توهم را تولید و القا می‌کنند که ریشه نابسامانی‌‌ها و گرفتاری‌های مردم نواحی مختلف ایران، در واقع همین گروه قومی فارس است. در همین راستا با تحریف مسائلی مانند هویت، حقوق بشر و رعایت حقوق اقلیت‌ها و ایجاد خط‌کشی‌های قومی به‌دنبال ایجاد بحران در ایران هستند.

منبع: تهران امروز

۱۳۹۲/۵/۱۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...