نسخه چاپی

وزیر كشاورزی فرصت های شغلی را از بین برد

عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،با تأكید براینكه فضای اشتغال در بخش كشاورزی به حد اشباع رسیده است، گفت: متأسفانه ظرفیت اشتغال دربخش كشاورزی نسبت به واحد سطح زمین های كشاورزی برآورد می شود كه این معیار درستی از سوی وزیر جهاد كشاورزی درجهت ایجاد اشتغال پایداردركشور نیست.

به گزارش نما به نقل از تابناک، عباس پاپی‌زاده درواکنش به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه در بخش کشاورزی کشور در سال ۹۱ تعداد قابل توجهی شغل ایجاد شده است،گفت: متأسفانه وزیر جهاد کشاورزی از عملکرد مجموعه خود مبنی بر اینکه در بخش کشاورزی چه میزان تولید و اشتغال ایجاد شده است آمار دقیق و مشخصی ندارد.

معیارتعیین ظرفیت اشتغال نسبت به هرهکتار درست نیست

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه متأسفانه تا به امروز سیستم کشاورزی کشور به صورت سنتی اجرا شده است ، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشکلات موجود در صنعت کشاورزی این است که متأسفانه ظرفیت اشتغال نسبت به واحد سطح زمین های کشاورزی برآورد می شود به طوری که با توجه به شرایط فعلی بخش کشاورزی فضای کافی درجهت ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان دیگر وجود ندارد.

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه فضای اشتغال در بخش کشاورزی به حد اشباع رسیده است، اظهار داشت: با توجه به سطح زیر کشت زمین های کشاورزی که ثابت و به حد اشباع است اگراز سوی وزارت جهاد کشاورزی نیروی کار مفید و جوان به این سطح ازبخش کشاورزی تزریق شود به طورحتم نمی توان عملکرد این وزارتخانه را اشتغال پایدارمحسوب کرد.

خروج ۱۰ تا ۱۵ درصد اشتغال کاذب از سیستم سنتی کشاورزی

پاپی زاده، با تأکید براینکه متأسفانه اشتغال موجود درصنعت کشاورزی کشوراز توجیه اقتصادی مناسبی برخوردار نیست، افزود: بخش کشاورزی کشور فقط ۲۳ درصد از اشتغال را به خود اختصاص داده است که به اعتقاد کارشناسان بخش کشاورزی یک نوع اشتغال کاذب محسوب می شود به طوری که با برنامه ریزی دقیق و مدون باید حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد از این ۲۳ درصد را از سیستم سنتی کشاورزی خارج کرد و به سوی صنایع تبدیلی و فرآوری سوق داد.

توسعه صنایع تبدیلی در گروحمایت وزارت جهاد کشاورزی

وی، با انتقاد ازعملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی،تصریح کرد: مطابق با برنامه چهارساله وزارت جهاد کشاورزی این وزارتخانه موظف به توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری درجهت ایجاد اشتغال پایداردرکشوراست اما متأسفانه تا به امروز عملکرد جدی و مؤثری از سوی این وزارتخانه مشاهده نشده است.

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی، ادامه داد: به عنوان مثال در کشورسالیانه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد ازمیوه های تولیدی به علت کمبود شرایط نگهداری ونبود صنایع تبدیلی مطلوب جهت تبدیل این میوه ها به آبمیوه به ضایعات تبدیل می‌شوند.

کاهش قیمت خرید تضمینی وضعیت اقتصادی کشاورزان را به صفر رساند

این نماینده مردم درمجلس نهم، با تأکید براینکه متأسفانه کشاورزان نسبت به چهارسال گذشته از نظر وضعیت اقتصادی در شرایط بحرانی به سرمی برند، تصریح کرد: با کاهش و قطع قیمت خرید تضمینی بسیاری ازمحصولات کشاورزی ازسوی دولت، متأسفانه هزینه های تولید برای کشاورزان بسیار بیشترازدرآمدهای حاصل از فروش محصولات کشاورزی شد که این مهم نه تنها برای کشاورزان سودآوری نداشت بلکه با ضررهم مواجه شدند.

پاپی زاده، ادامه داد: با توجه به شرایط فعلی، بسیاری از کشاورزان نسبت به چهار سال گذشته رغبت خود را به کار کشاورزی از دست داده به طوری که بسیاری از آنها به سمت شهرها نیز مهاجرت کرده اند که این مهم علاوه بر مشکلات اقتصادی معضلات اجتماعی بسیاری را هم به دنبال داشته است.

وی، با تأکید بر اینکه متأسفانه اقتصاد بخش کشاورزی نسبت به چهار سال گذشته هدررفته است، تصریح کرد: متأسفانه به علت عملکرد ضعیف وزارت جهاد کشاورزی درطی این چهار سال بسیاری از فرصت های شغلی در کشور از بین رفته است.

معرفی مراکز ایجاد شغل از سوی وزیر جهاد کشاورزی

نماینده مردم دزفول درمجلس شورای اسلامی، درواکنش به اعداد و ارقام ذکر شده توسط وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد شغل در بخش کشاورزی کشور، اظهار داشت: وزیر جهاد کشاورزی باید مطابق با اظهارات خود تعدادی از مراکز ایجاد شغل را در استان ها و روستاها معرفی کند و درهمین راستا هم نمایندگان مجلس آمادگی لازم را در جهت بررسی تحقق اظهارات وزیر جهاد کشاورزی نیز دارند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،درخطاب به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی، گفت: متأسفانه اشتغال فعلی دربخش کشاورزی کشور جزء شرایط نامطلوب و بحرانی و نیزبیکاری در این بخش چیز دیگری را نشان نمی دهد.

۱۳۹۲/۵/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...